וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוטרים פרצו לבית המחבל בטולוז, הוא נורה למוות כשניסה לזנק מהחלון

בתום המצור שארך יממה וחצי, פרצו הלוחמים לבית מוחמד מראח, שמת מירי בראשו בעת הפשיטה על ביתו, בה נורו כ-300 יריות. "הוא התנפל עליהם מחדר האמבטיה, לא הייתה ברירה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

בתום למעלה מ-30 שעות של מצור, הארוך והכבד ביותר שביצעה משטרת צרפת בתולדותיה, הסתיימה הדרמה בטולוז, שהסעירה את צרפת זה יומיים, וריתקה מאות מיליוני צופים ברחבי העולם אל מסכי הטלוויזיה.

שר הפנים של צרפת, קלוד גיאן, אישר בשעה 13:00 בצהריים (חמישי) כי לוחמים מיחידות מיוחדות פשטו על דירתו של מוחמד מראח, המחבל שהתבצר בבית מגורים בצפון טולוז, וחשוד כי ירה למוות ברב ובשלושה ילדים בבית הספר אוצר תורה, ובשלושה חיילים בעיר ובסביבתה.

לדברי השר, מראח פתח באש לעבר השוטרים והם השיבו לעברו בירי מקלעים, בעודו מנסה לזנק מהחלון אל מותו. גופתו אותרה בחצר הבית כשהוא אוחז בכלי נשק. מאוחר יותר, אישר התובע הצרפתי כי מראח מת מירייה בראשו.

גיאן סיפר על השתלשלות האירועים. לדבריו, הקשר האחרון עם מראח נוצר בשעות הלילה, ומאז הוא סירב לשוחח עם השוטרים. השר סיפר כי מראח היה מסוכן לשוטרים, וכי לא נותרה ברירה אלא להשתלט עליו בכוח. לדבריו, מראח אמר כי בכוונתו להיכנע בשעה 00:25, אך חזר בו מכוונתו, והמשטרה העריכה כי הוא עשוי לירות בשוטרים ולהרוג אותם.


המצור על המחבל בטולוז - כותרות אחרונות
שר הפנים הצרפתי: "לא בטוחים שהמחבל עדיין חי"
פיצוצים נשמעו מחוץ לבית בטולוז: "מנסים לשבור אותו"
"כבוד איסלמי" בצרפת: ארגונו של המחבל מטולוז
צרפת התייחדה עם הנרצחים: "לא נפחד לשים כיפה"

משטרת צרפת מחוץ לביתו של המחבל מוחמד מראח יממה אחרי התבצרותו, מרץ 2012. AP
כ-300 יריות נורו במהלך חילופי האש/AP

לדברי השר, שדיבר עם כתבים מחוץ לביתו של המחבל, לפחות שוטר אחד נפצע ברגלו בחילופי האש, ושוטר נוסף לקה בחרדה. השר גיאן אמר כי בשעה 10:15 (11:15 הבוקר, שעון ישראל) השוטרים השליכו רימונים לעבר הדירה, בנוסף לכמה רימונים שהושלכו אליה בשעות הלילה. גם הבוקר, מראח סירב להתייחס לפיצוצים, שנועדו להפחידו ולמשוך את תשומת לבו, אחרי שקודם לכן עלה חשש כי הוא התאבד.

משטרת צרפת מחוץ לביתו של המחבל מוחמד מראח יממה אחרי התבצרותו, מרץ 2012. AP
שוטרים מחוץ לביתו של החשוד, בצהריים/AP

אחרי המתנה של כשעה וחצי, סיפר שר הפנים גיאן, החליטו השוטרים להסתער על הדירה. לדירה הוחדרו אמצעי תצפית כדי לבדוק היכן מראח מסתתר. הלוחמים נכנסו דרך הדלת הקדמית בעוד שכמה אחרים הסתערו על הבית מהחלונות. כשהשוטרים נכנסו לדירה, מראח, שהתחבא בחדר האמבטיה, הסתער עליהם ופתח באש לכל עבר.

לא ברור אם המחבל נורה לפני שזינק מהחלון

"השוטרים מעולם לא חזו בכזה פרץ של אלימות", סיפר גיאן. לדברי השר, הלוחמים נאלצו להגן על עצמם ולכן השיבו באש. בשלב זה של האירועים, לדבריו, החלו חילופי אש כבדים, והמחבל מוראח זינק מהחלון כשהוא אוחז בנשק. גופתו אותרה על הארץ. לא ברור אם הוא זינק מפני שניסה לחמוק מהאש או שרצה להתאבד. בסיום דבריו, גיאן מסר מלים חמות לשוטרים שכיתרו את הדירה, לצוות הלוחמים שפרצו אליה ולצוות החוקרים שהובילו לאיתורו של מראח.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מסר הצהרה קצרה, בה נאמר כי הוא מברך את כוחות הביטחון, שהצליחו להביא לסיומה של הפרשה. "מחשבותינו בעת זו נתונות למי שנרצחו ונפצעו על ידי החשוד", מסר סרקוזי.

מארין לה פן, יו"ר מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", המתמודדת לנשיאות צרפת מול סרקוזי בבחירות שייערכו בחודש הבא, אמרה כי היא "מסופקת אם יש צרפתי שיזיל דמעה על מותו של המחבל". לדבריה, "מותו של מראח היה צפוי, שכן הוא ממילא אמר שבכוונתו להילחם עד המוות".

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, פרנסואה הולנד, המתמודד גם הוא לנשיאות, אמר כי הוא "מצדיע לאומץ לבם ולנחישותם" של אנשי כוחות הביטחון. לדבריו, יש לעמוד בעוז נגד גורמי טרור ולהילחם בהם. "צרפת תמיד יוצאת חזקה מאירועים שכאלה", הצהיר.

שוטרים פצועים, פיצוצים עזים ומשא-ומתן מגומגם

במהלך הלילה התכוננו כוחות הביטחון לפשוט על הבית בו מתבצר המחבל ברובע קוט-פאבה של טולוז, שלושה קילומטרים בלבד מבית הספר בו אירע הפיגוע ביום שני, בו נהרגו הרב יונתן סנדלר, שני ילדיו והילדה מרים מונסונגו. במקום נשמעו פיצוצים עזים, ככל הנראה בניסיון להפחיד את מראח ולשבור את רוחו. במהלך היממה האחרונה ניהלו כוחות הביטחון משא ומתן לסירוגין עם החשוד, תוך כדי ניסיונות לפרוץ לתוך הדירה. בפריצה הראשונית למתחם נפצעו שלושה שוטרים.

מוחמד מראח, אזרח צרפת בן 24 ממוצא אלג'ירי היה, ככל הנראה, חבר בארגון איסלמי קיצוני, פורסאן אל-עיזה ("אבירי הכבוד") - אם כי לא ברור אם יש קשר בין פעילותו בארגון לפיגועים שביצע. במהלך חילופי האש אתמול הוא טען כי הוא "לוחם איסלמי" בשורות ארגון אל-קאעדה העולמי, וכי ביצע את הפיגוע "כפעולת נקם על הרג ילדים פלסטינים בעזה".

המחבל בסרטון שהועלה ליוטיוב

מראח היה מוכר למשטרה מהעבר, עוד לפני התקריות האחרונות, על רקע פלילי, ובתיק שלו מופיעות 18 עבירות קלות שונות. כמו כן, אתמול דווח כי הוא נעצר בשנת 2007 בעיר קנדהאר שבאפגניסטן, בחשד שהרכיב פצצות. מנהל בתי הכלא במדינה אמר לרויטרס כי הוא הספיק לרצות כמה חודשי מאסר בטרם ברח מהכלא ב-2008, בסיוע הטליבן. יחד עם זאת הבוקר דווח מפי עורך דינו של מראח ומפי מושל מחוז קנדהאר באפגניסטן שהוא לא נעצר בעבר באפגניסטן כפי שדווח.

אתר החדשות "לה פואה" דיווח בנוסף כי מראח התכוון להמשיך את מסע ההרג שלו, כאשר הקורבנות הבאים היו אמורים להיות מפקד היחידה ללוחמה בטרור של טולוז (BAC) ובכיר בסוכנות הבין הצרפתית - DCRI.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully