וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: נחיתת ה"סקרנות" על המאדים, שלב אחר שלב

7.8.2012 / 10:51

נאס"א פרסמה סדרת תמונות נוספת, בשחור-לבן וגם בצבע, המתעדת את שלבי נחיתת הגשושית "קיוריוסיטי" על כוכב הלכת ואת פני השטח באתר הנחיתה: "חלק ממאדים שמעולם לא ראינו"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

פחות מיממה חלפה מאז נחת בהצלחה רכב החלל "קיוריוסיטי" ("סקרנות") על קרקע המאדים, והכל ממשיך להתנהל בדיוק לפי התוכניות: שעות ספורות בלבד אחרי ששיגר את התמונות הראשונות מהכוכב האדום - עדיין בשחור לבן - מיהרו בנאס"א להציג לראווה תמונות נוספות מרגעי הנחיתה, שכונו "שבע דקות של אימה" בשל החשש מפני מגוון הדברים שעלולים להשתבש במהלכן.

תחילה פורסמה תמונה שצולמה בידי לווין נאס"א המקיף את כוכב הלכת האדמדם, בה נראית הגשושית הסקרנית כשהיא עדיין מחוברת למצנח הענקי, שעזר לה להאט לקראת הפגיעה בקרקע. בהמשך כבר פורסם רצף תמונות ברור יותר מאותה נחיתה, מנקודת המבט של קיוריסיטי, והפעם בצבע.

הנחיתה על המאדים - סיקור נרחב בוואלה!:
אתמול: הגשושית "קיוריוסיטי" נחתה בהצלחה על המאדים
הגשושית צייצה בטוויטר: "אשלח צילומים בקרוב"
המשימה השאפתנית ביותר על המאדים: פרשנות
רגעי הנחיתה הגורליים: "7 דקות של אימה"

גשושית החלל "קיוריוסיטי" במאדים. רויטרס
הר שארפ נראה על פני השטח של המאדים, באדיבות ה"קיוריוסיטי"/רויטרס
גשושית החלל "קיוריוסיטי" במאדים. רויטרס
מגן החום של ה"קיוריוסיטי" כפי שצולם על ידו לאחר שהתנתק ממנו/רויטרס
אנשי נאס"א מציגים במסיבת עיתונאים תמונות חדשות שצילמה הגשושית "קיוריוסיטי" על המאדים, 6 באוגוסט 2012. רויטרס
הנחיתה מלמעלה, כפי שצולמה מהלווין/רויטרס
פני השטח של מאדים כפי שצולמו על ידי הגשושית "קיוריוסיטי", רגעים לפני שנחתה עליו, 6 באוגוסט 2012. רויטרס
פני השטח המתקרבים של המאדים כפי שצולמו מ"קיוריוסיטי", שניות לפני שנחתה עליו/רויטרס

"הרצף התחיל כשהמצלמה נדלקה, בערך 6 שניות לפני שמגן החום הופעל", הסביר על הצילומים מייק מאלין, אחד מאנשי המחקר של נאס"א. "התמונות האלה שחורות, אבל אז רואים את מגן החום נופל ב-4 פריימים לשנייה, אז רואים את זה יפה... זה ניסוי הנדסי רק לצפות בזה, אבל התמונות הן מאוד יפות".

"כשאתה נוחת על מאדים, הוא חדש בכל פעם מחדש"

למרות תמונות הצבע, בנאס"א יש גם מי שמעדיף להתרפק על הצילומים הבתוליים בשחור-לבן, כמו התמונה שצילם רכב השטח עצמו, בה נראה הר שארפ הסמוך למקום הנחיתה. "אני באמת אוהב את התמונות האלה", אמר מייק ווטקינס, מנהל משימה בנאס"א. "בהמשך נקבל תמונות פנורמיות צבעוניות נהדרות וצילומי תלת-מימד ודברים נהדרים על מאדים, אבל התמונות הראשונות האלה איכשהו תמיד הטובות ביותר בעיניי, כי כשאתה נוחת על מאדים, הוא חדש בכל פעם מחדש, וזה מקום חדש על מאדים. אנו יוצאים לחופשה כדי לראות חלק אחר של כדור הארץ, וזה על הכוכב שלנו. כאן אנחנו רואים חלק ממאדים שמעולם לא ראינו בעבר".

בובאק פרדווסי, ראש צוות בקרה ושליטה במרכז החלל של נאס"א. פסדינה, לוס אנג'לס, 6 ביולי 2012. Los Angeles Times, Brian van der Brug, AP
שמחה וצהלה בחדר הבקרה של נאס"א, אתמול בפסדינה שבקליפורניה/AP, Los Angeles Times, Brian van der Brug

"קיוריוסיטי", רכב המחקר שגודלו כשל מכונית קטנה, צפוי לפעול על גבי כוכב הלכת הצחיח במשך לפחות שנתיים, שבמהלכן הוא עתיד להעביר תמונות ונתונים על המאדים באיכות שלא הכרנו. בנאס"א מקווים שהמעבדה הניידת, הכוללת ציוד מדעי משוכלל ומצלמות חדישות, תספק תשובה לשאלה האם שררו בעבר תנאים לקיום חיים על גבי כוכב הלכת האדום.

למרות הזמן שחלף מאז הנחיתה המוצלחת, המדענים והחוקרים המעורבים בפרויקט מתקשים עדיין להסתיר את התרגשותם מהיותם חלק מהמאורע ההיסטורי ומ"הפלא ההנדסי". "מנקודת מבט פילוסופית, העובדה שראינו את עצמנו
מגיעים לכוכב לכת אחר", אמר מיגל סן מרטין, מדען בנאס"א", ממש כמו ש'פיניקס' (רכב שנחת ב-2008 על הקטוב הצפוני של מאדים) עשה לראשונה, זה פשוט עוצר נשימה מבחינתי. אני חושב שמבחינת כולנו, כך שאני לא יכול לומר יותר מכך, זה פשוט הדבר הכי מגניב".

אנשי נאס"א מציגים במסיבת עיתונאים תמונות חדשות שצילמה הגשושית "קיוריוסיטי" על המאדים, 6 באוגוסט 2012. רויטרס
"רכב החלל עומד ללמד אותנו על אתר הנחיתה החדש שלו". ג'ניפר טרוספר/רויטרס

הנשיא אובמה כבר בירך, חשבון הטוויטר של קיוריוסיטי חי, בועט ומצייץ, ובנאס"א ימשיכו כעת להביט לשמיים, בציפייה לבשורות הבאות מהמאדים. "מה שמרגש מאוד הוא שרכב החלל נמצא במקומו החדש", סיכמה ג'ניפר טרוספר, מנהלת משימה בנאס"א, "והוא עומד ללמד אותנו על אתר הנחיתה החדש שלו".

אנשי נאס"א מציגים במסיבת עיתונאים תמונות חדשות שצילמה הגשושית "קיוריוסיטי" על המאדים, 6 באוגוסט 2012. רויטרס
בנאס"א חוגגים עוד שלב במשימה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully