וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העימות בין מורסי לצבא הגיע מוקדם מהצפוי"

ניר יהב

9.7.2012 / 13:47

החלטת נשיא מצרים הטרי לכנס את הפרלמנט שהצבא פיזר ממשיכה לעורר סערה, והיום יקיים בית הדין החוקתי דיון חירום בהחלטה. בינתיים הודיע יו"ר הפרלמנט כי יכנס אותו כבר מחר

החלטתו של נשיא מצרים הטרי, מוחמד מורסי, לכנס מחדש את הפרלמנט בניגוד להחלטת בית הדין החוקתי לפזרו, ממשיכה לעורר סערה במדינה, ותגובות מגוונות. בינתיים מתברר כי רגע האמת יגיע כבר מחר (שלישי): יו"ר הפרלמנט, סעד כתאתני, הודיע היום כי זימן את חברי הפרלמנט להתכנס לישיבה מחר ב-12:00 בצהריים.

לצד תומכיו האיסלמיים של מורסי, שהביעו תמיכה בהחלטה, רבים במצרים הביעו זעם. בית הדין החוקתי צפוי להתכנס היום לדיון חירום בהשלכות ההחלטה וגם במועצה הצבאית העליונה נרשמה דאגה רבה. "ציפינו להתנגשות בין מורסי לבין הצבא והרשות השופטת, אולם לא ידענו שההתנגשות תגיע מוקדם מהצפוי", אמר הגנרל המצרי ממדוח שאהין.

מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, שהיה אחד המועמדים בבחירות לנשיאות, תקף אף הוא את הנשיא הטרי: "החלטתו של מורסי היא קריאה לדו-קרב פוליטי וחוקתי שעלול להוביל למשבר גדול שאיננו זקוקים לו".

בקהילה המשפטית הגיבו גם כן בזעם ואמרו כי מדובר בהחלטה בלתי חוקתית שאין מנוס מביטולה. איגוד עורכי הדין הודיע כי יפגין נגד ההחלטה וקרא למורסי לחזור בו בהקדם ממנה. ראש בית הדין לחוקה, פארוק סולטן, אמר אתמול כי הוא אינו מבין כיצד מורסי מפר הוראה של בית הדין הגבוה ביותר במצרים, לאחר שנשבע לכבד את החוק.

ביקור קלינטון "נשקל מחדש"?

לצד זאת, נראה כי גורמים במערכת הפוליטית המצרית מנסים לגרור גם את ארצות הברית אל תוך העימות הפנימי בקהיר. כך למשל, ציטט היום העיתון "אל-מסרי אל-יום" מקורות שהוגדרו "גורמים בכירים בבית הלבן", שטענו כי הממשל האמריקאי בוחן כעת את השלכות ההחלטה של מורסי. "כיבוד הרשות השופטת ועקרון הפרדת הרשויות הם יסודות הדמוקרטיה שיש להשרישם במצרים", אמרו המקורות. "הממשל עשוי לבחון מחדש את ביקורה של שרת החוץ הילרי קלינטון בקהיר בעקבות ההחלטה", הוסיפו.

תומכים של נשיא מצרים מוחמד מורסי ברחוב בקהיר, 8 ביולי 2012. רויטרס
תומכים של מורסי, הלילה בקהיר/רויטרס

אותם גורמים הכחישו כי יש קשר בין החלטת הנשיא מורסי לבין פגישתו מוקדם יותר אתמול בקהיר עם תת מזכירת המדינה, ויליאם ברנס, שמסר לו הזמנה של הנשיא ברק אובמה לבקר בבית הלבן. "הצהרותיו של ברנס, לפיהן על הפרלמנט המצרי לשוב ולפעול, הן הצהרות כלליות הנוגעות לשאיפותיה של ארה"ב שייערכו בחירות פרלמנטריות שקופות וחופשיות, ללא שום קשר להשבת פעילות הפרלמנט שפוזר". הם הוסיפו וציינו כי הממשל האמריקאי בוחן את ההיבטים המשפטיים של החלטה זו.

נשיא מצרים הורה אתמול לכנס את הפרלמנט המצרי עד לבחירתו של פרלמנט חדש. בכך הפך מורסי את החלטת בית הדין החוקתי שהורה על פיזור הפרלמנט לפני כשלושה שבועות, בטרם הוכרז המנצח בבחירות לנשיאות. דוברו של מורסי, יאסר עלי, אמר כי על פי החלטתו של הנשיא, ייערכו בחירות פרלמנטריות במצרים בתוך 60 יום.

עדכון ראשון: 9:49

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully