וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנחלים טוענים: צלבי קרס בבית כנסת עתיק בבקעה

יהושע בריינר

25.5.2012 / 13:26

מתפללים שהגיעו לבית כנסת עתיק ליד יריחו מצאו בו צלבי קרס שרוססו על הפסיפס. שוטרים שהגיעו למקום לא מצאו דבר ופרסמו הודעה על כך, אך חזרו בהם ושבו לאתר להפיק ממצאים

צלבי קרס וכתובות מחאה רוססו הלילה (שישי) על בבית הכנסת העתיק בנערן, הנמצא ליד יריחו, בשטחי הרשות הפלסטינית - כך טוענים מתפללים ישראלים שנכנסו אל בית הכנסת העתיק. לדבריהם, הם גילו כי פלסטינים, ככל הנראה, ריססו צלבי קרס על הפסיפס העתיק הנמצא במקום, ריססו את דגלי פלסטין וכן כתובת בערבית: "פלסטין לנו". הישראלים פנו לגורמי צה"ל בבקשה למחוק את הכתובות, ובמקביל הביעו זעזוע רב מההשחתה של בית הכנסת נחשב לאחד העתיקים שנמצא באזור.

"מסתבר שגם ערכים כללים של כבוד לעתיקות לא מדברים אל הפראים הללו . צריך למצוא בהקדם את הדרך להשיב את הבית כנסת לידיים יהודיות", אמר ד"ר יואל אליצור מהאוניברסיטה העברית, שהיה בין המתפללים שגילו את הכתובות.

כתובות נאצה רוססו על בית כנסת ביריחו. ספק 500
הישראלים הזדעזעו מההשחתה של בית הכנסת. צלב הקרס הבוקר/ספק 500

כוחות משטרת מחוז ש"י שהגיעו לבית הכנסת העתיק, אמרו תחילה כי לא הבחינו בכתובות כלשהן במקום, או בצלבי קרס כלשהם שרוססו בפסיפס בית הכנסת, ואף הוצאה הודעה רשמית בנושא. לאחר זמן קצר חזרה בה המשטרה מהודעתה ואנשי זיהוי פלילי שבו לאתר יחד עם המתפללים על מנת להפיק לדבריהם ממצאים ועדויות מהמקום. בעקבות כך נפתחה חקירת המקרה מחדש. בצה"ל הבטיחו לפעול על מנת ללכוד את האחראים להשחתת המבנה.

"חלום השלום הולך ונעלם ואת מקומו תופסת השנאה", אמר ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחיאני, "בני העוולה לא ויתרו על רעיון ההשמדה והעובדה כי ריססו צלבי קרס מעידה על כך. אני דורש מכוחות הביטחון לפעול נחרצות ולמצות את הדין עם החלאות ומאידך קורא לממשלת ישראל להכיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וצפון הירדן. זו תשובה הולמת לוונדליזם הזה". יש לציין כי רק לפני מספר שבועות הושחתו אתרים נוספים בבקעת הירדן. כך למשל חוללה אנדרטת הבקעה לזכר לוחמי צה"ל שנהרגו במקום מאז מלחמת ששת הימים, ורוססה בה כתובת נגד ההרוגים וכן דגלי פלסטין.

פלסטינים ריססו כתובות נאצה על בית כנסת ביריחו. ספק 500
"פלסטין לנו"/ספק 500

אנשי "גרעין יריחו" הקוראים להשבת הנוכחות היהודית בבתי הכנסת העתיקים בעיר אמרו כי "הפסיפס ההיסטורי שחולל הוא עדות חשובה להסטוריית עמנו. עם שלא שומר על עברו אין לו עתיד". לדבריהם, "אם צה"ל לא מסוגל נפעל להגן בגופנו על בית הכנסת".

בית הכנסת העתיק בנערן עלה בשנים האחרונות לכותרות בעיקר לאחר שפעילי ימין הסתננו לאתר על מנת להתפלל במקום זאת על אף שהוא נמצא בשטח הרשות הפלסטינית. בפברואר 2010 התבצרו מקום פעילי ימין שאף תלו במקום דגל ישראל אולם פונו בסופו של דבר על ידי צה"ל. המקום עצמו זכה לתהילה בעיקר הודות לפסיפס הייחודי שנמצא במקום ובו ממצאים ארכיאולוגיים. בין היתר מתואר בפסיפס ציור של ארון הקודש, סיפורו של דניאל בגוב האריות, המנורה וגלגל המזלות. בניית בית הכנסת והפסיפס מתוארכים למאה הששית לספירה.


עוד בנושא
לפני יום הזיכרון: אנדרטאות הושחתו בבקעת הירדן
כתובות נגד הנצרות רוססו על כנסיה בירושלים
תיעוד בשטחים: צעירה משחיתה ציוד של פלסטינים


לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully