וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן-ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה, מת בגיל 102

טל שלו

30.4.2012 / 7:57

פרופסור בן-ציון נתניהו, היסטוריון בעל שם, נחשב למוביל בחקר הציונות. בשבוע האחרון הידרדר מצבו ולפנות בוקר הלך לעולמו בביתו בירושלים. הלווייתו תיערך הערב בירושלים

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

פרופסור בן-ציון נתניהו, אביו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו הלך לעולמו לפנות בוקר (שני) בביתו בשכונת רחביה שבירושלים. בן-ציון נתניהו, יליד פולין, היה בן 102 במותו. בשבוע האחרון הידרדר מצבו הרפואי לאחר שסבל מהתייבשות ואתמול עוד הספיק לבקר אצלו ראש הממשלה. הלווייתו תיערך היום ב-17:00, בהר המנוחות שבירושלים.

בן-ציון נתניהו, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת קורנל בניו יורק, היה עורך מדעי של האנציקלופדיה העברית והיסטוריון בעל שם. הוא היה מראשוני התנועה הרביזיוניסטית ונחשב למי שהשפיע רבות על תפיסת עולמו של בנו - בנימין נתניהו, ועיצב אותה.

מאז שהיה סטודנט באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' נתניהו לקח חלק בפעילות ציונית ציבורית ופובליציסטית. הוא נמנה עם תומכיו של זאב ז'בוטינסקי, ערך עיתון בו השתתפו פרופ' יוסף קלויזנר והמשורר אורי צבי גרינברג, והתגייס להגנת הנאשמים ברצח ארלוזורוב. לשם כך, פנה פרופ' נתניהו לאביו, הרב נתן מיליקובסקי, ששכנע את הרב קוק לצאת להגנת הנאשמים.

בן ציון נתניהו יחד עם בנו ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה לאחיו יונתן שנהרג במבצע יונתן, יולי 2011. עומר מירון
באזכרה ליונתן נתניהו. פרופ' בן ציון נתניהו עם בנו, ראש הממשלה/עומר מירון

לפני שנתיים, כשציין פרופ' נתניהו את יום הולדתו המאה, בנו, בנימין נתניהו, סיפר: "הדבר החשוב ביותר שלמדתי מאביו הוא שמי שאינו מכיר את עברו, לא מבין את ההווה שלו, ולכן לא יוכל לחזות את עתידו". הוא סיפר כי אביו "חזה כבר בשנות התשעים את הפיגועים במגדלי התאומים ואת האיומים מצד המשטרים האיסלמיים, המנסים להשיג נשק גרעיני".

ביתו של בן ציון נתניהו בנימין נתניהו בפתח. עומר מירון
משפחת נתניהו, הבוקר מחוץ לביתו של פרופ' בן ציון נתניהו/עומר מירון

בן-ציון נתניהו נולד בוורשה ב- 1910, למשפחת מילקובסקי, בן בכור לאביו, שהיה מטיף ציוני, ולשרה לבית לוריה, שאביה היה מראשוני חובבי ציון בליטא. לפי תיעודים, המשפחה הייתה בין הבודדות בגולה שהשפה המדוברת בביתה הייתה עברית. ב-1920 עלתה המשפחה ארצה והתיישבה תחילה בצפת, שם עסק אביו של נתניהו בהוראה. לאחר מכן עבר לירושלים.

במלחמת העולם השנייה שהה בארצות הברית. במסגרת פעילותו בתנועה הרוויזיוניסטית, שימש כמזכירו האישי של ז'בוטינסקי. בשנות הארבעים המשיך בפעילות ציונית בניו יורק, וניסה לגייס את תמיכת יהדות צפון אמריקה להפצצה של מחנות ההשמדה הנאציים. בתקופה זו פגש גם את רעייתו, צילה, ונישא לה ב-1944. היא הלכה לעולמה בשנת 2000 בגיל 87.

פרופ' נתניהו בריאיון: "סכנת ההשמדה עדיין קיימת"

לאחר קום המדינה, שבה המשפחה ארצה והתיישבה בירושלים, ונתניהו המשיך במחקריו האקדמיים. בשנת 1969, שב פרופ' נתניהו לניו יורק על מנת לערוך שם אנציקלופדיה ליהדות, ונותר בארה"ב עד 1976, אז בנו השני, יונתן נתניהו, נהרג במבצע אנטבה. בנו השלישי, עידו נתניהו, הינו רופא.

ביתו של בן ציון נתניהו. עומר מירון
ההלוויה תיערך בערב. הנכד, יאיר נתניהו, הבוקר בירושלים/עומר מירון

פרופ' נתניהו נודע בשל מחקריו בנושאי יהדות ספרד והאנוסים. אחד מספריו הידועים היה "מקורות האינקוויזיציה", והוא אף היה חבר האקדמיה הממלכתית לאמנויות יפות ולמדעי ההיסטוריה בספרד. בשל מחקריו אלה, זכה פרופ' נתניהו באותות ובעיטורים רבים. לאחרונה, עוטר במדליה מיוחדת המוענקת מטעם ממשלת ספרד, מדליית דונה גרציה, על שם בת האנוסים מליסבון שהקדישה את חייה להצלת יהודים מידי האינקוויזיציה.

ביתו של בן ציון נתניהו בנימין נתניהו בפתח. עומר מירון
רעייתו של ראש הממשלה, שרה, ובנו, יאיר/עומר מירון

בנוסף למחקריו בנושא יהדות ספרד, פרופ' נתניהו הקדיש חלק ניכר מחייו לחקר מייסדי הציונות. תחומים רבים בעבודתו האקדמית הוקדשו להוכחת טענה לפיה הרצל וז'בוטינסקי חזו את חורבן יהדות אירופה כבר בתחילת המאה העשרים.

פרופ' נתניהו החזיק בדעות ימניות באשר לכינון עתיד המדינה היהודית. במהלך מלחמת העולם השנייה, ניסה להתריע מארצות הברית על החורבן הצפוי ליהודים באירופה, וקרא ליישב את הפליטים בארץ ישראל. ב-1947, התנגד לתוכנית החלוקה של האו"ם. גם בשנים האחרונות הביע דעות נחרצות. בכהונתו הראשונה של בנו כראש ממשלה, התנגד נחרצות להעברת חברון לשליטת הרשות הפלסטינית. לאחר מכן הביע התנגדות נחרצת לתכנית ההתנתקות.

על הקשר המיוחד בין האב ליוני נתניהו, שנפל באנטבה

לפנייה לכתבת: טל שלו tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully