וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוהל שכן: בין העיירה בית אומר להתנחלות כפר עציון

ניר יהב ויהושע בריינר

12.6.2012 / 11:58

מי לא מוותר על "בירה ונשירה" ואיזה תלמיד יסודי חולם על עבודות אלומניום? בכל שבוע נברר ממה מורכבים חיי היומיום בשני יישובים שכנים - פלסטיני ויהודי

בעיירה בית אומר כ-16,000 תושבים, כולם מוסלמים. בהתנחלות כפר עציון, הממוקמת מצפון, מתגוררים כ-600 בני אדם.

כמה עולה לקנות דירה?

בבית אומר "עכשיו יחסית יקר יותר לבנות בית, בגלל עליית מחירי הברזל בעולם", קובע עיסא סליבי ("זה שם נוצרי מאד, אני יודע. אבל אני מוסלמי. חלק ממשפחתי הם נוצרים ומתגוררים בבית לחם"), בן 60, חקלאי ("כמו רבים מתושבי בית אומר, אני מגדל בעיקר ענבים. אני מכין דבש ענבים ומוכר אותו בשוק המקומי. קילו עולה 25 שקלים"). הוא מספר כי בתו בנתה באחרונה בית ששטחו 150 מטר במחיר 200 אלף שקלים ("היא לא שילמה על השטח, כי הוא שייך למשפחה"). סליבי, המתגורר בבית בן יותר מ-120 שנה, מספר כי באחרונה הוצע לו למכור את ביתו בחצי מיליון שקלים אך הוא סירב. "המחירים במרכז הכפר, כמו הבית שלי, יקרים מאד. בצדי הכפר בית יכול לעלות 150-200 אלף שקלים".

בכפר עציון בית ששטחו 120 מ"ר יעלה כ-1.1 מיליון שקלים, ובית בשטח 200 מ"ר יעלה כ-1.8 מיליון שקלים. "לא כולם פה חברי הקיבוץ", מודה הרב אלישיב קנוהל, ממקימי היישוב. אביו היה מלוחמי גוש עציון, נפצע בקרבות מלחמת השחרור ונלקח בשבי הליגיון הירדני. קנוהל, בן 63, היה באותה העת בבטן אמו. "אני מילדי גוש עציון", הוא אומר בגאווה. בשנת 67' שב למקום עם קבוצה קטנה שחידשה את ההתיישבות. מה לקיבוץ והתנחלות? "אבותינו היו כולם בגרעיני נח"ל, סוציאליסטים אמיתיים", אומר קנוהל, "החלטנו להמשיך את המסורת. היום נותר רק השיוויון. המשכורות שלנו הולכות לקופה הציבורית וכל אחד נותן כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו. חדר האוכל כבר לא פעיל כמעט, אנשים הצביעו ברגליים". ואיך מתייחסים אליכם בקיבוץ הארצי שנחשב כנוטה לשמאל "יש קונצנזוס סביב גוש עציון. השמאל הקיצוני אולי רואה בנו אם כל חטאת, אבל אין תביעה מוצדקת יותר מהשיבה לכפר עציון. לקיבוץ הארצי זה לא מפריע, בעיקר כשמדברים על ביזנס".

כפר עציון, קיבוץ בגוש עציון, יוני 2012. נמרוד סונדרס
חדר האוכל בכפר עציון. "אנשים הצביעו ברגליים"/נמרוד סונדרס

ממה מתפרנסים?

רוב תושבי בית אומר הם חקלאים שמגדלים בעיקר ענבים, אך גם זיתים, שזיפים, אפרסקים ואגוזים. בשל כרמי הענבים הרבים בשטחים החקלאיים הנרחבים, מורגשת ברחבי הכפר נוכחות יוצאת-דופן של עלי גפן ממולאים. בנוסף, רבים עובדים בשירות הציבורי הפלסטיני (מורים, פקידי בנק, עובדי מנגנוני הביטחון, רופאים), וחלק גם עובדים בישראל ובהתנחלויות בגוש עציון ("מלבד כרמי צור"). סליבי עבד לפני 35 שנים כמדריך טניס בנווה עמל בהרצליה ובמרכז הטניס ברמת השרון. "כך למדתי עברית", הוא צוחק. "עבדתי כפועל ניקיון בבריכת האוניברסיטה. עקבתי אחרי שחקני הטניס שם ולמדתי את המשחק היטב. מישהו נתן לי הזדמנות להדריך וכך התחלתי. אני זוכר את עמוס מנסדורף כילד מפונק ועצבני ואת גלעד בלום כרגוע ושקט. הייתי מדריך קשוח מאוד, כי כשמתעסקים עם ילדים ונשים חייבים להיות קשוחים אחרת הם יעשו ממך צחוק". סליבי מעביר שיעורי עברית לכעשרה צעירים מבני הכפר "שחלקם רוצים ללמוד את השפה וחלקם רוצים פשוט פרנסה בישראל".

בית אומר, יוני 2012. נמרוד סונדרס
רוב התושבים חקלאים. מובילים תוצרת בבית אומר/נמרוד סונדרס

בכפר עציון רבים מתפרנסים מענפי הקיבוץ, שכוללים מטעי דובדבנים ("להיט"), פרחים שמיוצאים לחו"ל, גידולים משותפים של זיתים, שקדים וענבים עם יישובים באזור לכיש ומשק תרנגולים. היתר עובדים במקצועות חופשיים בירושלים.

סל קניות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פחית קולה: בית אומר - 2 שקלים, כפר עציון - 5.30 שקלים.
עשר פיתות: בית אומר - 3 שקלים, כפר עציון - 14 שקלים.
קילו עגבניות: בית אומר - 4 שקלים, כפר עציון - 6.90 שקלים.
קפה עלית מאה גרם: בית אומר - 8 שקלים, כפר עציון - 10.60 שקלים.
סיגריות מרלבורו: בית אומר - 21 שקלים, כפר עציון - 24 שקלים.
חיתולים: בית אומר - 20 שקלים (פמפרס, חבילה קטנה). כפר עציון - 60 שקלים (האגיס).

מס מקומי

בבית אומר כל משק בית משלם מדי חודש 26 שקל עבור תחזוקה, טיפול ברשת המים וניקיון. "זה לא יקר מדי, אבל למרות זאת יש מי שמתלונן. ככה זה, תמיד אנשים אוהבים לקבל בלי לשלם". סליבי עקב מקרוב אחר המחאה החברתית והוא סבור שקיים הבדל אדיר בין "האביב הערבי" ל"אביב הישראלי": "אין מה להשוות בכלל. הערבים מקופחים ומדוכאים באמת על ידי המנהיגים שלהם. כלפי הישראלים אין רודנות. אזרחי ישראל יכולים להתנגד לנתניהו אך בגדול המדינה משרתת את אזרחיה. בתוך תוכי הייתי רוצה שהיחס של השלטון כלפי יהיה כמו היחס של השלטון הישראלי כלפי האזרחים. בעולם הערבי פרצה מחאה משום שהמנהיגים לא שירתו את אזרחיהם. אני, אגב, חושב שהמהפכות בעולם הערבי לא יביאו לשום תוצאה שונה. אני חושב שהמערב ינצל אותן לטובתו. תראו איך ישראל מודאגת מכך שבשאר אסד, שומר הראש שלה, ייפול". יש אפשרות שתפתחו במחאה פלסטינית? "נגד מי?", הוא צוחק, "נגד אבו מאזן? על מה? הוא מוגבל באפשרויות שלו. הוא תלוי בישראל".

בכפר עציון משפחה המתגוררת בבית ששטחו 150 מ"ר תשלם ארנונה של 600 שקלים וכן תוספת חודשית בסך 500 שקלים, מסי יישוב. "בלי ירושה אי אפשר לקנות היום בית", אומר ירון רוזנטל, בן 34, מנהל בית ספר שדה בקיבוץ. הוא עצמו מתגורר במקום, אולם אינו חבר קיבוץ. "אני קפיטסליט", הוא מצהיר. "הדרך היחידה לדאוג לחלש היא הגברת התחרות במשק. אני נגד כל פיקוח ממשלתי". לדבריו, אנשי המחאה החברתית הם חסרי עמדות. כמי שגדל בקיבוץ הוא מעיד כי "לעומת כלל הילדים ביישובים האחרים גדלנו כאילו אנחנו מתת האל, בני אלים מהקיבוץ. היום אני רואה את הדברים אחרת".

בשירות התושבים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חינוך: בבית אומר תיכון לבנים, תיכון לבנות, ועוד תשעה בתי ספר יסודיים, חמישה מתוכם מעורבים (בנים-בנות). "רמת הלימודים בבתי הספר גבוהה מאד", אומר סליבי. לדבריו, לרוב ההורים אכפת מרמת הלימודים של הילדים שלהם, "בלי קשר אם מדובר בבן או בבת. נהפוך הוא: דווקא הבנות הן אלו שצריכות להצליח אפילו יותר מהבנים כי הן אלו שיהיו אחראיות על חינוך ילדיהן".

בכפר עציון אין בתי ספר יסודיים. רוב הילדים לומדים בבית הספר האזורי לכיתות א' עד ח' באלון שבות הסמוך, וחלק - בתלמודי תורה באפרת. לאחר מכן ממשיכים הבנים לישיבות תיכוניות ברחבי הארץ והבנות לאולפנה באלון שבות. ביישוב פועלת ישיבה תיכונית "מקור חיים" של הרב עדין שטיינזלץ, חתן פרס ישראל.

בית אומר, יוני 2012. נמרוד סונדרס
ילדים בבית אומר. "רמת הלימודים גבוהה מאוד"/נמרוד סונדרס

בריאות: בבית אומר מרפאה ציבורית, שפתוחה בימים ראשון עד חמישי, משמונה בבוקר עד שתיים בצהריים. "לא צריך לשלם על הטיפול, אלא רק שלושה שקלים על כל תרופה", מספר סליבי. במרפאה עובדים רופא משפחה ואחות. בנוסף פועלות שלוש מרפאות פרטיות. "אני חולה לב ולכן אם אני לא מרגיש טוב אני מזמין אמבולנס ונוסע לבית החולים בחברון". לדבריו, הרופאים בבית אומר מצוינים. "הרופאים שלנו הם הכי טובים שיש. מאד מעליב אותי כשהיהודים אומרים 'עבודה ערבית'. אנחנו בחיים לא אמרנו 'עבודה יהודית' כדי להביע זלזול. זה פוגע בנו כשאנחנו שומעים ביטוי כמו 'עבודה ערבית' או 'ערבי מסריח'".

בכפר עציון פועלת מרפאה של קופת החולים "כללית" שפתוחה פעמיים בשבוע. אם צריך, נוסעים להתנחלות אפרת הסמוכה.

דת: בבית אומר שבעה מסגדים, ובהם אחד גדול במיוחד, שאליו נוהרים התושבים מדי שבוע לתפילות יום השישי.

בכפר עציון בית כנסת מרכזי אחד. הרב קנוהל הוא רב הקיבוץ. איך הסוציאליזם מתחבר עם היהדות? "הבשורה של הקיבוץ הוא העזרה ההדדית", אומר קנוהל. "אני בהחלט מכניס תכנים סוציאליסטיים לדרשות, וכל משפחה מפרישה בצורה מרוכזת עבור חמודדת חסד. ואל תקראו לי הרב, רק אלישיב". קנוהל מרכז את מיזם הנישואין של ארגון "צהר" ועונת החתונות הנוכחית נותנת את אותותיה. "יש ימים שאני מחתן במשרד שלושה זוגות. יש זוגות שלא מסתדרים עם הרבנות הראשית. אם אתם צריכים להתחתן אז אני ממליץ בחום עלינו", הוא אומר עם קריצה.

כפר עציון, קיבוץ בגוש עציון, יוני 2012. נמרוד סונדרס
בכפר עציון. יהדות וסוציאליזם/נמרוד סונדרס

איפה עושים שופינג?

בבית אומר ישנן חנויות בגדים ונעליים רבות. "המחירים לא זולים אך גם לא יקרים מדי. הסחורה הרי מסין", אומר סליבי. רוב התושבים רוכשים בגדים ונעליים לקראת החגים ("גם מי שאין לו כסף, קונה") ולקראת תחילת שנת הלימודים. מה לגבי קניות בסניף הקרוב של "רמי לוי" בצומת גוש עציון? "אפילו אם ייתנו לי בחינם, לא אקנה שם. רמי לוי הוא סמל הכיבוש".

בכפר עציון פועלת חנות בגדים גדולה, אבל את הקניות המרכזיות עושים בירושלים או בבית שמש. קניות לבית עושים בעיקר ב'רמי לוי'. בשנה האחרונה עלתה סוגיה קשה בגוש עציון הנוגעת לחשש כי הקופאיות היהודיות יקיימו יחסים רומנטיים עם עובדים פלסטיניים בסניף. "מקומות מפגש של נוער לא נשוי היא נקודה לא פשוטה", אומר קנוהל, "יש סיפורים של בנות שיצאו עם ערבים ומצאו עצמן סובלות בכפר. האם בגלל זה נשים אותן מאחורי בריח? לא, אבל החיבור הזה ב'רמי לוי' דורש פיקוח. הרומנים האלה בדרך כלל מסתיימים בטרגדיה ולא האהבה חופשית". רונטל מתערב. "אני לא מסכים עם הרב", הוא אומר, "אם באת לגוש עציון אז תדע שבאת לחיות עם ערבים. כל הארגונים האלה של 'יד לאחים' לא דואגים לבנות אלא הם פשוט גזענים. לא מאמין שיש נשים שכלואות בכפרים. גם אצלנו, היהודים, יש גברים שמתעללים. מי שרוצה שבתו לא תצא עם ערבי שיחנך אותה בהתאם. אם היא לא תפגוש אותו ב'רמי לוי' אז היא תפגוש אותו במלון בירושלים".

בית אומר, יוני 2012. נמרוד סונדרס
בגדים למכירה בבית אומר. "לא זול ולא יקר מדי"/נמרוד סונדרס

יום בבית הספר

מוחמד, תלמיד כיתה ה' מבית אומר, למד ביום שלישי ערבית ("למדנו על שמות הגוף וכינויי הגוף"), מדעים ("למדנו על רעידות אדמה. נהניתי מאד ללמוד על זה כי זה לימד אותי הרבה. מדעים הוא אחד המקצועות האהובים עלי"), חשבון ("המקצוע הזה מאד קשה לי", הוא צוחק), דת ("קראנו את סורת אל-ואקעה") ואנגלית ("אוי, כמה שאני גרוע באנגלית. אני ממש לא מצליח במקצוע הזה"). הוא מספר עוד כי אחר הצהריים הוא עובד עם אביו "בעבודות אלומיניום". מה תרצה לעשות כשתהיה גדול? "כמו אבא, לעבוד באלומיניום". לא רוצה להיות כדורגלן? רופא? זמר? שחקן? מפורסם? "לא, לא. אני רוצה לעבוד באלומיניום".

שיר, תלמידת כיתה ו' מכפר עציון, פתחה את היום בשיעור מחול ("רוקדים היפ-הופ, מאוד אוהבת"), המשיכה בשיעור ספורט, ולאחר מכן למדה דרמה ("מציגים כל מיני סיפורים, למשל כמו דג הזהב. אני הייתי הדג", היא אומרת בחיוך, מדעים ("על תזונה נכונה"), בשעה שלאחר מכן צפו בסרט על תרנגולות במסגרת שעה נוספת של מדעים ואת היום סיימה בלימודי היסטוריה ("תקופת החשמונאים"). הכי אוהבת ללמוד מחשבים מכיוון ששם "לומדים פוטושופ ואיך לעצב דברים". לדבריה, חולמת להיות סטייליסטית כמו אחותה הגדולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה עושים אחר הצהריים?

בבית אומר משחקים כדורגל, שוחים בבריכה (כניסה עולה עשרה שקלים), משחקים ביליארד, מסתובבים ברחובות ומשחקים במחשב. "אני מאפשר לילדים שלי לגלוש חופשי באינטרנט ובפייסבוק כי המחשב נמצא בסלון ואני מפקח כל הזמן עליהם", אומר סליבי. "עם זאת, אני נותן להם את הפרטיות שהם זקוקים לה. הפייסבוק הוא כמו סכין - יכול לעשות טוב ויכול לעשות רע. הפייסבוק פתח את העולם והפך אותו לקטן. מדי פעם אני מסתכל בפייסבוק של הילדים, אך רוב הזמן אני קורא את אתרי החדשות הישראליים והערביים. אני לא מאמין לאף אחד. 50 שנה אני קורא עיתונות ורק דבר אחד התחדש: התאריך. עיתונאי הוא כמו עורך דין - חייב לשקר פה ושם". סליבי מספר עוד כי שניים-שלושה ילדים בלבד מבית אומר הולכים לחוגים בחברון: "כמי שנמצא תחת הכיבוש, אין לי רוגע ושלווה כדי לשמוע את הבן שלי מנגן על גיטרה בבית".

בכפר עציון הילדים הולכים לחוגים במתנ"ס של גוש עציון שנמצא באלון שבות. החוגים הפופולריים הם טבע, כדורגל ("גם בנות, יש כאן כדורגלניות מעולות"), טקוואנדו וריקוד.

בילויים לגדולים

צעירי בית אומר נפגשים בבתי הקפה או במסעדות. בנוסף יוצאת מדי שבוע קבוצה של חבר'ה צעירים לטיול ביריחו, בשכם, בבית לחם או במקום אחר. ראמי זעאקיק, בן 33, מספר כי בכל שבוע הוא וחבריו נפגשים "ועושים מנגל באחת מחצרות הבתים". מדוע לא רואים נשים בבתי הקפה? "בחיים לא תראה בחורה בבית קפה. זה לא מקובל בתרבות שלנו. אני חושב שזה טוב כי מקומה של האישה הוא בבית. משימתה קדושה: לחנך את הילדים. יש גם הרבה נשים שמעשנות אך הן עושות זאת רק בבית ובהסתר". סליבי "מתבייש ללכת לבתי קפה" משום שזהו מקומם של הצעירים. הוא מספר על גבר בן גילו שמשחק ביליארד עם הצעירים: "הוא פתטי בעיניי. שישאיר את זה לצעירים".

בסמוך לכפר עציון פועלת המסעדה החלבית "גוונא" שמציעה אוכל על רקע הנוף ההררי, ובסופי שבוע יוצאים הזוגות הצעירים לבתי קפה במרכז ירושלים. אחת האטרקציות המרכזיות היא אירועי "בירה ונשירה" שמתקיימים באתר סמוך לקיבוץ. "מסורת של ההתיישבות העובדת", מספר רוזנטל, "שירה בציבור עם בירה חופשית ולפעמים גם בשר. השילוב הזה אף פעם לא יכול להיות רע". לפעמים מגיעים גם אמנים כמו רמי קליינשטיין, שלמה גרוניך ומשפחת בנאי. "כל החוזרים בתשובה", אומר רונזטל.

כפר עציון, קיבוץ בגוש עציון, יוני 2012. נמרוד סונדרס
יוצאים לבתי קפה בירושלים. נערות בכפר עציון/נמרוד סונדרס

גיבורים מקומיים

סליבי אומר כי תושבי בית אומר "גאים רק בשהידים, באסירים ובמי שנלחם בכיבוש", בעוד שהוא אישית גאה "במי שלמד והפך לאדם חכם שמשרת את הציבור בדרכים חיוביות". דוגמות? "ד"ר מחמוד איסמעיל, רופא משפחה, אדם ששרת את הציבור ומעולם לא הסתכל על כסף. הוא נותן טיפול ותרופות בחינם לאנשים עניים. הוא כבש את הלבבות של תושבי בית אומר". סליבי נוקב גם בשמותיהם של עיסא מוחמד שכיהן כראש המועצה ("הוא צנוע ושרת את האנשים באהבה"), ד"ר איברהים אבו עיאש ("רופא שפעל למען הציבור") ופאטמה עת'מאן ("בעבר ניהלה את בית הספר התיכון לבנות. היא לא נשואה ולא אמא, אך היא התייחסה לתלמידות כבנותיה"). סליבי מציין גם את "אלו שנהרגו כשנלחמו בכיבוש", ובראשם ג'מאל עאדי שחוסל ב-1990, ואת האסירים ("הבן שלי, אחמד בן ה-16 נמצא בכלא עופר. הואשם בידויי אבנים").

בכפר עציון שמו של חנן פורת, ח"כ לשעבר ומראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון, שנאמר כמעט באופן מיידי. "מנהיג ואיש רוח, אדם מיוחד במינו", אומר קנוהל. פורת נפטר בשנה האחרונה ממחלה קשה. "הגעגועים אליו הם רבים". כמו כן מציין קנוהל את רס"ן י', טייס אף-16 שמתגורר במקום. "מייצג את דור ההמשך. היה חניך מצטיין בקורס טיס, בחור שקט וצנוע שעושה דברים גדולים ויפים". עוד מציינים את הרב אלחנן סמט, המלמד תנ"ך במכללת הרצוג באלון שבות: "מטובי המחנכים".

שלטים ומודעות

בלב בית אומר אנדרטה שעליה נחקקו עשרות שמות של תושבי הכפר שנהרגו מאש צה"ל. בנוסף מרוססות בעיירה כתובות תמיכה בחמאס, פתח, ופלוגות אל-קודס (הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי), וכן תמונות של מפלגות פוליטיות, כגון "הדרך השלישית" שבראשה עומד ראש הממשלה סלאם פיאד. גם תמונותיו של מייסד חמאס, השייח' אחמד יאסין, תלויה בכמה מוקדים בכפר.

בכפר עציון המודעות מפרסמות מופע של אברהם פריד באפרת וסדנה לזוגות "המבקשים להעמיק את הקשר". יש גם הודעה מטעם המזכירות: "לכולם שלום, בבקשה להחזיר את המפתחות של הרכב שקיבלתם בשעה היעודה". כמו כן נין לראות הזמנה ל"חוצות היוצרת", יריד של מעצבות מאזור גוש עציון.

בית אומר, יוני 2012. נמרוד סונדרס
לוח הזיכרון לתושבי בית אומר. בלב הכפר/נמרוד סונדרס

קבוצת כדורגל אהודה

רוב תושבי בית אומר אוהדים את הקבוצה של היישוב, המשחקת בליגה הבכירה, אך מעדיפים את ברצלונה וריאל מדריד. סליבי לא מבין כיצד אנשים בוגרים מגיעים למצב של ריבים וצעקות בגלל "שתי קבוצות מספרד". זעאקיק מגלה כי ביורו 2012 הוא וחבריו יעודדו את ספרד והולנד: "ינקתי את אהבת הכדורגל מאבי המנוח, שהיה שופט כדורגל". סליבי נזכר בחיוך בימים שבהם אהד את הפועל תל אביב "כשרפעת טורק כיכב".

בכפר עציון מעדיפים את בית"ר ירושלים ומכבי חיפה. רונזטל אוהד את מכבי נתניה. "אוהב את האנדרדוג".

מה יהיה כאן עוד עשר שנים?

בית אומר: "אני אדם מאד אופטימי, בגלל זה אני עדיין חי", אומר סליבי. "אני מקווה שעוד עשר שנים לא יהיו התנחלויות באזור משום שהן קוץ בגרון. אם ההתנחלויות יגדלו, ייתכן שתמצאו אותנו על שטח מצומצם".

כפר עציון: "כל התשתיות של הקיבוץ ישתדרגו, בכל זאת, אנחנו כבר 40 שנה עם אותם מבנים", אומר קנוהל, "יהיה כאן קיבוץ חדשני עם עוד 50 בתים חדשים ואולי אפילו תקום רפת. גם השכנים שלנו מהכפרים בסביבה יישארו אלא אם כן הם יחליטו ללכת. שאנחנו נלך? זו נבואת סרק".

כפר עציון, קיבוץ בגוש עציון, יוני 2012. נמרוד סונדרס
מבתיו הוותיקים של כפר עציון. "שאנחנו נלך? נבואת סרק"/נמרוד סונדרס

יחסי שכנות

בית אומר: סליבי אומר כי אין יחסים עם ההתנחלויות בסביבה, "בעיקר לא עם מתנחלי בת עין שהם 'אנשים דפוקים', ונדליסטים וקיצוניים". עם זאת, הוא מגלה שהוא נמצא בקשר עם מתנחל מכפר עציון ומעדכן אותו בהתקפות של מתנחלים על אדמות פלסטיניות. "אני מודה שקיבוץ כפר עציון יושב על אדמה יהודית".

כפר עציון: רוזנטל מספר שהוא מעסיק עובדי תחזוקה מבית אומר וכי רוב עובדי הבנייה ביישוב הם פלסטינים. "רק באחרונה היינו בבית אומר כדי להשתתף באבלו של אחד העובדים בקיבוץ", אומר רוזנטל, "היחסים טובים מאוד ובשוליים יכולים לקרות אירועים משני הצדדים. אני לא מרגיש שום איום מצדם. יש בסך הכל יחסים טובים אבל ראיתי מבטי שנאה משני הצדדים". כמה מאנשי הקיבוץ אף הקימו את תנועת "ארץ שלום" שמטרתה הידוק הקשרים עם היישובים הפלסטיניים בסביבה ובעבר נאבקו יחד המתנחלים והפלסטינים נגד בניית גדר ההפרדה במקום. "אחד מעובדיי הערבים לפעמים מבקש מחיילים שמגיעים לבית הארחה את תעודת הזהות שלהם לצורך פיקדון", אומר רוזנטל. ואיך אתם עם השכנים מבת עין? "הדביקו להם סטיגמה לא מוצדקת", אומר קנוהל, "יש שם מגוון של אנשים נפלאים וחמים".

מדד השלום

בית אומר: סליבי אומר 9 מתוך 10. "אני מאמין שיהיה בשלום. אך זה יקרה רק בתנאי ששני הצדדים לא רק ידברו על שלום עלא ישאלו את עצמם מה עושים כדי שיהיה שלום. אני לא חושב שנתניהו רוצה שלום. רק גיבורים עושים שלום, ונתניהו רוצה לרצות את הציבור הימני. עם זאת, צריך לזכור שכל המלחמות בין ישראל לערבים קרו בתקופות של שלטון השמאל ואילו השלום נעשה על ידי הליכוד. כרגע אני לא רואה בישראל מנהיג שיעשה שלום. ישראל צריכה לנצל את העובדה שאבו מאזן עומד בראש הרשות. הוא איש אמיץ".

כפר עציון: קנוהל ורוזנטל אומרים 0 מתוך 10. "לא שאני מתנגד אבל אני חי כאן כבר 45 שנה ואם יש דבר שלמדתי זה שהם לא מוכנים ללכת מפה וגם אנחנו לא מוכנים ללכת מפה", אומר קנוהל. "למצב הזה אני לא רואה פתרון. לצערי הרב, ברגע האמת הם יעדיפו ממשלת חמאס מאשר ממשלה מתונה". רוזנטל: "הסכם שלום כתוב בין ישראל לרשות הפלסטינית לא יהיה. אני מקווה שיבוא יום ולא יהיו עוד מחסומים או אנשים חסרי זכויות. אני מקווה שהם יהיו אזרחים במדינה יהודית שבה יהיה רוב יהודי שברירי. כל יתר הברירות הן רעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully