נושאים חמים

רשת CNN החזיקה בחשאי ביומנו של השגריר שנרצח בלוב

במשך 10 ימים, פרסמה הרשת דיווחים בלעדיים על הפיגוע בבנגזי, שהגיעו אליה לכאורה מ"מקורבי השגריר". הרשת לא סיפרה למשפחה שהיומן ברשותה - וגם לא סיפרה לרשויות הביטחון

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore

רשת החדשות CNN נאלצה להודות לפנות בוקר (שבת) כי החזיקה ביומנו האישי של כריסטופר סטיבנס, השגריר האמריקני שנרצח בלוב. הרשת לא סיפרה על כך למשרד החוץ בוושינגטון או למשפחתו של סטיבנס, והשתמשה ביומן כמקור חסוי לכתבותיה, תוך שהיא מסתמכת – לטענתה - על מקורביו של השגריר המת.

היומן אותר ביום רביעי שעבר על רצפת הקונסוליה בבנגזי, זמן קצר אחרי שנרצח השגריר, והועבר אל ארווה דיימון, הכתבת הבכירה של CNN, שהוזעקה ללוב כדי לסקר את המהומות בבנגזי. בעשרת הימים שחלפו מאז, שידרה הרשת מאות דיווחים ומבזקים בטלוויזיה ובאינטרנט על רצח השגריר. בכמה כתבות בלעדיות, צוטטו, לכאורה, מקורות בסביבתו של סטיבנס, שאמרו ל-CNN כי השגריר "הרגיש לפני מותו שהוא נמצא ברשימת החיסול של אל-קאעדה" - טענה שהוכחשה בתוקף על ידי שרת החוץ קלינטון. הרשת אף דיווחה כי "השגריר התלונן בחודשים האחרונים על אבטחה לקויה בקונסוליה בבנגזי, ובפרט התלונן על הסלמה באלימות בקרב המיליציות האיסלמיות בלוב".

תיעוד: כך חולץ השגריר המת מהקונסוליה הבוערת

מכונית שרופה מחוץ לקונסוליה האמריקנית בבנגזי, בה נרצח השגריר האמריקני כריסטופר רובינס. 12 בספטמבר 2012 (רויטרס)
הקונסוליה בבנגזי, ביום רביעי שעבר, כמה שעות אחרי המתקפה הקטלנית (צילום: רויטרס)

השדרן הבכיר של הרשת, אנדרסון קופר, אירח השבוע בתכניתו את הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, והציג לו את הדיווח, שלדבריו, הגיע ל-CNN מפי "מקור שמכיר את דרך חשיבתו של השגריר". אנדרסון חשף בפני מקיין פרטים בלעדיים מחייו של סטיבנס, בהם מקרה בו השגריר "הפציר בעיתונאי (אלמוני) להגיע לבנגזי כדי לתעד את האבטחה הלקויה". מקיין, שהתמודד לנשיאות ב-2008 והפסיד לנשיא אובמה, התארח בתכנית ברקע קריאות גוברות בימין להדיח מתפקידה את שרת החוץ, הילרי קלינטון, בשל אחריותה האפשרית למחדל האבטחה.

אחרי שידור התכנית ביום רביעי, עיתון-הרשת "האפינגטון פוסט" קיבל טיפ אנונימי – ככל הנראה מעובד הקשור לרשת CNN – לפיו הרשת מחזיקה ביומן. בתחילה, CNN נמנעה מלהגיב לטענות, אך אתמול בערב, כבר נאלצה הרשת להודות בדברים, גם אם בחצי-פה:

בהודעתו, שהוקראה במהירות, הודה קופר כי רשת CNN עשתה שימוש מסוים ביומן, אך הבהיר כי חלק מהמידע שהופיע במחברת תאם ממילא את המידע שהשיגה הרשת בכוחות עצמה.

הצהרתו של קופר לוותה בהצהרה רשמית שנוסחה באופן דומה, ובהצרה נוספת, בה נאמר כי היומן אינו אלא "מחברת בכריכה קשה, ובה 'רק' שבעה עמודים כתובים ביד". בהצהרה, נאמר כי הרשת השיבה את היומן למשפחתו של השגריר ארבעה ימים בלבד אחרי שהמחברת אותרה על רצפת הקונסוליה. בכל ההצהרות אין הסבר מדוע הרשת השתמשה ביומן במשך ימים ארוכים, או לא דיווחה לרשויות על מציאתו.

לקריאה נוספת
אזרחי לוב מתאגדים נגד הקיצונים: "לא רוצים את אל-קאעדה"
שופטת בי-ם דחתה בקשה להסרת הסרט "תמימות המוסלמים"
ובינתיים, ערוץ CNN יורד מהמסך בישראל. העובדים יפוטרו