וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת מלחמה? כך ייראה מילוט אזרחי צרפת מישראל

טל שלו

8.8.2012 / 0:01

פרסום ראשון: לוואלה! חדשות נודע כי שגרירות צרפת הציגה לאחרונה תכנית המתארת חילוץ ימי של אזרחי צרפת המתגוררים בארץ דרך נמל יפו על ידי משחתות צרפתיות במקרה של מתקפה

כך מתכוננת צרפת למלחמה במזרח התיכון: במקרה של מתקפת טילים קונבנציונלית או בלתי קונבנציונלית על ישראל, ממשלת צרפת נערכת לחילוץ ימי המוני של האזרחים הצרפתים המתגוררים בישראל. בין היתר, נשקל תרחיש בו האזרחים יפונו בסירות דרך נמל יפו, אל משחתות של הצבא הצרפתי שיעגנו אל מול חופי ישראל. לוואלה! חדשות נודע כי שגרירות צרפת בישראל הציגה באחרונה בפני קבוצה של כ-50 אזרחים צרפתים-ישראלים תכניות אופרטיביות למקרה של עימות אזורי במזרח התיכון, הכוללות בעיקרן מנגנוני עדכון והפצת מידע בין מאות אלפי אזרחי צרפת החיים בישראל. במסגרת התכניות, נידון תרחיש של נפילת טילים מסיבית על ערי ישראל, והשגרירות הבהירה כי הצבא הצרפתי יעמיד לרשות האזרחים ספינות שיעגנו מול חופי נמל יפו ויפנו את האזרחים מישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במסגרת התכניות, נידון תרחיש של נפילת טילים מסיבית על ערי ישראל, והשגרירות הבהירה כי הצבא הצרפתי יעמיד לרשות האזרחים ספינות ימיות שיעגנו מול חופי נמל יפו ויפנו את האזרחים מישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תכנית סודית עליה מופקד הנספח הצבאי הצרפתי"

בסוף חודש אפריל התקיימה בשגרירות צרפת בישראל פגישה בהשתתפות כ-50 אזרחים צרפתיים המתגוררים בישראל, וכן בהשתתפות השגריר, כריסטוף ביגו, והקונסולים הכפופים לו מתל אביב ומחיפה. במהלך הפגישה, אותה הובילו הקונסולים, הוצגה מפה הכוללת סקירה של פיזור האוכלוסייה הצרפתית המתגוררת בישראל, הכוללת כיום כ-200 אלף בעלי אזרחות ישראלית וצרפתית. כמו כן, הוחלט על גיבוש "תא חירום" – הכולל דף קשר שיקשר בין האזרחים הצרפתים בערים השונות בישראל, לצרכי עדכון והפצת מידע במצבי חירום, דוגמת רעידת אדמה או נפילת טילים. במקביל, קיבלו חלק ממשתתפי הפגישה סמכויות ואחריות אזורית, המבוססת על מפת קהילות יוצאי צרפת בישראל, המתרכזות בין היתר בירושלים, תל אביב, אשדוד ונתניה.

בשגרירות הדגישו בפני המשתתפים כי מדובר בתוכנית סטנדרטית של משרד החוץ הצרפתי, ששואף לפעול ולהגן על ביטחון ורווחת אזרחיו במדינות שונות ברחבי העולם, והודגש כי המאמצים ייעשו בשיתוף ותיאום הדוק עם פיקוד העורף, מכבי האש, וכל מערך החירום המקומי בישראל. עם זאת, על רקע החשש מהידרדרות אזורית והתקפה של אירן וחיזבאללה, נאמר למשתתפים בפגישה כי במקרה של התקפת טילים על ישראל יעגנו מול נמל יפו ספינות מלחמה של הצבא הצרפתי, שיפנו את האזרחים הצרפתים למקום מבטחים. נמל יפו אינו ערוך לעגינת ספינות מלחמה, ולכן יחולצו האזרחים בסירות קטנות לעבר המשחתות.

לדברי ד"ר יהודה דוד, אחד ממשתתפי הפגישה, "כולם הבינו שיש תכנית חירום, והסבירו לנו שבונים רשת של חיבור אינטרנטי וטלפוני כדי לקבץ אינפורמציה ולנסות לתת מענה מפורט יותר בשפה הצרפתית, בדומה להנחיות פיקוד העורף בשפה העברית. הובהר לנו שמדובר בתכנית שפועלת בכל מדינות העולם. לאחר מכן דובר על האיומים האזוריים והובהר שישנה תכנית מילוט המבוססת על ספינות שיעגנו בנמל יפו, וכי זוהי תכנית סודית עליה מופקד הנספח הצבאי הצרפתי, וכי במקרה והיא תופעל הם יידעו אותנו. גם כאן הודגש בפנינו כי מדובר בנוהל שתקף בכל מדינות העולם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ערוך לעגינת ספינות מלחמה. נמל יפו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרבית מדינות אירופה מחזיקות בתוכניות חילוץ מבצעיות לפינוי אזרחיהן במקרה של מלחמה, דרך הים, האוויר והיבשה. במהלך מלחמת לבנון השנייה, לאחר שישראל הפציצה את שדה התעופה הבינלאומי של ביירות, נערך חילוץ ימי המוני של האזרחים הזרים הנצורים בבירה הלבנונית במסגרתו פונו עשרות אלפי אזרחי צרפת, איטליה, בריטניה, וכן אלפי אזרחים אמריקאים מחופיה הצפוניים של לבנון בסירות, מעבורות וספינות מלחמה של חילות הים והנחתים הבינלאומיים. בסיום החילוץ, שנעשה בתיאום מלא עם ישראל, עגנו מרבית הספינות בקפריסין, ומשם המשיכו האזרחים בטיסות למדינות מוצאם. עם זאת, ד"ר עמנואל נבון, בכיר בקהילה הצרפתית בישראל ומרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב, מעריך בסבירות נמוכה את הסיכוי שהאזרחים הצרפתים בישראל ייענו ויממשו את הפינוי. לדבריו, "בניגוד למדינות אחרות, הצרפתים בישראל אינם רואים עצמם כאזרחים צרפתיים שנמצאים מחוץ לגבולות מדינתם, אלא הם בראש ובראשונה אזרחים ישראליים. מעטים יבחרו לעזוב את ישראל במקרה של מלחמה".

"ישיבת ביטחון ובטיחות שגרתית"

בחודשים האחרונים, מאז החליף פרנסואה הולנד את ניקולא סרקוזי כנשיא צרפת, העביר הולנד לישראל שורה של מסרים שהבהירו כי אינו מתכוון לשנות את עמדתו התקיפה של קודמו בנושא האירני. במסגרת זאת, ביקר בישראל שר החוץ הצרפתי לורן פביוס, ואילו היועץ לביטחון לאומי הישראלי, יעקב עמידרור, התקבל לפגישה נדירה עם הולנד לפני כחודשיים במהלך ביקורו בפריז. צרפת הייתה ממובילות מדיניות החרפת הסנקציות על אירן, ובהתבטאויות המעטות שנתן הולנד בנושא הוא הבהיר כי ימשיך לדבוק במדיניות הסנקציות. לפי ההערכה, צרפת מתנגדת לתקיפה ישראלית עצמאית וסבורה כי יש להמשיך בלחץ הבינלאומי. בחודש שעבר הבהיר הולנד כי "לישראל, בניגוד לאחרים, יש אופציה צבאית מול אירן", אך הזהיר מהשלכות תקיפה ישראלית על היציבות במזרח התיכון ובעולם.

בשגרירות צרפת אישרו את קיום המפגש, אותו הגדירו כמפגש תרגול "שגרתי" שנערך כחלק מהנחיות משרד החוץ הצרפתי לנציגויותיו ברחבי העולם. עם זאת, הכחישו בשגרירות כי הוצגה תכנית לפינוי ימי של אזרחי צרפת, וכן כי הנושא האירני או כל אזכור של מתקפת טילים עלה במפורש במהלך הפגישה. "מדובר בישיבת ביטחון ובטיחות שגרתית, שהתקיימה כחלק מהנחיות משרד החוץ הצרפתי לנציגויות ברחבי העולם לתרגול שוטף המתקיים שלוש פעמים בשנה", אמרה דוברת שגרירות צרפת, סוניה ברברי לוואלה! חדשות. "השגרירות מקפידה לתרגל ולשמור על מוכנות ועל קשר עם האזרחים הצרפתים. זה מתקיים בכל מקום בעולם, וללא כל קשר באירועים כאלה או אחרים, כחלק מתפקידנו לספק מענה במצבי משבר - דוגמת התפרצות הרי געש, רעידות אדמה, ואסונות טבע כאלה או אחרים. השגרירות מתרגלת את תפקודה והתנהלותה מול משרד החוץ בפריז, גורמי הביטחון והחירום הישראליים, חדר המצב במשרד החוץ בירושלים, אך מעולם לא עלה שום תרחיש של התקפת טילים ואין לזה שום קשר עם המתרחש באירן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully