וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת DNA תכריע: שלד שנמצא שייך למונה ליזה?

ארכיאולוגים הוציאו שלד מקבר במנזר בפירנצה, ככל הנראה של ליזה גרארדיני - שלפי ההערכות הייתה המודל לציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י. העצמות שאותרו יועברו לבדיקה

האם נחשף הסוד מאחורי הציור המפורסם בעולם - המונה ליזה? ארכיאולוגים באיטליה מדווחים היום (רביעי) כי הוציאו שלד מקברו, מתחת לרצפה של במנזר בעיר פירנצה, שהם מאמינים כי הוא שייך לליזה גרארדיני - שלפי ההערכות הייתה המודל לציורו המפורסם של לאונרדו דה וינצ'י.

גרארדיני היתה אשתו של סוחר משי עשיר בשם פרנצ'סקו די ג'יקונדו, ובאיטליה נקרא הציור גם "לה ג'יקונדה". רוב ההיסטוריונים המודרנים מסכימים שהאישה בתמונה היא אכן גראדיני, שהפכה לנזירה אחרי מות בעלה. היא מתה במנזר ב-15 ביולי 1542, בגיל 63.

על מבצע הוצאת השלד מהמנזר הנטוש סנט אורסולה הוחלט כבר לפני למעלה משנה, וכעת הוא הושלם. הארכיאולוגים נאלצו לחפור בבטון שהונח במקום במטרה להפוך את המנזר לבסיס צבאי. בחפירות נמצאה קריפטה, שלפי ההערכה הייתה מקום קבורתה של גרארדיני, ובמקום אותרה גולגולת של אישה. הגולגולת נמצאה כמטר וחצי מתחת לרצפה המקורית של המנזר, יחד עם כמה צלעות וחוליות. התוכניות להמשיך את החפירה הוקפאו מאחר שלצוות לא היה מימון, אך בחודש שעבר הם חידשו את החפירות, והשבוע נמצא השלד.

בדיקת DNA לשרידי גופות ילדיה של גרארדיני

העצמות יועברו לבדיקה כדי לקבוע האם הן שייכות לאותו אדם לו שייכת הגולגולת. לאחר מכן, ישוו מדענים את ה-DNA של העצמות עם שרידי גופותיהם של שני ילדיה של גרארדיני שנקברו סמוך למקום, על מנת לגלות האם אלה הם אכן שרידיה של אמם.

נסיבות יצירתה של המונה ליזה אפופות מסתורין כמעט כמו המבט המצועף של הדמות המצוירת. לפי העדות ההיסטוריות היחידה המוכרת, של כותב הביוגרפיות ג'ורג'ו וזארי, היא הוזמנה ב-1503 על ידי הסוחר ג'קונדו, בעת ששהה בפירנצה, ולאונרדו סיים את העבודה עליה ב-1506 או ב-1507. בשנת 2006 בחנו מומחים מקנדה את הציור בעזרת קרניים אינפרא-אדומות וחשפו שכבות נסתרות. באחת מהן נראה צעיף, מסוג ששימש בתחילת המאה ה-16 נשים בהריון או סמוך להולדת התינוק. הגילוי חיזק את ההשערה שהתמונה היא אכן של גרארדיני, שבדצמבר ב-1502 נולד בנה השני‏‏.

אם אכן יתגלה כי מדובר בגרארדיני, ינסו מומחים לשחזר את פניה כדי להשוותם לציור המפורסם. "אנחנו עדיין לא יודעים אם העצמות שייכות לאותו שלד או ליותר מאחד", הסביר הארכיאולוג סילבנו וינסטי, שאחראי על החפירות, לפי דיווח ה"דיילי מייל" הבריטי.

לקריאה נוספת
איטליה: חוקרים יוציאו עצמות ויבדקו אם היו של המונה ליזה
לונדון: נמצא ציור אבוד של האמן ההולנדי רמברנדט?
נחשף המיליארדר שרכש את "הצעקה" של מונק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully