וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת עימות? מורסי הורה לכנס הפרלמנט, הצבא קיים דיון חירום

ניר יהב

8.7.2012 / 19:15

כשלושה שבועות לאחר שבית הדין החוקתי הורה על פיזור הפרלמנט המצרי, החליט הנשיא הטרי על כינוסו מחדש. הוא הכריז גם על עריכת בחירות פרלמנטריות בתוך 60 יום

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, הורה היום (ראשון) לכנס את הפרלמנט המצרי עד לבחירתו של פרלמנט חדש. בכך הפך מורסי את החלטת בית הדין החוקתי שהורה על פיזור הפרלמנט לפני כשלושה שבועות, בטרם הוכרז המנצח בבחירות לנשיאות.

נשיא מצרים מוחמד מורסי ומזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי. רויטרס
מתנגח בבית הדין. מורסי עם מזכ"ל הליגה הערבית/רויטרס

דוברו של מורסי, יאסר עלי, אמר כי על פי החלטתו של הנשיא, ייערכו בחירות פרלמנטריות במצרים בתוך 60 יום. "הנשיא, מוחמד מורסי, הורה על כינוס מחדש של ישיבות הפרלמנט הנבחר", נמסר בהצהרה הנשיאותית שהוקראה בידי עלי.

בעקבות הוראתו של מורסי, הודיעה המועצה הצבאית העליונה על כינוס חירום בנושא, בראשות הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי. "הגנרלים נפגשו על מנת ללמוד ולדון בהשלכות של החלטת הנשיא, מוחמד מורסי, לכנס מחדש את הפרלמנט", דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית במצרים. רשת אל-ג'זירה דיווחה כי גם בית הדין החוקתי יקיים מחר דיון חירום בנושא.

ראש בית הדין החוקתי במצרים, פארוק סולטאן, הגיב להחלטתו של מורסי ואמר כי "החלטתו של הנשיא מורסי אינה מתבססת על שום יסוד משפטי. היא מפרה את החלטת בית הדין לפזר את הפרלמנט". בראיון לאתר "אל-אהראם" תקף סולטאן את ההחלטה של מורסי ואמר כי הוא לא מבין כיצד מורסי מקבל החלטה כזו "שמפרה הוראה של בית הדין הגבוה ביותר במצרים, וזאת לאחר שנשבע לכבד את החוק".

איגוד עורכי הדין במצרים הביע זעם על החלטתו של מורסי. חבר האיגוד, עורך הדין חאלד אבו בכר, קרא לחברי בית הדין לחוקה להתפטר במחאה על כך שנשיא מצרים "אינו מכבד את החלטותיהם". בנוסף קרא למורסי לחזור בו מהחלטתו בטענה שהיא מוטית פוליטית לטובת מפלגתו, מפלגת האחים המוסלמים, "החירות והצדק". האיגוד קרא לציבור המצרי לצאת לרחובות ולהפגין נגד ההחלטה הנשיאותית.

על פיזור הפרלמנט הורה בית הדין החוקתי, כאמור, לפני כשלושה שבועות - יומיים לפני הבחירות ההיסטוריות לנשיאות מצרים. במקביל להחלטה לפזר את הפרלמנט, קיבל בית הדין פסיקה נוספת, שפסלה מספר חוקים שהכתיבו את האופן בו נערכו הבחירות לפרלמנט בנובמבר האחרון (בהן זכו המפלגות האיסלמיות לרוב מוחץ), וקבעו כי שליש מחברי הבית יוגדרו "עצמאים", ללא תלות מפלגתית. משמעות הפסיקה היא שהשליש הזה מבין חברי הפרלמנט הוא פסול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully