וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות בחינות המיצ"ב של כאלף בתי ספר נחשפו

23.9.2012 / 11:32

תוצאות המבחנים פורסמו בעקבות החלטת בית המשפט העליון, אשר קבע כי אין חשש שהדבר יוביל לדירוג בין בתי הספר. מנכ"ל משרד החינוך כתבה למנהלים: "מתנגדים להשוואות"

משרד החינוך פרסם היום (ראשון) את תוצאות מבחני המיצ"ב של כאלף בתי ספר שלקחו חלק בבחינה בשנת הלימודים תש"ע. בית המשפט העליון קיבל לפני חודש בדיוק את עתירתם של הורים לילדים בבתי ספר יסודיים וקבע כי יש להעמיד את הנתונים לביקורת ציבורית. ההורים עתרו יחד עם התנועה למען חופש המידע בבקשה לקבל את הציונים בחתך בית ספרי. במקביל לפרסום התוצאות, התקיים הבוקר דיון מיוחד על ההחלטה בוועדת החינוך של הכנסת.

תוצאות בחינות המיצ"ב במשרד החינוך

לפני חודש בדיוק קבעו השופטים אליעזר ריבלין, עדנה ארבל ויורם דנציגר, כי משרד החינוך יעביר את תוצאות הבחינות לידי העותרים תוך 30 ימים. בפסיקתם, קבעו שופטי העליון כי משרד החינוך לא יכול להסתיר את תוצאות בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית), הבודקות את הישגי תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בארבעה תחומים - מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת אם, ונערכות בכל בית ספר אחת לשנתיים.

שר החינוך, גדעון סער בהצגת תוצאות מבחני המיצ"ב תשע"א, ספטמבר 2011. דרור עינב
שר החינוך, גדעון סער, סוקר את ציוני המיצ"ב בשנה שעברה/דרור עינב

משרד החינוך התנגד לפרסום התוצאות מחשש שהדבר יוביל לדירוג לא ראוי בין בתי הספר. עם זאת, השופט ריבלין קבע כי האי-אמון שהביע משרד החינוך בהתנהגות המורים והמנהלים לא היה מבוסס, ואמר שאם יש חשש לפגיעה בטוהר המידות, הרי שעל משרד החינוך לנקוט אמצעים אחרים למגר אותן. בית המשפט העליון קבע, ככלל, כי הטענה שביקורת ציבורית תרפה את ידי העוסקים במלאכה, אינה במקומה. "ביקורת מטעם הציבור היא ביקורת ראויה ורצויה, העומדת בליבת השיטה הדמוקרטית, ואין לאפשר לרשויות המדינה לחמוק ממנה על-ידי הסתרת כישלונותיה מעיני הציבור", נכתב בפסיקה.

השופט ריבלין גם קבע כי פרסום התוצאות לא צפוי להגדיל את הפערים בין בתי הספר, שהרי אזורי הרישום לבתי ספר נקבעים על-פי מקום המגורים. הוא העריך שסביר שרק פלח קטן מהאוכלוסייה יקבע את מקום מגוריו דווקא לפי ציוני המיצ"ב של בית הספר.

מנכ"ל משרד החינוך: "מתנגדים לתחרות לא הוגנת"

הבוקר שלחה מנכ"ל משרד החינוך, דלית שטאובר, מכתב למנהלי בתי הספר שמסביר את השתלשלות האירועים שהובילה לפרסום התוצאות. "מבחני המיצ"ב ושאלוני האקלים והסביבה הפדגוגית ימשיכו לשמש כלי סיוע חשוב למנהלי בתי הספר בשיפור העשייה בבית ספר וכלי מערכתי להערכת מערכת החינוך", כתבה שטאובר.

"אנו מתנגדים בכל תוקף לעריכת 'טבלאות ליגה', אשר עלולות להגביר השוואות לא תקפות ותחרות לא הוגנת", הדגישה מנכ"ל משרד החינוך, "כל גורם שיעשה כך, יעשה זאת על דעת עצמו ובצורה בלתי אחראית, גם משום שבמרבית המקרים השוואות כאלה הן שגויות מבחינה מתודולוגית, וגם משום שפרסום כזה עלול לפגוע בעבודה החינוכית החשובה הנעשית בבתי הספר ולאיים על תפקודה התקין.

"יש לנו אחריות לפרסם את הנתונים כשהעשייה החינוכית של בית הספר תהיה במרכז. ומנגד, שתופעות שליליות לא תתרחשנה", הוסיפה שטאובר. "עם זאת, אני חושבת שיש לנו אחריות ונעשה מעשה כדי לבנות מדדים מלאים מקיפים כדי שההורים יקבלו אינדיקציה מלאה (להישגים של בית הספר – מ.ר.). האנשים שמובילים את החינוך בישראל הם המורים והמנהלים ויש לי אמון מלא ביכולתם לעשות את הדבר הנכון".

דני אדמסו, נציג ארגון הל"ה למען חינוך בשכונות ועיירות פיתוח, שלקחה חלק בעתירה, צידד בפרסום התוצאות: "אחד הדברים זה שיתחיל להתפרסם מידע מקיף על בתי הספר. עצם הפרסום, שהולך להיות מידע רחב על בתי הספר, הוא הישג משמעותי עבור ההורים האלה. אני כהורה לילד בכיתות האלה מרגיש שלם עם ההחלטה הזו. הורים לא מעורבים צריכים מידע עשיר הרבה יותר. ההחלטה לפרסם ולדעת שהם חלק מהמערכת תגרום למעורבות. אנחנו אחראים לכך ש
לכך שייעשה בהם שימוש נכון".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully