וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים נגד האלימות: "לא נעבוד עם אקדח לרקה"

רמי שני

10.6.2012 / 14:30

הרופאים השביתו למשך שעתיים את בתי החולים ברזילי באשקלון וקפלן ברחובות, במחאה על ריבוי מקרי האלימות כלפי צוותים רפואיים. רופאה שהותקפה: "אלימות פיזית? לאן הגענו?"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל)

רופאי בית החולים ברזילי באשקלון שבתו הבוקר (ראשון) למשך שעתיים, בין השעות 11:00-13:00, במחאה על האלימות כלפי הצוות הרפואי בבתי החולים ובמרפאות. במקביל, שבתו גם רופאי בית החולים קפלן ברחובות בין השעות 10:00-12:00. לדברי הרופאים, הם חוששים מהתגברות התופעה בתקופה האחרונה, העלולה לפגוע באופן משמעותי בתפקודם. במהלך השביתה קיימו הרופאים אסיפת הסברה ומחאה.

השביתה התקיימה על רקע מקרה שאירע ביום חמישי האחרון, אז הותקפה מנהלת המחלקה הגריאטרית במרכז הרפואי ברזילי, ד"ר זהבה גליק, על ידי קרובת משפחה של חולה המאושפז במחלקה. הרופאה נשלחה למחלקה לרפואה דחופה לביצוע בדיקות, ואילו קרובת המשפחה התוקפת נחקרה והורחקה לתקופה של שבועיים מהמחלקה הגריאטרית. "אי אפשר לעבוד עם אקדח על הרקה. אנחנו לא יכולים לעבוד תחת איומים", אמרה היום הד"ר גליק.

עבודות לפינוי הקברים בבית החולים ברזילי באשקלון. אורי לנץ
בית החולים ברזילי באשקלון/אורי לנץ

"ביום חמישי בת של מטופל ששוכב במחלקה פרצה למשרד שלי, בלי לקבוע תור לפגישה, בלי לבקש שיחה, עברה דרך המזכירה וביקשה משהו שלא ניתן לעשות לפי החוק - והתחילה פשוט להשתולל בחדר, לאיים מילולית. הסברתי לה בצורה ברורה, בנחת, שאנו עובדים לפי נהלים, והסברתי כיצד היא צריכה לפעול כדי לקבל את מבוקשה. היא לא הסכימה כמובן", סיפרה ד"ר גליק. "היא פשוט איימה עליי ותקפה אותי פיזית. לקחה את הטלפון שלה, נתנה לי אותו בפנים, שרטה אותי. אמרה לי שאני משחקת באש, הודיעה לי שיש לה מחלקה מדבקת. אמרתי לה שזה לא מעניין אותי כי היא לא מטופלת שלי, היא אמרה שזה כן יעניין אותי ופשוט תקפה אותי, ואז יצאתי מהמשרד והיא המשיכה להשתולל עד שהמזכירה הזמינה ביטחון והיא הורחקה מהמחלקה. לא ראיתי את הגברת הזו אף פעם".

לדבריה, "הרגשתי איום, הרגשתי שהחיים שלי בסכנה. אנחנו לא יכולים לעבוד עם אקדח על הרקה. לא יכול להיות שבאור יום אני מותקפת. הסברתי לה כיצד היא צריכה לפעול כדי לקבל נתונים ובסוף מתקיפים אותי כשאני עובדת לפי החוק ולפי שיקול דעת מקצועי. לא יכול להיות שתהיה כזאת הפקרות. צריכים להעביר את זה לרמה לאומית, לציבור, שצריך לחנך ולדעת שלא כל אחד יכול לעשות מה שמתחשק לו. על ידי אלימות לא ישיגו שום דבר. להגיע לאלימות פיזית במשרד שלי כשאני בתפקיד, עם חלוק, עם תג נותנת שירות, לאן הגענו?"

בית החולים איכילוב, שביתת מתמחים, אוקטובר 2011. דרור עינב
"להגיע לאלימות פיזית במשרד שלי כשאני בתפקיד, עם חלוק, עם תג נותנת שירות, לאן הגענו?"/דרור עינב

ד"ר חזי לוי, מנהל בית החולים, היה עוד תקיף הרבה יותר. "היום זו הייתה רופאה, מנהלת מחלקה, ומחר זה יכול להיות כל מי שמטפל בצוות הרפואי. התאספו כאן רופאי בית החולים כדי למחות נגד התופעה, ואני רוצה לגנות בכל לשון, בצורה חריפה ביותר, כל אלימות שמופעלת כנגד מי מהמטפלים במערכת הבריאות ובבתי החולים. אני יודע שלעתים הסיטואציה היא קשה, גם לחולה וגם לבן המשפחה לעתים, ועדיין - אין שום סיבה, אין שום הצדקה לנקיטת אלימות - לא מילולית ולא פיזית - כלפי מי מהמטפלים. אני אומר את זה חד וחלק, לא ניתן ולא נעבור לסדר היום על שום פעילות שתסתיים באלימות כלשהי כלפי צוות מטפל".

"היום הותקפה רופאה, אולי דקירות סכין"

ד"ר לוי הוסיף כי "עומדים פה כל האנשים האלה, שנותנים ימים ולילות על חשבון החיים הפרטיים שלהם, על חשבון בני משפחותיהם, כדי לטפל בצורה הטובה ביותר בחולים האלה. אנחנו לא מקבלים ולא ניתן שאולי האלימות שהולכת וגואה בחברה הישראלית תנדוד לתוך מערכת הבריאות ולתוך חצר בית החולים. לכן, פעלנו ללא היסוס, וביקשנו מהמשטרה להיות כאן כדי להגן על העובדים וכדי להפסיק את הפעילות הזו. אנחנו מבחינתנו נלמד ונשתפר ונעשה הכל כדי לשרת את החולים בצורה המיטבית, אבל אני חוזר ואומר - אנחנו לא נבליג על שום אלימות".

במישור המיידי נפעיל את כל האמצעים, לרבות משטרה, כדי למנוע אלימות. אנחנו צריכים, ביחד עם קברניטי מערכת הבריאות, להמשיך ולפעול, לרבות בחקיקה בלתי מתפשרת. אנחנו קודם כל נלמד איך אנחנו בעצמנו מנהלים שיח נכון עם החולים ועם קרובי המשפחה, אבל יחד עם זאת, במקום שבו תהיה אלימות ואיום כמו שבמקרה הזה, של הטחת חפצים, אז כן - אנחנו נראה משטרה. אין לנו ברירה. ולצערי, מחר זה יכול להיות שהופכים שולחן על מישהו, או מכים מישהו, או מאיימים על משפחתו, מחרתיים זה יכול להיות חלילה דקירת סכין. ואז - אני לא רוצה להגיע לזה שנגיד איפה היינו, מה לא ראינו, הכתובת לא על הקיר? ולכן כשתהיה אלימות שמצדיקה הבאת כוחות משטרה, אז כן, אנחנו נביא כוחות משטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully