וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירה קווקזית חזרה לארץ כמדריכה ב"תגלית" - ונכלאה

28.5.2012 / 16:36

נשים קווקזיות לא מתגייסות לרוב לצה"ל כחלק מהתחשבות צה"ל בעדה. לטענת הצבא, הצעירה לא השלימה את ההליך לקבלת הפטור ולכן נעצרה. "אביה אמר כי אם תתגייס תאבד את משפחתה"

בנות העדה הקווקזית בישראל, לא מתגייסות לרוב לשירות צבאי, כחלק מהתחשבות צה"ל בעדה, ובשל החשש מנידוי מצד הקהילה אליה הן משתייכות. המקרה של סופיה (שם בדוי, בת 22), היה שונה בתכלית. הוריה של סופיה עלו מהקווקז, ובטרם הגיע מועד גיוסה, היא קיבלה אזהרה מפורשת מהוריה לבל תתגייס לצה"ל. היא החלה בטיפול בעניין מול שלטונות הצבא, אלא שבשל טעמים טכניים, לא השלימה אותו. בינתיים, החלה את לימודיה האקדמיים ברוסיה, ובמקביל התנדבה למשימות חברתיות בקהילה היהודית, וביקרה מספר פעמים בישראל.
לפני מספר חודשים היא אף קיבלה פנייה מפרויקט "תגלית" להצטרף כמדריכה שתסייע לבאים ממדינות חבר העמים. לפני כשבועיים נחתה סופיה בישראל, ונעצרה על ידי המשטרה בנמל התעופה בן גוריון. מבירור שנעשה לה התברר כי במסוף המשטרתי צוין כי היא דרושה לחקירה במשטרה הצבאית. סופיה הועברה לרשות הצבא, ולאחר חקירה הוגש נגדה כתב אישום בגין עריקות.

סנגורה של סופיה, עורך הדין עידן דביר, הסביר את גרסתה לאירועים: "אבא שלה אמר לה במפורש שאם היא תתגייס לצה"ל, לא תהיה לה משפחה. אף צעירה מהמשפחה המורחבת שלה לא התגייסה. זה הרקע העדתי שלה, וצה"ל בחר להתעלם מהבעיה הטכנית שלה". לדברי עורך הדין דביר, היא ביקרה בישראל מספר פעמים בטרם המעצר, בדקה את ענייניה מול משטרת הגבולות, ונאמר לה שהיא לא רשומה כנדרשת לחקירה. כמו כן, היא לא נעצרה בביקורים השונים ולכן חשבה שהנושא טופל באופן סופי. בצה"ל נטען כי משלא התייצבה לוועדה שנקבעה כדי לשחרר אותה, הוחלט לגייס אותה.

שופטת בית הדין הצבאי ביפו, אל"מ אורלי ירון, החליטה לגזור עליה עונש של שלושה חודשי מאסר. בשבוע האחרון הגיש עו"ד דביר מכתב לרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, בו ביקש להתחשב בנסיבות המיוחדת של הצעירה. במכתב התשובה, נמסר כי הנושא הועבר לטיפולו של אלוף פיקוד מרכז ניצן אלון.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "החיילת הוכרזה כמשתמטת גיוס לאחר שלא התייצבה ליום גיוסה, ודחתה את גיוסה שלוש פעמים לתקופה מצטברת של כמעט שנה. החיילת עמדה בקשר שוטף עם גורמי הגיוס על מנת לדחות את גיוסה, אך לא הציגה בעיה בשירות בצה"ל, אלא רק לאחר מעצרה". עוד נאמר כי "טענותיה של החיילת הוצגו במלואן בבית הדין אשר מצא כי מעשיה מצדיקים עונש מאסר לתקופה ממשית. בד בבד, בית הדין התחשב במצבה של החיילת ובפעילותה ההתנדבותית. העונש שהוטל על החיילת, עולה בקנה אחד עם רמת הענישה בעבירות מסוג זה".

עדיף מאוחר: ערק 9 שנים מצה"ל - ולבסוף נלכד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully