וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התקדמות בשיחות הגרעין": מי הרוויחה מהמו"מ בבגדד?

יוסי מלמן

25.5.2012 / 0:01

המערב הצליח לשמר אווירת "ממשיכים לדבר", שמבטיחה שתקיפה צבאית, כרגע, לא תצא לפועל. אובמה עשה שריר ונמנע משליחת צבאו, והאירנים? הם יוכלו להמשיך להעשיר. פרשנות

נמנעה מלחמה עם אירן ב-2012 אך איום הגרעין האירני לא הוסר: הודעתה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לפיה מעצמות ה"5+1" (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם בתוספת גרמניה) הצליחו למצוא בסיס משותף עם אירן במסגרת שיחות הגרעין בבגדד, ולפיה השיחות יתחדשו במוסקבה ב-18-19 בחודש, משרתת את שני הצדדים. מחד, שוב התברר שבמשא ומתן עם אירן הזמן הוא מושג אלסטי, והיא, מצדה, ממשיכה להעשיר אורניום ולהתקדם בתכנית הגרעין שלה. מאידך, מעצמות המערב, ובראשן ארצות הברית, הצליחו להשיג עוד ארכה, שבזכותה לא צפויה בזמן הקרוב מתקפה צבאית על מתקניה הגרעיניים של אירן. לפחות עד הבחירות. הנחמה הישראלית: חרם הנפט האירופי לא בוטל, והסנקציה המשמעותית לא הושפעה מההתקדמות.

שיחות הגרעין בין אירן למעצמות ה"5+1", בגדד, 23 במאי 2012. רויטרס
כל הצדדים יצאו מרוצים. שיחות בגדד/רויטרס

ההחלטה לקיים עוד סבב שיחות בין נציגי קבוצת החמש פלוס אחד (ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה) לנציגי אירן, בעוד שלושה שבועות במוסקבה, נוחה לכל הצדדים. ארצות הברית ומדינות האיחוד האירופי יודעות שהסיכויים לשכנע את אירן להיענות לדרישותיהם הן קלושות. אירן לא תסכים להפסיק להעשיר אורניום, לא תעביר את כל כמות האורניום המועשר שלה ברמה של 20% אל מחוץ למדינה ולא תסגור את המתקן להעשרת אורניום פורדו, שבקרבת העיר קום.

הברירה שעמדה בפני המעצמות בשיחות בגדד הייתה פשוטה: להפסיק את השיחות ולהביא לקריסתן, או ליצור מראית עין ש"ממשיכים לדבר". הן העדיפו, ובצדק, להמשיך לדבר. כל עוד מדברים לא יורים. ההפתעה הנעימה של השיחות היא שהמערב לא נשבר ולא התפשר. אמריקה קבעה את הטון, והמוסיקה בהחלט לא הייתה ערבה לאוזני האירנים. בהנחיה מפורשת של הנשיא ברק אובמה, ובהסכמת שלוש המעצמות האירופיות, הובהר לאירנים כי העיצומים לא יוסרו וגם לא יוקפאו. וכך, האיום הכבד שבעוד כחמישה שבועות הם יוחרפו ואירופה תחדל לרכוש נפט איראני ממשיך לרחף כחרב המתהפכת מעל המשטר האירני.

שיחות הגרעין עם אירן: אשטון וג'לילי נפגשו. רויטרס
כל עוד מדברים, לא יורים. ג'לילי ואשטון/רויטרס

הנשיא אובמה לא יכול היה להרשות לעצמו לוותר לאירן ולהתפשר. אם חפץ חיים הוא במערכת הבחירות, הוא אינו יכול להצטייר כרכרוכי. אם היה עושה זאת, יריבו הרפובליקני, מיט רומני, שמשפר את מצבו בסקרים, היה צפוי לצבור עליו יתרון משמעותי. כל שמבקש אובמה בשלב זה, היא צליחה בשלום של חמשת החודשים שנותרו לו עד לבחירות בנובמבר.

גם לאירן לא אכפת למרוח את הזמן. בינתיים, היא ממשיכה להעשיר אורניום, להתקין עוד סרכזות מדגם משופר ולקדם את תכנית הגרעין שלה. מחר יתפרסם עוד דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שיגלה כי בשעה שמדברים על הפסקת ההעשרה, אירן התקינה עוד 348 סרכזות משופרות במתקן בקום. בסך הכול יש לה כבר בשני המתקנים - בקום ובנאתנז - כאלף סרכזות מהדגם החדיש, שמקצרים את דרכה לקפיצת המדרגה מהעשרה של 20% להעשרה של 93% - חומר בקיע לפצצה. אם תרצה, היא תוכל בסוף השנה להגיע ליכולת להרכיב את הפצצה הגרעינית הראשונה שלה - ובעוד שנה להרכיב אותה כראש חץ על טיל שיהאב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בסך הכול יש לאירן כבר אלף סרכזות מהסוג החדש. מתקן הגרעין בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדיין, בכל רגע נתון, שמורה לאירן האפשרות לוותר ולהתקפל. אף שהסבירות לכך נמוכה, אם תחוש טהרן כי העיצומים מסכנים את יציבות משטרה, היא תוכל לעשות זאת כבר בסבב הבא במוסקבה. הבחירה בבירת רוסיה, אגב, היא נבונה. היחידים שאולי יכולים לשכנע את אירן להתפשר, הן המעצמות שעומדות לצדה – רוסיה וסין. יתכן שמנהיגי רוסיה, מתוך אמביציה פוליטית, ינסו לזכות בהישג דיפלומטי ויבהירו לאירנים כי אם לא יתגמשו בדרישותיהם, הם יסתכנו במתקפה אמריקאית או ישראלית עליהם, שסיכויי התממשותה ילכו ויתגברו.

ואם בתקיפה ישראלית עסקינן, הסיכויים לתקיפה של חיל האוויר על מתקני הגרעין הם קטנים ביותר. סביר יותר שארצות הברית תעשה זאת לאחר הבחירות, והעולם לא ייחשף ליום שאחרי שתשיג אירן נשק גרעיני: אז גם מדינות ערביות ינסו להשיג נשק גרעיני, והמשטר למניעת הפצתו של הנשק המסוכן, יקרוס, הלכה למעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully