וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים הנבחר: "מנהיג של כולם, אכבד כל ההסכמים"

הנשיא הנכנס, מוחמד מורסי, נשא נאום ראשון לאומה, בו קרא לחזק את האחדות הלאומית כדי להוציא את מצרים מהמשבר הקשה: "נחוש לבנות מצרים חדשה עם חוקה דמוקרטית ומודרנית"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

נשיא מצרים הנבחר, איש האחים המוסלמים ד"ר מוחמד מורסי, נשא אמש (ראשון) נאום ראשון לאומה המצרית. "היום אני הנשיא של כל המצרים, היכן שלא יהיו, במדינה או בחו"ל, בערים ובכפרים, בכל גבולות המדינה", אמר מורסי בפתח נאומו. "לא יהיו הבדלים בשום צורה בין האזרחים. מצרים של היום תאחד את השורות, כך שאנשי האומה יוכלו לקצור את פירות העבודה הקשה שלהם במאבק לצדק חברתי, חירות וכבוד".

חגיגות ניצחונו של מוחמד מורסי בבחירות במצרים. רויטרס
"היום אני הנשיא של כל המצרים, היכן שלא יהיו"/רויטרס

"האזרחים קיוו למחר טוב יותר", המשיך מורסי. "הגיע הרגע שהעם ישיב את כבודו, מבלי לסבול, למצוא צדק שלא יבדיל בין גדולים וקטנים. היום, אחיי היקרים, בני עמי, נתתם לי את אמונכם, שמתם על כתפי את האחריות. אני אמנם הפכתי לאחראי עליכם, אבל אינני יותר טוב מכם. כולנו בעלי זכויות שוות, ולכולנו יש חובות. לי אין כל זכויות, אך יש לי מחויבויות. אם לא אקיים הבטחותיי – אינכם חייבים לציית לי".

מוחמד מורסי. רויטרס
"אעבוד איתכם לשמר את הביטחון הלאומי". מורסי/רויטרס

מורסי קרא לחזק את האחדות הלאומית במצרים, כדי "להוציא את מצרים מהמשבר הקשה ולהמשיך בתהליך שהתחלנו בו, להתפתחות אמיתית, להזדמנויות אמיתיות". הוא פנה לבני עמו ואמר: "אני נחוש, דרככם, לבנות מצרים חדשה, מדינה לאומית, עם חוקה דמוקרטית ומודרנית, לפי הזהות שלנו. אעבוד איתכם לשמר את הביטחון הלאומי".

מורסי התייחס להסכמים הבינלאומיים של מצרים ובמה שנראה כרמז לישראל אמר כי "נשמור על כל ההסכמים הלאומיים והבינלאומיים". לדבריו, "נכבד בייחוד חירות וזכויות אדם, זכויות נשים וילדים. נייסד שיתופי פעולה עם מדינות העולם על בסיס משותף וכבוד. לא נרשה לעצמנו להתערב בענייניה הפנימיים של אף מדינה, כפי שלא נרשה לאף התערבות במדינה שלנו".

בסוף דבריו הבהיר מורסי כי לא יבגוד בעמו וקרא לבני העם המצרי לחזור אחריו: "עם האחדות שלנו, עם אהבתנו אחד לשני, אנו יכולים ליצור עתיד הגון לכולם. נמשיך ביחד לעתיד טוב יותר, אללה המדריך הטוב ביותר".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח בטלפון עם מורסי מספר שעות לאחר ההכרזה, ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. אובמה התקשר גם למועמד המפסיד, אחמד שפיק, ועודד אותו להישאר בפעילות פוליטית במדינה. "הנשיא הדגיש כי ארצות הברית תמשיך לתמוך בתהליך המעבר של מצרים לדמוקרטיה ותעמוד לצד העם המצרי כשהוא מגשים את ההבטחות מן המהפכה", נמסר מהבית הלבן. בהודעה נפרדת, הנוגעת לשיחת הטלפון שערך עם שפיק, נאמר כי "הנשיא אובמה הדגיש את רצונו לפעול יחד עם הנשיא המצרי וכל הקבוצות הפוליטיות במצרים בכדי לקדם את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות".

המהנדס שהפך לפוליטיקאי

ראש ועדת הבחירות המרכזית במצרים, פארוק סולטאן, הכריז אתמול במסיבת עיתונאים מיוחדת בקהיר, בתום ספירת הקולות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות, כי מורסי הוא המנצח. מורסי זכה ב-51.73% מהקולות, לעומת 48.27% בהם זכה ראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק. מורסי יהיה המנהיג האזרחי הראשון של המדינה מאז ההפיכה בה הודח הנשיא חוסני מובארק, לפני כ-500 ימים שבמהלכם לא היה למצרים נשיא.

עם ההודעה על זהות המנצח, פרצו חגיגות שמחה בכיכר תחריר במרכז קהיר, שם נאספו מאות אלפי בני אדם. כבר שעות לפני ההכרזה, נאספו ההמונים בדריכות בכיכר והמתינו לתוצאות. עד לרגע האחרון, המשיכו במחנותיהם של שני המועמדים לטעון לניצחון בפער קטן. אמנם רוב ההערכות חזו מראש כי יהיה זה מורסי שיוכרז כמנצח בסופו של דבר, אך אתמול עוד התעקשו גורמי ממשל כי יהיה זה דווקא שפיק.

מוחמד מורסי נשיא מצרים בנאום ראשון לאומה. AP
חגיגות וזיקוקים בקהיר, אמש/AP

מורסי, בן 62, הוא מהנדס במקצועו. את התואר הראשון והשני קיבל באוניברסיטאות במצרים, אולם את התואר השלישי השלים באוניברסיטת קליפורניה. בשנות ה-80 אף כיהן שם כחוקר ומרצה. בשנים האחרונות שימש כיו"ר מפלגת "החירות והצדק" - הזרוע הפוליטית של האחים המוסלמים. הוא הגיש את מועמדותו לנשיאות מטעם התנועה ממש ברגע האחרון, כמועמד חלופי למקרה שוועדת הבחירות המרכזית לא תתיר לסגן מנהיג התנועה, חיירת שאטר, להתמודד - כפי שאכן קרה בסופו של דבר. עם היוודע דבר נצחונו, הודיעה התנועה, כצפוי, כי מורסי, אינו עוד חבר בה או במפלגה. "זאת הייתה ההתחייבות של מורסי לפני הבחירות", הודיע מזכ"ל האחים המוסלמים. "הוא רוצה לכהן כנשיא של כל אזרחי מצרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully