וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה: פטריות כמהין צמחו 15 שנה אחרי שנשתלו

קובי דוד

3.5.2012 / 2:17

הפטריות הנדירות נשתלו לפני 15 שנים בחלקה ניסיונית בקיבוץ ברעם. הן שוות מאות שקלים לקילוגרם, אבל תושבי הקיבוץ לא מתרגשים מהגילוי: "ההר הוליד עכבר"

בקיבוץ ברעם רגילים לייצר תוצרת חקלאית של פירות וירקות כבר שנים רבות. עם זאת, הגילוי החדש והבלתי צפוי, פטריות כמהין נדירות, גרמו להתרגשות גדולה גם בקרב החקלאים הוותיקים, שלא שיערו לעצמם שביום בהיר אחד הם ימצאו את הפטריות ששתלו לפני 15 שנים.

חקלאי ותיק מקיבוץ ברעם, יורם לוצאטי, הגיע בשבוע שעבר לעוד יום עבודה שגרתי בחלקה הניסיוניות בה צומחים גידולים חקלאים ייחודים, והופתע לגלות את פטריות הכמהין שצמחו סמוך לעצי האלון. "בתחילה לא הבנתי במה מדובר, הרי שתלנו את הפטריות לפני כ-15 שנה ומאז לא ראינו שום סימן לכך", אמר לוצאטי.

כמהין בברעם. קיבוץ ברעם, ספק 500
יורם לוצאטי/ספק 500, קיבוץ ברעם

לדבריו של לוצאטי, לא מדובר בענף חקלאי שילך ויתפתח מאחר שלא נעשתה עבודת מחקר מתאימה בנושא. כמו כן, הכמות שנחשפה, מספר בודד של פטריות, היא מזערית ביותר. "אני מאמין שאולי יש מקום לענף כמהין אצלנו בקיבוץ, אך יחד עם זאת, יש ספקות רבים סביב העניין, מאחר שדרושה עבודת מחקר רצינית של עולם האקדמיה", הסביר לוצאטי.

אורכה של כל פטריה רק סנטימטרים בודדים

מי שאחראי להבאת הפטריות ולשתילתם בחלקה הניסיונית היו ד"ר עזרא שבי וד"ר יעקב פנקס ז"ל מהמינהל למחקר חקלאי במרכז הוולקני. צבען של פטריות הכמהין הנדירות נוטה לשחור עם גוונים של חום, ואורכה של כל פטריה מגיע לסנטימטרים בודדים. שווי הפטריות מוערך במאות שקלים לקילוגרם, ובשווקים החקלאים באירופה מוכנים לשלם כסף רב כדי לרכוש אותם.

פרט לחקלאים, תושבי קיבוץ ברעם לא מגלים התרגשות מיוחדת למרות החשיפה המרעישה. "ההר הוליד עכבר", אמרה מנהלת הקהילה, חמוטל מילו. "לפני מספר שנים ניסינו לייצר ענף פטריות שלא צלח, וכעת במקרה גילו מספר פטריות בודדות. תושבי הקיבוץ בכלל לא ידעו על כך".

לקריאה נוספת:
אהרוני בהלם: פטריות הכמהין בסכנה
מי אמר ששוקולד לא ממסטל?
הספורט הלאומי של לטביה: קטיף פטריות

לפניות לכתב: davidkobi@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully