וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמה השביתה במשק: הושג הסכם בנושא עובדי הקבלן

ענת שלו

12.2.2012 / 8:58

5 ימי שביתה עשו את שלהם: האוצר התגמש ותנאיהם של עובדי הקבלן ישופרו. מנגד, ההסתדרות הסכימה ל"שקט תעשייתי" של 3 שנים. שטייניץ: "תיקון היסטורי". עיני: "הסכם פורץ דרך"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

אחרי חמישה ימים, ביניהם יומיים בסוף השבוע – תמה השביתה הכללית במשק, זאת לאחר שהבוקר (ראשון) הגיעו הצדדים – משרד האוצר וההסתדרות להסכם בנוגע לשיפור תנאי עובדי הקבלן בישראל. על פי ההסכם המסתמן, שתי הנקודות המרכזיות שנותרו במחלוקת נפתרו: האוצר התגמש בסעיף "כתף אל כתף" - השוואת תנאי עובדי הקבלן לעמיתיהם במקום העבודה. מנגד, ההסתדרות התחייבה ל"שקט תעשייתי" למשך שלוש השנים הקרובות בהן נאסר על העובדים לשבות. על כן, כל העובדים ששבתו חוזרים לאלתר לעבודה, למרות שדרישת ההסתדרות לחסל כליל את תופעת עובדי הקבלן לא התקבלה. יחד עם זאת, החזרה לעבודה תתבצע בהדרגה.

מסיבת עיתונאים על סיום השביתה של עופר עיני ויובל שטייניץ, פברואר 2012. עומר מירון
התגמשו. שטייניץ ועיני במסיבת העיתונאים, הבוקר/עומר מירון

במגזר הפרטי: כל עובדי הקבלן השייכים למקצועות שהם בליבת העיסוק של המוסד המעסיק, כמו אחיות בבתי חולים, חדרנים בבתי מלון, עובדי פס ייצור במפעלים, פקידי בנק, שליחים, מחסנאים וכדומה, יועברו להעסקה ישירה לאחר תשעה חודשי העסקה. סוגיית "כתף אל כתף" נפתרה ותנאי עבודה ושכר בין עובדי הקבלן שלא נקלטים להעסקה ישירה יושוו לעובדים המועסקים ישירות בעסק. כמו כן חלק מעובדי הניקיון המועסקים ב-90% משרה יועברו להעסקה ישירה.

לצד זאת, תוגבר האכיפה המחמירה של דיני העבודה כחלק מהחוק המטיל אחריות אישית ופלילית על מזמין השירותים. לשם כך יתווספו 120 תקנים של פקחים חדשים באגף האכיפה במשרד התמ"ת. בנוסף, יוקם מרכז ממשלתי שייתן מענה לפניות עובדים בנוגע למימוש זכויותיהם.

במגזר הציבורי: השכר המינימלי המשולם לעובדי השמירה והניקיון על ידי ספקי השירותים יעלה ל-4,500 שקלים. על מנת לעודד הצטיינות בעבודה, יינתן אחת לשנה מענק לעובדים מצטיינים, בהתאם לאמות מידה שייקבע מזמין השירות. לצד זאת ישופרו התנאים הסוציאליים של עובדי הניקיון והשמירה. בין היתר, תופרש לעובדים קרן השתלמות של 7.5%, העובדים יקבלו שי לחג בהתאם למתנות החג המחולקות לעובדי המדינה, יוגדלו דמי ההבראה ויוגדלו ההפרשות לפנסיה לה יהיו זכאים העובדים מיומם הראשון. כמו כן העובדים יקבלו ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר שכזה לעובדים הקבועים.

"עידוד לצאת לעבודה"

עוד כחלק מההסכם, ייקלטו 150 עובדים בהוסטלים של ניצולי שואה ו-150 עובדי ניקיון נוספים במעונות לחוסים של משרד הרווחה. לצד זאת, הממשלה תשלים את ההליכים על מנת שכ-500 עובדי הקבלן בתאגידי הבריאות ובבתי החולים הממשלתיים והממשלתיים-עירוניים, ואשר העסקתם ממומנת באופן ישיר על ידי תקציב המדינה בבתי חולים, ייקלטו במוסד. ולצד זאת, ייקבעו מנגנונים למניעת תופעת העסקה זו.

במסיבת עיתונאים להצגת ההסכם אמר שר האוצר, יובל שטייניץ כי "אנחנו עושים פה תיקון היסטורי ומחזקים את העובדים החלשים". לדבריו, "מגיע קרדיט גדול ליו"ר ההסתדרות שהעלה נושא חשוב של החלשים ביותר, עובדי השמירה והניקיון, ואנחנו פה עושים תיקון גדול בזכות העלאת הנושא הזה". על ההסכם אמר "מדובר בהסכם טוב, אפילו טוב מאוד. יש בהסכם שיפור לא רק בשכר אלא גם בתנאים הסוציאליים". עוד אמר שטייניץ כי ההסכם הוא "עידוד לצאת לעבודה".

שטייניץ הבטיח לאילן לוין, הממונה על השכר באוצר: "זו תהיה השביתה הכללית האחרונה שלך". לוין מסיים את תפקידו בעוד כחודשיים כשבאמתחתו ניהול משבר הרופאים שנפתר לפני מספר חודשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הצלחנו לעשות את פניית הפרסה"

"זה היה אחד המאבקים הקשים ביותר", אמר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני במסיבת העיתונאים, "שר האוצר היה עיקש, אבל אני חייב להודות שלכל אורך המשא ומתן הוא גילה רגישות חברתית". לדבריו, זה "היה משא ומתן הוגן עם כל המתחים והעצבים", וציין כי "בסופו של דבר זה הסכם פורץ דרך – טיפלנו פה באוכלוסייה החלשה ביותר". יחד עם זאת ציין עיני כי "זה לא מהלך שפתר את כל סוגיית עובדי הקבלן, סוגייה רחבה, מורכבת אבל לפחות התחלנו לתת תקווה לאותם העובדים. אני שמח שהצלחנו לעשות זאת בהסכמה ולא דרך בית המשפט".

לאחר חתימת ההסכם אמר עיני כי "ההסתדרות הצליחה לשים רגל בדלת בכל הקשור להעסקה ישירה ולצמצום תופעת עובדי הקבלן". לדבריו, "הצלחנו לעשות את פניית הפרסה. במשך 30 שנה רק הוציאו עבודות לקבלנים ועכשיו אנחנו מתחילים להחזיר לעובדים האלה את הכבוד ולהתחיל להפוך אותם שווים לכולם. מפה והלאה צריך כעת להמשיך לקדם את נושא ההעסקה הישירה בתהליך ארוך טווח".

מהאוצר נמסר כי "שר האוצר יובל שטייניץ, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, הגיעו להסכם המשפר משמעותית את שכרם ותנאיהם של עשרות אלפי עובדי הניקיון והשמירה בהתקשרויות של המדינה, תוך שמירה על מבנה ההעסקה במשק". לדברי האוצר, ההסכם משקף את האיזון הנדרש בין הצורך בשיפור זכויותיהם של עובדי השמירה והניקיון לבין האחריות המוטלת על הממשלה להגן על כלכלת ישראל, תוך שמירה על הישגי המשק וגמישות העסקה, בין היתר, על רקע ההתפתחויות הכלכליות האחרונות בזירה הבינלאומית.

עוד באותו נושא:
על אף ההסכם: הבוקר נפתח בעוד יום של שביתה
אמש: פגישת שטייניץ ועיני הסתיימה ללא תוצאות, המגעים נמשכים לתוך הלילה
תחילת השביתה ביום רביעי: הבנקים סגורים, שיבושים בנתב"ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully