וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: נגד נתניהו, מופז צריך יותר ממיתוג חברתי

לירון מרוז

30.3.2012 / 8:00

הסקרים אחרי ניצחונו של מופז בפריימריז לא מבשרים טובות. כדי לנגוס בקולות הליכוד, יו"ר קדימה צריך לקוות שראש הממשלה יכשל, ובגדול. האם הוא יצליח להנהיג את המחאה הבאה?

הסקרים שפורסמו אתמול בערוץ 10, והיום בידיעות אחרונות, מאששים את מה שגם שאול מופז ואנשיו יודעים היטב: הסיכויים שיכבוש את ראשות הממשלה בבחירות הקרובות אינם גבוהים, בלשון המעטה. גם אם ינהל בצורה מופתית את הקמפיין לקראת הבחירות הכלליות, כפי שהתנהל בשנים האחרונות, הוא עדיין תלוי לא רק בעצמו, אלא, ואולי בעיקר, באחרים.

בהתחשב בעובדה שהסקר הראשון שמופיע לאחר הבחירות אמור להיטיב עם הנבחר הטרי, הרי שאלו בשורות לא טובות למופז. הסקר שהתפרסם הבוקר משקף התחזקות בולטת של העבודה על חשבון קדימה. כלומר, אותם מצביעי קדימה עם נטייה שמאלה, שתמכו במפלגה בגלל ציפי לבני, התעופפו לחיקה של שלי יחימוביץ'. אם אחרי ניצחון סוחף מופז מביא לקדימה 12 מנדטים, מה יהיה כשהוא ירד מהכותרות וייכנס לשגרה המתסכלת של יו"ר אופוזיציה, שמתקשה שוב ושוב להביך את הקואליציה המשומנת של נתניהו?

חגיגות ניצחון של תומכי שאול מופז אחרי ההפסד בפריימריז. מרץ, 2012. דרור עינב
מיהר לחגוג?/דרור עינב

עם זאת, אולי בטווח הארוך עשויים הסקרים הלא מחמיאים דווקא לשרת את מופז. קדימה, שמתייחסת לעצמה כאל מפלגת מרכז, מתיימרת לנגוס קצת מימין וקצת משמאל. במפה הפוליטית בישראל, פוטנציאל המצביעים בימין גדול לאין שיעור מזה שבשמאל. לכן, מבחינת מופז, יהיה נכון לפנות לימין ולנסות לזנב בעיקר בליכוד ואולי קצת במפלגות הגוש האחרות. במקרה זה, הסקרים האחרונים יעזרו למופז לחדד את ההבדלים בין קדימה שלו לקדימה של לבני. לא עוד מפלגה של שרת החוץ לשעבר שנעה כמו דג במים בשיחות עם אבו עלא ועמיתיו, אלא מפלגה של הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, איש השטח שלא מתבייש גם לחבוש כיפה (סרוגה) ולדגמן תפילה כשידיו מונחות על אבני הכותל.

ועדיין האתגר בפני מופז הוא אדיר. כדי שמצביע ליכוד יעזוב את מפלגתו, צריכים להתקיים שני תנאים: נתניהו צריך לאבד אטרקטיביות, ובמקביל מופז צריך לנסוק אל על. אחרי למעלה משלוש שנים בשלטון, לא נראה שהפופולאריות של ראש הממשלה הולכת לשום מקום. אם לא תתרחש כאן קטסטרופה, האהדה הזו תישאר עמנו לעוד זמן רב. אירועים מכוננים עלולים לקרות בשני תחומים: הביטחוני והכלכלי (נתניהו הוכיח שבנושא המדיני אפשר לא לעשות כלום ולהיחשב להצלחה). אירוע ביטחוני רב משמעות שפשלה לצדו עשוי לשחק לטובתו של מופז. הפוליטיקאי שעשה עשרות שנים בשירות ביטחון המדינה יהווה אופציה ראויה לאלה שכשלו, למרות שסביר להניח שהוא לא ירצה לרכוב דווקא על גל כזה.

מכוון לנושא החברתי

בכל זאת לא נראה שמופז בונה על האפשרות הזו, ולכן הוא מכוון לנושא החברתי. היו"ר החדש מתכוון להוביל את המחאה בקיץ, כך פורסם אתמול בוואלה! חדשות, למרות שלא ברור איך בדיוק הוא מתכוון לעשות זאת. במחאה החברתית של הקיץ האחרון, ניסתה לבני להשתלב, אך נדחתה על ידי דפני ליף וחבריה. מה יגרום למחוללי ההפגנות של קיץ 2012 – אם יהיו – לאפשר לשאול מופז להחליף את מודי בר-און על הבמה?

אפשרות ריאלית יותר היא שיו"ר האופוזיציה הטרי ינסה לעורר את השטח סביב חוק טל, שאמור להגיע לחקיקה בתחילת חודש אוגוסט. מופז עובד על תיקון החוק עם חבר מפלגתו, חבר הכנסת יוחנן פלסנר, וסביר להניח שהם ינסו ביחד למקסם רווחים פוליטיים מהנושא. בנאום שנשא ביום ראשון השבוע בכפר סבא, דיבר מופז על הפגנות ענק שעשויות להתקיים בקיץ סביב נושא השוויון בנטל. אם יצליח לנכס אותן לעצמו – הוא יקצור רווח פוליטי גדול. אם נתניהו מעוניין למנוע את התלהטות הנושא, מוטב לו לפעול בניגוד לדרך פעולתו, ולהקדים רפואה למכה במקום להגיב אחרי שהשטח בוער.

ואם כל הפעולות הללו לא יעזרו, ויתברר שהסקרים ניבאו נכונה את כישלונו של מופז, לא יקרה שום דבר. קדימה תבחר מנהיג חמישי בתוך שמונה שנים, שינסה להוכיח פעם נוספת שיש תכלית למפלגת מרכז בישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully