וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו פרק הדיור; רה"מ: אלה צעדים מרחיקי לכת

פנחס וולף

18.3.2012 / 13:44

הממשלה אישרה את פרק הדיור של ועדת טרכטנברג. ישראל ביתנו: בלי סעיף כושר ההשתכרות - לא תהיה רפורמת מרפסות. ש"ס: חרפת ההמתנה בתור לקבלת דירה - תיפסק

יח"צ - חד פעמי

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: גדי וינסטוק)

שרי הממשלה אישרו הבוקר (ראשון) בישיבתם השבועית בפרק הדיור של המלצות ועדת טרכטנברג. אחרי אישור הפרק אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ההחלטה הזו היא החלטה חשובה שמהווה מהפכה של ממש. מטרתה להגדיל את היצע הדירות וגם לעשות חלוקה מיטבית יותר של דירות לזוגות צעירים, למשפחות ולמי שזקוקים. זוהי החלטה חשובה שתביא להגדלה של זמינות הדירות ולהורדת מחירים".

בפתח הישיבה, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי פרק הדיור הוא חלק ממאמצה של הממשלה להפחית את יוקר המחיה ולהגדיל את היצע הדירות. לדברי נתניהו, "מאמץ זה יתגבר היום בכמה צעדים מרחיקי לכת עם החלק הרביעי שאנו מאשרים בחוק. אישרנו את חלק המסים בזכות ניכוי נקודות מס עבור הורים עובדים, ביטלנו מסים עבור אלפי מוצרים, ואישרנו את פרק החינוך, שבו החלטנו על חינוך חינם מגיל שלוש".

נתניהו שיבח את הישגי ממשלתו, ואמר כי "זו ממשלה שעושה הרבה, אנו קובעים סדר יום עולמי בנושאים שחשובים לביטחון ישראל ואנו מטפלים באתגרים אל מול השינויים האזוריים. אנו עושים מהפכה בחינוך - מהגיל הרך ועד ההשכלה הגבוהה ואחריה". לדברי ראש הממשלה, "בכל הדברים הללו, אנו רוצים לשתף את הדור הצעיר. נבחר קבוצת צעירים שיגיעו לישיבות ממשלה, יציעו הצעות ויוכלו להשפיע".

במהלך הדיון, אמר שר השיכון, אריאל אטיאס, כי "ש"ס נאבקה כדי לא להשאיר את החלשים בצדי הדרך וכדי לתת לדיירי הדיור הציבורי". לדבריו, "כל מי שממתין בתור, יקבל 3,000 שקל ללא הגבלת זמן עד קבלת הדירה. למעלה מעשרים שנה, הממשלה לא טיפלה בזה, אך ש"ס עמדה על זה. זה לא הופיע בדו"ח טרכטנברג. חרפת ההמתנה בתור במשך שנים תיפסק".

אטיאס הדגיש כי סעיף כושר ההשתכרות עבר במועצת מנהל מקרקעי ישראל, וכי ניתנה הטבה למשרתים בצבא, שיקבלו רבע מהזכויות אוטומטית. "לא הסכמנו שהחלשים ביותר בחברה, המפוטרים והחלשים, יופלו מול מעמד הביניים. המחאה הכלכלית רצתה לחזק את מעמד הביניים מול החזקים, לא מול החלשים", אמר.

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב שמנהל מטעם "ישראל ביתנו" את המגעים עם הממשלה בנוגע להמלצות ועדת טרכטנברג, אמר לאחר החלטת הממשלה כי, "ישראל ביתנו גאה בהישג של חבילת סיוע נרחבת לאוכלוסיות המוחלשות, ובראשם העולים החדשים וקשישים. עם זאת, אין שום קשר בין ההישג הזה לבין דרישתנו העקבית לאורך חודשים רבים שכושר ההשתכרות יהווה תנאי הכרחי לזכאות בדיור מוזל. נמשיך להתעקש על הטמעת קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בדיור בר השגה, על מנת לעודד את המעמד היצרני במדינה, זה שתורם בצבא ובכלכלה. תמיכתנו ב'רפורמת המרפסות' מותנית בכך שנהיה שותפים בקביעת הזכאות לדיור מוזל".
שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, מתח ביקורת על נוסח ההצעה שעלה לאישור. "ימים יגידו איך הדברים יתפתחו. צר לי שבין ש"ס לישראל ביתנו, מה שנעלם הוא המבחן הכי חשוב, של מיצוי יכולת ההשתכרות. כל אחד דאג לקבוצה מסוימת, אבל אותם אלה שעובדים ואין ידם משגת – הוזנחו".

200 אלף דירות בחמש שנים

על פי ההחלטה שצפויה הממשלה לאשר, ישווקו 200 אלף יחידות דיור בחמש השנים הקרובות, ו-60% מתוכן יהיו באזורי הביקוש העיקריים - תל אביב, ירושלים והמרכז, נוסף על 187 אלף יחידות דיור שמנהל מקרקעי ישראל יזום ויאשר. 40 אלף מתוך הדירות לשיווק יהיו בתכנית דיור בר-השגה.

"על רקע ההאטה בעשור האחרון בשוק הנדל"ן, הצטמצם היקף התכנון במקרקעי ישראל, והיקף התכניות המאושרות הזמינות לבנייה ירד באופן משמעותי, בעיקר באזורי ביקוש", נכתב בדברי ההסבר להצעת ההחלטה. "על כן, במהלך העשור האחרון נוצר חוסר במלאי תכנוני זמין לשיווק, ועמידה ביעדי התכנית תבטיח כי מלאי הקרקע המתוכננת יענה לצרכי החוק. כמו כן, חוק הוועדות הלאומיות לדיור (הוד"לים – פ"ו), שאושר לאחרונה, יאפשר קידום בקצב גבוה מזה שהיה נהוג עד כה".

בנוסף לכך, הממשלה תאשר הגדלת סיוע לזכאים לדיור ציבורי ב- 3,000 שקלים בחודש – עד לקבלת דירה, זאת, לעומת 2,200 שקלים להם הם זכאים עד כה. החלטות נוספות הן מתן סיוע תקציבי להסרת חסמים בפרויקטים של "פינוי-בינוי" בתנאי שייבנו בו לפחות 120 יחידות דיור, הקצאת 250 מיליון שקלים לתכנון ופיתוח תכניות בנייה ביישובי המיעוטים, וחלוקת מכרזי בנייה בין מספר זוכים כדי להגדיל את התחרותיות בשוק הנדל"ן.

אך יש גם סנקציות: הממשלה החליטה להכפיל את הארנונה על דירות שאינן בשימוש, במטרה לשחרר לשוק 15 אלף דירות באזורי הביקוש והפחתת משך הזמן בו חל פטור על דירות שאינן ראויות למגורים לתשעה חודשים בלבד. לאחר מכן, תוטל עליהן ארנונה כפולה, בדומה לדירות שאינן בשימוש. כמו כן, יוטל היטל של עשרה אחוזים ממחיר הדירה, על קבלנים שאינם מוציאים לפועל תכניות מאושרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully