וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בצפון: מה עוקץ את הרוחצים בכנרת?

קובי דוד

27.6.2012 / 13:14

רוחצים ודייגים מדווחים לאחרונה על גירויים בעורם לאחר שטבלו במי האגם. ככל הנראה, הצריבות נגרמות בשל מגע עם "אצות כחוליות" שמצטברות על קרקעית הכנרת. מומחים חוקרים

חודשי הקיץ החמים בפתח מבשרים על טמפרטורות לוהטות, ומלבד החום הכבד, מבצבצת לה תופעה מדאיגה בתוך קרקעית אגם הכנרת שהולכת ומתפשטת בשנים האחרונות. דייגים ורוחצים בכנרת דיווחו לאחרונה על גירויים וצריבות בעורם לאחר שטבלו במי האגם. במעבדת לחקר הכנרת השוכנת באתר ספיר שלחוף האגם ועוסקת בניטור שוטף של איכות מי הכנרת ובמחקר של התהליכים הפועלים באגם מעריכים כי מדובר ב"אצות כחוליות" המכילות רעלנים שככל הנראה גורמות לגירויים. מדובר באצות המופיעות במי האגם, בדמות של חוטים דקים בגוונים ירקרקים .

"בתקופה האחרונה הבחנו בגירוי אדמומי בעור וצריבה בעיניים", סיפר מנחם לב, דייג ותיק מנמל עין גב. "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו חשים בכך, מה גם ששמעתי על תלונות זהות מצד הרוחצים". מנהלת המעבדה לחקר הכנרת, וחקר ימים ואגמים לישראל, ד"ר תמר זוהרי, ציינה כי מדובר בתופעה מוכרת. "אנחנו מקבלים דיווחים ממתרחצים על גירוים שונים באזור העיניים, האוזניים ובעור, לאחר שהם רחצו בכנרת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שערות דקיקות וארוכות/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי זוהרי, האצות כחוליות מצטברות במי האגם. "מתחילת שנות ה-90' התגלו האצות באגם. לאור השינויים באגן ההיקוות ותנודות במפלס אשר השפיעו על יציבות אקולוגית פחותה, אחד הסימפטומים לכך הוא פריחת האצות בעיקר בחודשי הקיץ", אמרה.

למרות שעדיין לא נמצא קשר ברור בין פריחת האצות באגם, לבין תופעת האלרגיה המופיעה על העור, במעבדה לחקר הכנרת הוחלט לבחון את הקשר מבחינה מחקרית. "בימים האחרונים נפגשנו עם נציגים ממשרד הבריאות כדי לזמן מחקר משותף בנושא אפידמולוגיה, מתוך ניסיון לקשר בין תופעות אלרגיות המדווחות על יד מתרחצים לבין מחלולי אלרגיה פוטנציאלים במים כולל האצות כחוליות", מסרה זוהרי, "אנו חושדים בהן בתור גורם אלרגני, אך קיימת אפשרות של מחוללי אלרגיה אחרים. הדבר טרם נבדק באופן מחקרי".

במעבדה לחקר הכנרת החליטו לבחון את הקשר בין האצות לתופעות הלוואי של הרוחצים. "בימים האחרונים נפגשנו עם ד"ר מיכל דר, מנהלת מחוז צפון של משרד הבריאות, כדי לזמן מחקר משותף בנושא, מתוך ניסיון לקשר בין תופעות אלרגיות המדווחות על ידי מתרחצים לבין מחוללי אלרגיה פוטנציאלים במים, כולל אצות כחוליות. אנחנו בהחלט חושדים בהן בתור גורם אלרגני, אבל הדבר טרם נבדק באופן מחקרי", אומרת ד"ר זוהרי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד שיגיעו הממצאים, פרופ' משה גופן, לימנולוג (עוסק בחקר מקווי מים יבשתיים. ק"ד) ומומחה לחקר אגמים סבור כי צריך למצוא פתרון הולם בעניין. "עד ראשית שנות ה-90' התנאים שהיו בכנרת לא אפשרו לאצות האלה לפרוח במסות גדולות, אך במהלך השנים הללו נוצר מחסור בחנקן לאצות במי הכנרת, וכתוצאה מכך החלה פריחה של אצות כחוליות".

ברשות המים ציינו בתגובה כי אין מקום לדאגה. "התופעה של פריחת האצות מוכרת ואינה מהווה סיכון. יחד עם זאת, מתבצע מחקר בשת"פ עם משרד הבריאות והמעבדה לחקר הכנרת על מנת לבחון ולבדוק את כל הגורמים הקיימים".

עוד בנושא:
צעיר טבע בכנרת, המשטרה: "עליית המפלס - סכנה"
בתוך חודשים: 4 טביעות בכינרת - למה זה קורה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully