וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת מערכת הבחירות: מדריך לפריימריסט המתחיל

עו"ד איתן הברמן

6.5.2012 / 19:05

בשבועות הקרובים, לקראת הבחירות לכנסת ה-19, שכפי הנראה יתקיימו ב-4 בספטמבר, יקבעו גם מועדים לפריימריז במפלגות השונות. עו"ד הברמן מפרט את הכללים החלים על המועמדים

שוב לא הוציאה הכנסת את ימיה וככל הנראה, ב-4 בספטמבר יתקיימו הבחירות לכנסת ה-19. על פי חוק היסוד, רק מפלגה רשאית להגיש רשימת מועמדים בבחירות לכנסת, ואילו כל מפלגה חופשיה לקבוע לעצמה את דרך בחירת מועמדיה לכנסת. בחירת המועמדים המייצגים את המפלגה בכנסת, בכל שיטת בחירת אשר תהא, מוגדרת בחוק כ"בחירות מקדימות". תעמולת הבחירות לפריימריז מצריכה משאבים והמועמד נזקק לתרומות כדי לממן את מסע הבחירות שלו.

סדרה ארוכה ומורכבת של כללים חלים על מועמד בפריימריז. לפריימריסט החדש, זה שאינו נבחר ציבור, מוקדשות התשובות לשאלות האלה:

כנס מרכז הליכוד,אפריל 2012. דרור עינב
מה גובה התרומות שיכול לקבל? השר משה כחלון/דרור עינב

כיצד מוגשת המועמדות?
המועמדות לפריימריז מוגשת למפלגה על פי הוראות תקנון המפלגה ותקנון הבחירות. חשוב לוודא כי כל ההוראות תקיימנה בדייקנות. על פי החוק רשאית המפלגה לגבות ממועמד דמי השתתפות, לצורך ארגון הבחירות, שלא יעלו על 10,000שקלים.

כמה כסף מותר להוציא על תעמולת הבחירות?
הסכום שמותר למועמד לקבל ולהוציא למימון התמודדות בפריימריז נגזר ממספר בעלי זכות הבחירה באותן הבחירות ולכן הוא שונה ממפלגה למפלגה. סכום זה יהיה שונה מרשימה ארצית לרשימה אזורית בתוך אותה המפלגה. כך למשל, מתמודד בפריימריז, כאשר מספר בעלי זכות בחירה הוא כ- 150 אלף איש (למשל: הליכוד ברשימה הארצית) רשאי להוציא כ-550 אלף שקלים. ברשימה אזורית המונה כ-10,000 בעלי זכות בחירה, יוכל מועמד להוציא כ-170 אלף שקלים בלבד. מתמודד בפריימריז, כאשר מספר בעלי זכות בחירה הוא כ-95 אלף (למשל: קדימה ברשימה הארצית) רשאי להוציא כ- 400 אלף שקלים. אלו הם סכומי ההוצאה המרביים והמפלגה רשאית לקבוע סכומים נמוכים מסכומים אלה.

מהם המקורות הכספיים למימון ההתמודדות בפריימריז?
תרומות, מימון עצמי ומשפחתי, הלוואות וערבויות.

כמה יכול לתרום אדם בודד?
אדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו, או מי שתלויים בו מבחינה כלכלית, רשאים לתרום למועמד בבחירות סכום כולל של עד 11,100 שקלים.

אילו תרומות אסורות?
תרומה מתאגיד בארץ או בחו"ל – אסורה.
תרומה מקטין – אסורה.
תרומה ממי שזהותו לא נבדקה ולא אומתה - אסורה.
תרומה בעילום שם - אסורה.
תרומה בשטרי כסף בסכום העולה על 200 שקלים - אסורה.

האם מותרות תרומות מחוץ לישראל?
כן. תרומות מחו"ל מותרות, אך בכפוף להגבלות החלות על תרומות בארץ.

האם למועמד מותר לממן את ההתמודדות בהלוואות בנקאיות?
כן. מועמד רשאי לקבל הלוואה בבנק בתנאי שתקופת הפירעון לא תעלה על שנה וסכום ההלוואה לא יעלה על מחצית תקרת ההוצאה המותרת. המועמד צריך להודיע לבנק כי ההלוואה נועדה למימון הבחירות ומהי תקרת ההוצאה המותרת לגביו.

האם למועמד מותר לממן את ההתמודדות בהלוואות פרטיות?
כן. למועמד מותר לקבל הלוואה רק ממי שרשאי לתרום לו וסכום ההלוואה לא יעלה על סכום התרומה המותר – 11,100 שקלים.

האם רשאי מועמד לממן את הוצאות ההתמודדות בכספו?
כן. המועמד ובני משפחתו רשאים לתרום יחד למימון התמודדות המועמד סכומים המצטברים ביחד עם תרומות אחרות עד לתקרת ההוצאה המותרת.

האם מותר למועמד להשתמש בכספי התרומות לצרכים אחרים?
לא. כספי התרומות נועדו אך ורק לשימוש בתעמולת הבחירות של המועמד.

כיצד מקבל המועמד את כספי ההתמודדות?
על המועמד לפתוח בישראל חשבון בנק אחד בלבד המיוחד לבחירות, מיד עם ביצוע הפעולה הכספית הראשונה. בחשבון זה יופקדו כל הכספים שנועדו לבחירות ומחשבון זה ישולמו כל ההוצאות לצורך הבחירות.

למי חובה לדווח על קבלת תרומות?
על המועמד לדווח על קבלת תרומות למבקר המדינה. מיד לאחר שיפתח חשבון הבנק המיועד לבחירות, ימסור המועמד את כל הפרטים בהודעה בכתב למבקר המדינה.

מי מבקר את הפעילות הכספית של המועמד בבחירות?
על המועמד לנהל מערכת חשבונות העומדת לביקורתו של מבקר המדינה. לאחר קבלת הדו"חות של כל המועמדים מוסר מבקר המדינה דיווח על ביקורת מערכת החשבונות של כל אחד מהמועמדים לגורמים הבאים: יושב ראש הכנסת, רשם המפלגות, המוסד לביקורת של המפלגה.

האם המועמד אחראי על הפועלים מטעמו?
כן. מועמד חייב לפקח על כל אלה הפועלים מטעמו ולקידום מועמדותו ולנקוט בכל האמצעים על מנת למנוע ביצוע עבירות. להפרת החובה הזו נקבעו עונשים. אם נעברה עבירה על ידי מי שהמועמד הסמיך לקדם את מועמדותו, חזקה היא כי המועמד הפר את חובת הדיווח - אלא אם יוכח אחרת.

האם נקבעו בחוק עונשים?
הגוף המוסמך במפלגה רשאי לפסול מועמדות או לבטל בחירה בשל הפרת הוראות החוק. החוק קובע גם עונשים לגבי קבלת תרומה או הלוואה בניגוד לחוק שימוש אסור בתרומות הוצאות בניגוד לחוק, אי הגשת דו"חות וכל כיוצא באלה.


המתואר עד כאן אינו ממצה את כל הוראות הדין ולא בא במקום העיון בחוק ונטילת ייעוץ.

הכותב, איתן הברמן הוא עורך דין מומחה בדיני בחירות ומפלגות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully