וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינת האילוף: איך גומלים כלב מעשיית צרכים בבית - שלב אחר שלב

דרור בראל

13.6.2012 / 8:28

מאלף וואלה! בעלי חיים דרור בראל עונה על שאלות גולשים: איך הופכים כלבה פחדנית לחברותית?

כלב יורקשייר טרייר יושב. ShutterStock
איזו פחדנית/ShutterStock

יש לי כלבת יורקשייר טרייר ננסי. הכלבה חברותית עם בני המשפחה שגרים בבית, אך מכל השאר היא פוחדת. מה לעשות כדי שתהיה יותר חברותית?

תשובה: הפחד מזרים נובע בדרך כלל מחוסר חשיפה או מחשיפה לא נכונה לבני אדם. קיימים כלבים שנולדים פחדנים. חשוב לדעת - הפחד הוא מנגנון הגנה מצוין. על מנת לשפר את מצב הכלבה, עליכם להתחיל תהליך של סוציאליזציה (חיברות) עם הסביבה. מובן שככל שהכלבה צעירה יותר, כך סביר שיהיה קל יותר לשפר מצבה. התהליך כולל חשיפת הכלבה לבני אדם בצורה חיובית, כלומר ליצור הקשר חיובי במפגשים אלו באמצעות חטיפים, צעצועים, ליטופים או כל דבר אחר שהיא אוהבת.

קיבלתי פקינזית בת שנתיים שרגילה לעשות צרכים בבית על הרצפה. איך מחנכים אותה לעשות צרכים רק בשעת טיול?

כלב פקינז נח על מגבת. ShutterStock
אוהבת לעשות את בבית/ShutterStock

תשובה: גמילת כלב מעשיית צרכיו בבית דורשת סבלנות. כפי שלא נשברים לנוכח עשיית צרכים של ילדינו, ואנו מחתלים וממתינים בסבלנות שהילד יגיע לגיל המתאים ולבשלות על מנת לגמול אותו מחיתולים, כך גם עם כלבינו. לכלב בגיל צעיר יש בעיה לשלוט בצרכיו, והוא גם לא מבין שעליו לעשות צרכים מחוץ לבית. את היכולת הפיזית הכלב מפתח בעצמו ככל שהוא מתבגר, אך את ההבנה עלינו להקנות לו בעצמנו.

יש לעשות כמה דברים על מנת ללמד את כלבתכם שהדבר הנכון הוא לעשות צרכים בחוץ: ראשית יש להגביל אותה למקום קטן ביותר ובכך לעודדה להתאפק (הכלב חיה נקייה מטבעה, ואינו אוהב לרבוץ בתוך או בסמוך לצרכיו). מומלץ כלוב הטסה אך ניתן גם לקשור אותה בחבל קצר. יש להקפיד שהכלבה תהיה במקום זה כל זמן שאין באפשרותכם להשגיח עליה.

ממקום זה יש להוציאה לעתים קרובות לטיולים. בטיול הצטיידו בעיתון או סמרטוט הספוג בצרכיה, ולהניחו במקום בו אתם מעוניינים שתעשה את צרכיה. בטיול יש להתאזר בסבלנות. לאחר שהכלבה עשתה צרכים, יש לעודדה, אך לא יותר מדי בהתלהבות, ולהמשיך מעט את הטיול לפני חזרה הביתה. לאחר החזרה הביתה ניתן ואף מומלץ לשחררה בבית בהשגחה בלבד ולא ליותר מדי זמן.

הקפידו על שגרה מסודרת של טיולים במהלך תקופת הגמילה וצאו לטיולים בשעות קבועות. אין להשאיר לכלבה אוכל למשך כל היום אלא למשך כחצי שעה בזמן הארוחה ולקחת את הצלחת לאחר מכן. היא תלמד לאכול בשעות קבועות ותכניס את מערכת העיכול שלה לסדר יום קבוע.

נקו את המקומות בהם עשתה הכלבה צרכים באמצעות מנטרל ריח מיוחד אותו ניתן להשיג בחנויות לבעלי חיים.

חשוב! אסור בשום אופן להעניש את הכלבה או לדחוף את אפה לצרכיה גם אם פספסה. הדבר עלול לגרום לה לחשוש לעשות צרכיה בנוכחותכם, ואז גם בטיול היא תתאפק, ותחכה לרגע שתתרחקו ממנה ותשאירו אותה לבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כלבתי בת השלוש מאולפת ונהדרת עם אנשים. עם כלבים היא מאוד סקרנית, אך יש כאלה אליהם היא ניגשת בשמחה וכניעות למשחק, ויש שמעוררים בה זעם ותוקפנות. איך אלמד אותה להתעלם מכלבים שמובילים אותה לריב בלי להפוך אותה לאנטי-סוציאלית?

English foxhound. ShutterStock
עם החבר'ה/ShutterStock

תשובה: בחירת הכלבה עם מי לשחק ועם מי לא לשחק נובעת מהמסרים שהיא מקבלת המכלבים עצמם. חשוב להבין כי כלבים מתקשרים בעיקר באמצעות שפת גוף. יש כלבים המשדרים הכנעה ורצון למשחק, יש כאלה שמשדרים דומיננטיות ושתלטנות, ויש המשדרים "אל תיגשו אלי, אני מפחד".

עלייך לסמוך על החושים של כלבתך ולכוונה לכלבים איתם יש לה אינטראקציה טובה. מובן שניתן לשפר את הכישורים הסוציאליים שלה, אך זאת באמצעות שליטה בתגובותיה באמצעים משמעתיים. הזעם והתוקפנות שמביעה הכלבה נובעת מתחושת איום. במידה והכלבה דומיננטית, הכלב שמולה כנראה מאיים על מעמדה בגינה. אם הכלבה כנועה, נראה שתחושת האיום שהיא חשה הינה איום פיזי או אפילו קיומי. כלבים בוחרים במצב זה אחת משתי האפשרויות: לברוח או לתקוף. הבחירה נובעת מאופי הכלבים ומהסיטואציה.

יש לי ג'ק ראסל בן שנתיים וחצי. בכל הזדמנות הוא בורח. כשאני רודף אחריו ומצווה עליו לעצור, הוא ממשיך לברוח, בעיקר אחרי חתולים. שילמתי אלפי שקלים לאילוף, שלא עזר. הוא קשור ברצועה, ובדרך כלל מציית לפקודה "עצור". הכלב כבר נדרס בעבר כתוצאה מהבריחות.

אילוסטרציה. ShutterStock
בורח בכל הזדמנות/ShutterStock

תשובה: הפקודה "אלי" היא פקודה המתמצתת את הקשר שלנו עם הכלב. רוב האנשים הפונים לאילוף רוצים בעצם שהכלב יעזוב הכל ויבוא לפקודה "אלי". חשוב להבין - הכלב יבוא רק אם שני התנאים החשובים ביותר בקשר מתקיימים: 1. הכלב בוטח בנו. 2. הכלב ממושמע.

רוב בעלי הכלבים עושים את הטעות השכיחה, ומשחררים את הכלב בגינה בזמן הטיול, וקוראים לו כשהולכים הביתה. כך נוצרת התניה הפוכה, והכלב לומד את הקשר בין הפקודה "אלי" לעובדה שחוזרים הביתה, ובכל פעם שאנו קוראים לכלב, הוא בוחר להתרחק ואף לברוח.

טעות נפוצה שנייה - הכלב מבצע עבירה בבית או מחוץ לבית. אנו כועסים עליו, קוראים לו ומענישים אותו. הכל בסדר למעט העובדה שקראנו לו. על מנת לתקן התנהגות רעה של הכלב, עלינו להענישו לפעמים, אך אף פעם לא לקרוא לו אלינו אלא לגשת אליו.

על מנת לתקן התנהגות זאת עלינו לשפר את מערכת היחסים, האמון שלנו עם הכלב והמשמעת. לגבי אמון: כשהכלב בא אלינו לאחר קריאה, יש לעודד ולחזק אותו בליטוף או בחטיף, בטח לא העניש אותו. לגבי משמעת: יש לבסס את מעמדנו באמצעות תהליך מובנה של לימוד הפקודות הבסיסיות כמו "שב", "ארצה", "להישאר" וכו'. אם אינכם יודעים לעשות זאת, פנו לעזרה מקצועית של מאלף מוסמך ומנוסה.

הבוקסרית שלנו כבת ארבע, ועדיין בשלב המשחקים והשטויות. אני מאוד קשורה אליה, אבל יש בעיה: היא נמצאת בחוץ בגלל הגבלות מסוימות בבית שלא מאפשרות להחזיק אותה בפנים. איך אפשר לבלות איתה יותר, חוץ מלהוציא לטיולים? הרי לא תמיד יש זמן.

אילוסטרציה. ShutterStock
מה זה השטויות האלה?/ShutterStock

תשובה: על מנת לבלות עם הכלב חשוב למצוא זמן. חשוב להכניס לסדר היום באופן קבוע את הטיול או השהייה עמו בחצר. סביר להניח שלאחר שתבלי יותר עם הכלבה ותוציאי לה אנרגיה במשחק או בטיול, הכלבה תהפוך לרגועה יותר, ואז אולי אפשר יהיה גם להכניסה הביתה.

צילומים: ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully