וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: מתנחלים ירו אל פלסטינים, חיילים עמדו מנגד

יהושע בריינר

20.5.2012 / 19:07

סרטון שהגיע לידי "בצלם" תיעד אמש עימות המוני מדרום לשכם, בו נראה מתנחל בכובע שוטר יורה בנשק צה"לי אל פלסטיני שרגם אותו באבנים. חיילים שהיו במקום לא התערבו בנעשה

צילום מסך

(צילום: באדיבות "בצלם"; עריכה: אמיר קוטיגרו)

סרטון שפרסם ארגון "בצלם", מתעד מתנחל כשהוא יורה אש חיה לעבר פלסטיני בעת עימות אלים שהיה בסוף השבוע מדרום לשכם. הסרטון מתעד עימותים שפרצו בין מתנחלים מיצהר – ככל הנראה אנשי כיתת הכוננות של היישוב – לתושבים פלסטינים, סמוך לכפר עסירא אל-קבליה. אחד מהמתנחלים מתועד כשהוא יורה לעבר אחד המשתתפים בקטטה ההמונית, שיידה אבנים לעברו. ביצהר אומרים כי הפלסטינים הם שהחלו בקטטה, אך מבהירים כי "יתחקרו את האירוע".

מתנחלים מתעמתים עם פלסטינים בעסירא אל קבלייה, סמוך לשכם. 19 במאי, 2012. AP
נשק חם אל עבר מיידי אבנים. תיעוד התקרית/AP

לדברי אנשי יצהר, העימותים החלו אתמול (שבת) לאחר שפלסטינים מהכפר הציתו שטחים סמוך לשכונת מגורים בהתנחלות. לטענתם, לאחר שהחלו לכבות את האש, פלסטינים יידו אבנים לעברם. הפלסטינים אומרים כי המתנחלים ירדו לכפר, חלקם רעולי פנים, ופתחו באש. אחד מתושבי הכפר נפצע פצעים קשים.

מתנחלים מתעמתים עם פלסטינים בעסירא אל קבלייה, סמוך לשכם. 19 במאי, 2012. AP
הפלסטיני שנפצע מהירי מובל הרחק מהמקום בידי חבריו/AP

האירוע הגיע היום לארגון "בצלם". הוא תועד באמצעות מצלמות שחולקו בשנים האחרונות לתושבי האזור. נראים בו כמה פלסטינים מיידים אבנים, ומולם שלושה ישראלים, חמושים ברובי אם-16, אחד מהם אף חובש כובע שוטר. המתנחלים קראו לחייל צה"ל, שבא לאזור בליווי כוחות נוספים, על מנת שיסייע להם נגד מיידי האבנים. בשלב הזה, התחילו כמה פלסטינים לרגום באבנים את השלושה ואת החייל; לאחר מכן, המתנחל כיוון את נשקם ופתח בירי חי אל עבר זורקי האבנים.

כמה שניות לאחר מכן, הפלסטינים נראים כשהם מבינים כי אחד מחבריהם נפגע מהירי. הוא מפונה לאמבולנס של הסהר האדום שהגיע למקום. מאוחר יותר נודע כי הוא פונה לבית החולים רפידיה בשכם וכי מצבו מוגדר יציב.

מתנחלים מתעמתים עם פלסטינים בעסירא אל קבלייה, סמוך לשכם. 19 במאי, 2012. AP
החיילים מנעו מהפלסטינים לשוב לאזור/AP

בצעד חריג, גם המתנחלים העבירו צילומי סטילס מהאירוע, למרות שמדובר ביום שבת. בצילומים נראים שטחים שהוצתו, לטענתם, על ידי הפלסטינים. ההחלטה לצלם עימותים שכאלה התקבלה בעקבות פסק הלכה של רב ההתנחלות יצהר, דוד דודקביץ'.

תושבי יצהר: "הייתה סכנת חיים מוחשית"

ארגון "בצלם" פנה היום עם התיעוד למשטרת מחוז ש"י, בדרישה להעמיד לדין את המתנחלים שתקפו, לדבריהם, את הכפר. כמו כן, נעשתה פנייה לפיקוד מרכז בצה"ל, בדרישה לפתוח בחקירת המקרה, בטענה כי עולה חשד שהחיילים שהיו במקום לא מילאו את חובתם.

ביצהר אומרים בתגובה כי "זו השבת השלישית ברציפות שבה ערבים מציתים אש כדי לפגוע בשכונה המערבית של היישוב. צוות הכיבוי הותקף על ידי המון של מאות מתפרעים, שיידה אבנים לעברם". עוד נמסר כי "הסרטון מציג נאמנה את מטר האבנים שספג צוות הכוננות, שהגן בגופו על מי שנפצע קודם לכן. ברור שהפעלת נשק על ידי כוחות צה"ל או צוות הכוננות נעשה תחת סכנת חיים מוחשית. צוות הביטחון יתחקר את נסיבות האירוע".

בצה"ל אומרים כי מיד עם קבלת הדיווח הגיעו כוחות הביטחון לאזור במטרה להפריד בין הצדדים, זאת תוך שימוש באמצעים שונים במטרה לסיים את האירוע ללא נפגעים וללא גרימת נזק למעורבים. במהלך האירוע בוצע ירי והנושא נמצא בתחקיר אצל מפקד חטיבת שומרון. על פניו נראה כי הסרטון המוצג אינו מייצג את האירוע כולו.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully