וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוץ בתקציב הביטחון: 750 תפקידים יבוטלו בצבא

14.2.2012 / 18:05

כחלק מתוכנית ייעול חדשה יקוצצו תקני 5% ממשרתי הקבע - כמאות קצינים ונגדים, שהבכירים ביניהם לא יפוטרו וישתלבו במסלול פרישה מוקדמת - בניגוד למגמה להאריך את גיל הפרישה

על רקע הקיצוצים המתוכננים בתקציב הביטחון והויכוח הציבורי אודותיהם, ההשלכות כבר מתבטאות בהיערכות העתידית של צה"ל. כחלק מתהליך ההתייעלות בצבא, הודיעו ראשיו על קיצוץ של 5% ממשרתי הקבע – מאות קצינים ונגדים. אגף התכנון, בפיקודו של האלוף אמיר אשל (שבקרוב יעזוב את תפקידו זה לטובת פיקוד על חיל האוויר), העביר מכסות פרישה מוקדמת לכלל האגפים והחילות, לפיהן יבוטלו 750 תפקידים, שתחומי סמכותם יסופחו לתפקידים אחרים. יחד עם זאת, משרתי הקבע המובהק (המשרתים בקבע מעל שבע שנים - מדרגות רב סרן לקצינים ורס"ר לנגדים ומעלה) שמאיישים את התפקידים לא יפוטרו לאלתר, אלא יועברו למסלול פרישה החל משנת 2013.

בתום עבודת מטה ממושכת, יציגו בעוד מספר שבועות נציגים בכירים מכלל החילות והאגפים את רשימת התפקידים שיבוטלו לראשי אגף התכנון ולאחר קבלת האישורים לתוכנית, יקבלו משרתי הקבע עד חודש אפריל הודעות על יציאתם לפרישה.על פי התכנית, מה שיקרה בפועל הוא שכבר בשנה הבאה יהיו חלק ממשרתי הקבע המובהק בתום חופשת הפרישה שלהם, ואילו באכ"א נערכים להכשרת חיילים בשירות סדיר שיאיישו חלק מתפקידי המנהלה של משרתי הקבע שיבוטלו.

קריה בתל אביב, דצמבר 2011. דרור עינב
על פי התוכנית, יפוטרו מאות משרתי קבע ראשוני בשני שלבים עד שנת 2014. הקריה בתל אביב/דרור עינב

תהליך ההתייעלות באכ"א יכלול גם את משרתי הקבע הראשוני (כאמור, הקצינים והנגדים עד דרגות סרן ורס"ל בהתאמה). על פי החלטת אגף התכנון, המגמה בשנתיים הקרובות היא להשאיר פחות ופחות חיילים בקבע ראשוני ובהתאם - גם לקבע המובהק. על פי התוכנית, יפוטרו מאות משרתי קבע ראשוני בשני שלבים עד שנת 2014. יחד עם זאת, בתוכנית לא ייכללו נשים בהיריון, נשים המוגדרות כנשים מוכות, בני זוג ומקרים חריגים.

"חיסכון של מאות תקנים"

תוכנית ההתייעלות של אכ"א מעוררת שאלות רבות, מאחר ואין כוונה לפטר את משרתי הקבע המובהק – ובכך להקל את הנטל על תקציב הביטחון, היות שפיטורי משרתי קבע מובהק בעלי נתונים בינוניים היו מאפשרים לצה"ל לא לשלם עבורם גמלה. בנוסף, עצם ההחלטה להוציא לפרישה מוקדמת את משרתי הקבע המובהק היא מהלך הנוגד את הרעיון להעלות את גיל הפרישה בצה"ל על פי מודל הקבע החדש. בהיבטים האלה, תוכנית ההתייעלות הפוכה מתוכנית מודל הקבע עליה הכריזו באכ"א לפני למעלה משנה וחצי.

בתגובה לטענות על אי פיטורים של משרתי קבע מובהק והגברת הנטל על תקציב הביטחון, נמסר מדובר צה"ל כי "בשנים האחרונות, צה"ל נדרש לייצר מנגנון היפרדות ממשרתים בקבע באופן שוטף, כחלק מניהול והשבחת כוח האדם, וזאת לאחר שבשנים קודמות נפרד מהמשרתים בקבע במסגרת תכנית רב שנתית כחלק מתכנית צמצום מטכ"לית. מאות משרתי קבע מובהק שיצאו להליך פרישה סדור, לא יוחלפו באנשי קבע אחרים, ובכך יחסכו מאות תקנים. כמו כן תבוצע היפרדות ממשרתים במעבר מקבע ראשוני לקבע מובהק, והאטה של כניסות לקבע משירות חובה. בשנים 2009-2011, נפרד צה"ל מיוזמתו ממאות משרתי קבע ראשוני מסיבות ארגוניות, ומעשרות משרתים בקבע הראשוני והמובהק מסיבות תפקודיות. במסגרת השבחת כוח אדם בשורותיו, ימשיך צה"ל להיפרד ממשרתי הקבע מסיבות ארגוניות ותפקודיות וזאת ללא כל קשר לתכנית ירידה בתקנים".

עוד על קיצוצים בתקציבי הביטחון
ועדת חוץ וביטחון: "פעילות צה"ל עלולה להיפגע בשל אילוצי תקציב"
האוצר עולה להתקפה: "שהצבא לא יאיים עלינו"
צה"ל מתמודד עם אילוצי תקציב: 49 תרגילים יבוטלו
דו"ח האגודה למען החייל: בזבוז במקום גיוס כספים
היכן נמצא בזבוז בכוח אדם בצה"ל? באגף כוח האדם

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully