וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ספד לאביו: ”תמיד הראית לנו מהי מחויבות לאומה”

טל שלו

30.4.2012 / 19:00

הצמרת המדינית, פוליטית וביטחונית הגיעה לחלוק כבוד אחרון לאביו של ראש הממשלה שהלך לעולמו בגיל 102. ראש הממשלה: "איך אוכל לתאר את כל מה שהענקת ליוני, לעידו ולי"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד)

הצמרת המדינית, הביטחונית והפוליטית בישראל ליוותה היום (שני) את פרופ' בן-ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהלך לעולמו לפנות בוקר בגיל 102, בדרכו האחרונה. נתניהו נקבר בחלקה המיוחדת של ותיקי האצ"ל וההגנה בהר המנוחות בירושלים, לצד אשתו צילה. בניו קראו קדיש על קברו.

מלבד בני המשפחה, ליוו את בן-ציון בדרכו האחרונה מאות בני אדם, ביניהם נשיא המדינה, שמעון פרס, שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ, אביגדור ליברמן, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, יו"ר האופוזיציה שאול מופז, הרמטכ"ל בני גנץ, מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס. כמו כן, השתתפו בהלווייה חברי כנסת ושרים בעבר ובהווה ואישי ציבור רבים.

"אבא יקר ואהוב שלי, איך אוכל לתאר את כל מה שהענקת ליוני, לעידו ולי, את התמיכה ברגעים הקשים ביותר, העובדה שאתה ואמא שמרתם על שפיותכם כשחייו של יוני נגדעו, שהמשכתם ליצור אחרי השבר הנורא בחייכם", ספד לו בנו, ראש הממשלה. "תמיד הראת לנו מהי מחויבות לאומה ולמדינה אבל לא פחות הראת מה מחוייבותך לנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהלוויה של בן ציון נתניהו אביו של ראש הממשלה, אפריל 2012. עומר מירון
ראש הממשלה סופד לאביו/עומר מירון

נתניהו המשיך וסיפר על אביו: "לפני כמה שבועות כשמיאנת לאכול, הזכרתי לך יום בניו יורק בשנות החמישים, ימים ספורים אחרי שהגנו לצורך מחקריך, עת שהיינו הילדים במלון. השעה הייתה מאוחרת, סופת שלג עזה השתוללה ואני הייתי ילד קטן רעב. אתה אמרת לאמא 'אני לא מוכן שהילד ילך לישון רעב' ויצאת לסופה בחוץ. כעבור שעה חזרת קפוא ורטוב, כשאתה מחזיק מגש אוכל חם שהבאת לי, ילדך הקטן. סערות הרבה יותר גדולות בחיינו הפרטיים וגם בחיינו הלאומיים, סערות איומות שפקדו העם היהודי במהלך 102 ימיך ואתה לא היססת אפילו פעם אחת לצאת אל מול הסופה להגנת האומה בעומק מחשבתך. לפני שנתיים ביום הולדת 100 הייתה לי זכות נדירה שאיננה ניתנת לבנים רבים לומר לך אבא, עוד בחייך, כמה אני אוהב אותך וכמה אני מעריץ אותך".

גם הנשיא פרס ספד לאביו של ראש הממשלה וציין כי "האבא שתל את השורשים והבנים פרשו את הכנפיים". הוא פנה למשפחת נתניהו ואמר להם כי "הלך מאיתנו מורה גדול שהשאיר אחריו מנהיג. אבא כתב היסטוריה ואתה עושה אותה. ראיתי את שרה מבכה את אביה, ראיתי את ביבי דומע. אהבה לאביו, להורים. אהבה אי אפשר להספיד, היא לא מתה אף פעם וגם לא תמות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהלוויה של בן ציון נתניהו אביו של ראש הממשלה, אפריל 2012. עומר מירון
בני משפחת נתניהו בהלווייתו של בן-ציון/עומר מירון

בן-ציון נתניהו, פרופסור אמריטוס (שפרש לגמלאות, אך ממשיך לשמור על קשר עם האוניברסיטה) באוניברסיטת קורנל בניו יורק, היה עורך מדעי של האנציקלופדיה העברית והיסטוריון בעל שם. הוא היה מראשוני התנועה הרביזיוניסטית ונחשב למי שהשפיע רבות על תפיסת עולמו של בנו - בנימין נתניהו, ועיצב אותה.

מאז שהיה סטודנט באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' נתניהו לקח חלק בפעילות ציונית ציבורית ופובליציסטית. הוא נמנה עם תומכיו של זאב ז'בוטינסקי, ערך עיתון בו השתתפו פרופ' יוסף קלויזנר והמשורר אורי צבי גרינברג, והתגייס להגנת הנאשמים ברצח ארלוזורוב. לשם כך, פנה פרופ' נתניהו לאביו, הרב נתן מיליקובסקי, ששכנע את הרב קוק לצאת להגנת הנאשמים.

בני גנץ בהלוויה של בן ציון נתניהו אביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אפריל 2012. מגד גוזני
חולקים כבוד אחרון לבן-ציון, הר המנוחות/מגד גוזני

לפני שנתיים, כשציין פרופ' נתניהו את יום הולדתו המאה, בנו, בנימין נתניהו, סיפר: "הדבר החשוב ביותר שלמדתי מאביו הוא שמי שאינו מכיר את עברו, לא מבין את ההווה שלו, ולכן לא יוכל לחזות את עתידו". הוא סיפר כי אביו "חזה כבר בשנות ה-90 את הפיגועים במגדלי התאומים ואת האיומים מצד המשטרים האיסלמיים, המנסים להשיג נשק גרעיני".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בעקבות מותו כי "הוא היה אחד מגדולי החוקרים, אחד מהציונים הגדולים ואחד מהרביזיוניסטים שנשארו". בראיון לרשת ב' סיפר ריבלין: "הכרתי אותו דרך משפחתו וגם כאדם שקשר את חייו לירושלים. בנו של בן-ציון למד כי אין להתפשר יותר מדי מהר", והוסיף כי בנימין נתניהו "חונך בבית שלימדו בו הרצל, אם כי הריאל פוליטיק אצל ביבי הרבה יותר מפותח". עוד סיפר ריבלין כי הוא ראה את פרופ' נתניהו בשבועות האחרונים וכי "הוא כבר היה במצב רע".

נשיא המדינה, שמעון פרס, ייחד הבוקר דברים לבן-ציון נתניהו, במהלך טקס הנחת אבן פינה למכללה טכנולוגית של חיל האוויר בכרמיאל. "הלך לעולמו יהודי גדול והיסטוריון גדול", אמר הנשיא וביקש מהקהל לעמוד דקה דומייה לזכרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully