וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: למה פייסבוק רכשה את אינסטגרם?

גדי להב

10.4.2012 / 7:47

פייסבוק, הדבר הגדול הנוכחי, שילמה מיליארד דולר כדי שהדבר הגדול הבא לא יפול בידי המתחרות. ולמה משתמשי אינסטגרם לא מרוצים? גדי להב על העסקה הגדולה של 2012

תמונה אחת שווה אולי אלף מלים, אבל המון תמונות שוות מיליארד דולרים. זהו הסכום העגול והיפה שהחליטה פייסבוק לשלם עבור אינסטגרם - חברה בת שנה וחצי עם 13 עובדים בלבד, אבל עם 30 מיליון משתמשים - מספר שרק הולך וגדל מיום ליום

אם אתם מחפשים היגיון כלכלי קלאסי בעסקה, כדאי שתפסיקו עכשיו. הערכות שווי יכולות להיות מבוססות על הכנסות, או רווח נקי. אבל במקרה של אינסטגרם זה בלתי אפשרי כיוון שהחברה לא הכניסה ולו סנט אחד מאז יום היווסדה. זו, בינתיים, חברה ללא מודל עסקי. כמעט אפשר לומר: חברה ללא למטרת רווח.

אבל אם משאירים רגע בצד את העניין הפעוט הזה של הכנסות, יש כמה סיבות טובות שבגללן פייסבוק קנתה את אינסטגרם. הסיבה הראשונה, והחלשה יותר, היא, כפי שאמר מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שמדובר בחוויות שונות שמשלימות אחת את השניה. עובדה, כבר עכשיו פייסבוק מאפשרת לכל תמונה שעולה באינסטגרם לעלות במקביל גם בפייסבוק. כיוון שמדובר בחוויית שימוש אחרת לעומת העלאת תמנות בפייסבוק, הרי שהחוויה של הגולש הופכת מגוונת יותר.

אבל האמת היא שפייסבוק חושקת באינסטגרם לא בגלל הדימיון ביניהן, אלא בעיקר בגלל השוני. מול ג'ונגל הסטטוסים, הווידאו והתמונות של פייסבוק, אינסטגרם מציעה ממשק פשוט, נקי, ששם את התמונה במרכז. יחד עם פילטרים נוסטלגים, המינימליזם הזה מוציא מהמשתמשים תחכום. תוסיפו לכך את העובדה שכווולם בפייסבוק, כולל אמא שלכם, הפקיד בבנק והרופא שיניים שלכם, ותבינו שאינסטגרם היא חלופה קולית לסחיות הקשה של פייסבוק.

פייסבוק היא מלכת הרשת, ואינסטגרם, לפחות כרגע, היא הבחורה המגניבה החדשה. להזכירכם, זה היה המקום של פייסבוק בסך הכל לפני שנתיים-שלוש. ברכישה הזו פייסבוק משריינת את העתיד: היא מחזיקה גם במיינסטרים וגם בשוליים. גם בחומוס וגם בקוויאר. גם בדבר הכי גדול הנוכחי, וגם בדבר הגדול הבא. עכשיו תחשבו שהדבר הגדול הבא היה נופל לידיים של איזו גוגל או אפל. האם מיליארד דולר הם מחיר גבוה כדי להרוג את האפשרות הזו?

רוב הסיכויים שפייסבוק לא תנהג כמו מכבי תל אביב בכדורסל: היא לא תרכוש את אינסטגרם ותייבש אותה על הספסל רק כדי שלא תשחק אצל המתחרים. היא תיתן לה להמשיך לצמוח ולהתפתח, כי פייסבוק, כמו כל מיינסטרים, חייבת אלטרנטיבה. ואם האלטרנטיבה תהיה בבעלותה, היא תימנע אופציה לאלטרנטיבה נוספת. יתרה מכך: המשאבים של פייסבוק עשויים להקפיץ את אינסטגרם מהר קדימה. בואו נגיד שלהמתין שנה לאפליקציית אנדרואיד זה לא תסריט שאמור לחזור על עצמו.

מי שלא הכי מרוצים מהמהלך הזה הם המשתמשים של אינסטגרם. לפי סקר באתר Mashable, אמנם לא בדיקה מדעית אבל עדיין אינדיקציה, 60% חושבים שהרכישה היא דבר שלילי. טוויטר התמלא אתמול בציוצים על משתמשים שהודיעו שהם עוזבים את אינסטגרם. סיבות רשמיות לא חסרות: המסחריות של פייסבוק, מדיניות הפרטיות שלה.

אבל האמת היא פשוטה ואנוכית הרבה יותר: משתמשי אינסטגרם הם הקבוצה הכי סנובית ברשת. לפני שבוע הם קיבלו בבוז את בעלי מכשירי אנדרואיד שיכלו להצטרף רק לאחרונה, לאחר שעד לא מזמן אינסטגרם היתה קיימת רק במכשירי אייפון. עכשיו הם מביטים על פייסבוק באימה מהולה בהתנשאות, מחשש ש"סחיבוק" תטביע את הקייטנה האינטימית שלהם. הם התרגלו לפינה ללא פרסום, ללא תשלום, מאוכלסת במועדון חברים מצומצם. זה מצב זמני של מוצר בימיו הראשונים. כך שעם פייסבוק או בלעדיה, מתישהו גן העדן הזה היה מגיע לקיצו בכל מקרה.

מה דעתכם על הרכישה? טוב או רע? הצביעו בפייסבוק

- פייסבוק קונה את אינסטגרם במיליארד דולר
- אינסטגרם: להיט אינסטרנט
- פייסבוק תוסיף פילטרים לתמונות
- אינסטגרם מצליחה היכן שגוגל פלוס נכשלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully