וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם ישראל תתקוף באירן, פקיסטן תיאלץ לתקוף אותה"

ישראל בדרך להסתבך עם מעצמה גרעינית? דיפלומט אירופי בפקיסטן חשף ל-AP השלכות אפשריות של תקיפת אתרי הגרעין. גורם אחר: "מבצע ישראלי עשוי להביא לקריסת גוש האירו"

תרחיש יום הדין? "אם ישראל תתקוף באירן, לפקיסטן לא תהיה ברירה אלא לשתף פעולה עם כל נקמה אירנית" – כך העריך הערב (ראשון) דיפלומט אירופי המוצב באיסלמבד, בשיחה עם סוכנות הידיעות AP. הדיפלומט, שביקש להישאר בעילום שם, אמר את הדברים לסוכנות, שסקרה את הסיכונים האפשריים לישראל, לאירן ולעולם כולו אילו תבחר ירושלים לתקוף את מתקני הגרעין הנבנים של הרפובליקה האיסלמית. החשש העיקרי העולה מהתחקיר הוא שאם תבחר ישראל למנוע ממדינה אחת להגיע לנשק גרעיני – היא עשויה להסתבך עם מדינה אחרת, שכבר אוחזת בנשק גרעיני.

צילום לוויין משנת 2005 של המתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן. Digital Globe, AP
תקיפה שם תסבך אותנו עם מעצמה גרעינית? הכור הגרעיני באיספהן/AP, Digital Globe

למותר לציין כי ההערכות גורסות שלא רק פקיסטן תתקוף את ישראל, במידה ותתקוף באירן. גם שלוחותיו של משטר האייתוללות בלבנון (חיזבאללה) וברצועת עזה (חמאס), יעוטו על ההזדמנות, וגורמים נוספים עשויים להצטרף. אלא שבמערב, מטבע הדברים, מודאגים גם לגבי התרחישים האפשריים במחוזותיהם. ניק וויטני, שעמד בעבר בראש סוכנות ההגנה של האיחוד האירופי, אמר כי דווקא ההשלכות הכלכליות של מלחמה אזורית במזרח התיכון כתוצאה מתקיפה ישראלית, הן אלו שעשויות לפגוע יותר מכל באירופה. "ההשלכות הפוליטיות והכלכליות של תקיפה ישראלית עשויות להיות קטסטרופליות עבור אירופה", אמר וויטני, "העלייה במחיר הנפט לבדה עשויה לדחוק את כל האיחוד, לרבות גרמניה אפילו, למיתון".

"גוש האירו עלול לקרוס"

הוא ציין כי כלכלות חזקות פחות מברלין, דוגמת יוון ואיטליה, עשויות ממש להתמוטט, ולמעשה להביא לקריסת גוש האירו כולו. עם זאת, החשש הכלכלי הוא לא היחיד: "האירנים ודאי ישיבו מלחמה נגד מטרות אירופיות באזור, וכן סביר שישגרו חוליות טרור לפגוע ביעדים במערב אירופה", אמר וויטני.

בתקופה האחרונה עמלות אירופה וארצות הברית על החרפת הסנקציות נגד משטר האייתוללות, כדי לגרום לזה לשתף פעולה עם פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית וכדי להביא להפסקת הרדיפה האירנית אחר נשק גרעיני. בין היתר, הכריזו השתיים על אמברגו נפט על אירן. בישראל הביעו שביעות רצון מהטלת הסנקציות, אך ממשיכים לשחרר לחלל האוויר הצהרות לפיהן ייתכן ולא יהיה מנוס מתקיפה צבאית של אתרי הגרעין. איך תראה תקיפה כזו? רשת החדשות האמריקאית NBC פרסמה ביום שישי ניתוח המתאר תקיפה אפשרית של ישראל; על פי הניתוח, בתקיפה ישולבו מגוון יכולות צבאיות של ישראל, בהן טילים לטווח רחוק, מטוסי קרב, מטוסים ללא טייס וכוחות מיוחדים על הקרקע.

הניתוח מתבסס על סדרת ראיונות שערכה הרשת עם בכירים אמריקאים וישראלים בעבר ובהווה, בעלי גישה לחומרי מודיעין רלוונטיים. על פי הניתוח, תקיפה ישראלית תכלול טילים מסוג יריחו-2, המגיעים עד לטווח של 2,500 קילומטרים, שיצוידו בנשק קונבנציונלי. לדברי אחד הבכירים, הטילים הם בעלי יכולת דיוק גבוהה ביותר. תקיפת הטילים תשולב עם הפצצות מטוסי חיל האוויר מסוג F-15I ומטוסים ללא טייס. עוד נאמר כי ישראל לא מתכננת להשתמש בצוללות במבצע, מכיוון ש"אין מספיק מהן". כמו כן, ישותפו במבצע כוחות מיוחדים, אך רק לצרכי סימון מטרות או איסוף מודיעין לאחר התקיפה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"הסיכוי לתקיפה ישראלית: לפחות 50%"

כמה ימים לאחר התבטאותו של שר ההגנה האמריקאי לאון פנטה, לפיה ישראל תתקוף את אירן באביב, מאמינים רוב הבכירים שצוטטו כי הסיכוי לתקיפה ישראלית הוא לפחות 50%. בנוסף, הם מסכימים כי ארצות הברית לא תהיה מעורבת בתקיפה ותקבל התראה קצרה מאוד, אם בכלל.

לטענת הבכירים, מטרת המבצע לא תהיה להרוס את כל מתקני הגרעין באירן, אלא להתמקד במתקנים הנחשבים קריטיים לתוכנית הגרעין, בכדי לעכב את ההתקדמות האירנית. הבכירים הישראלים מעריכים כי התקפה מוצלחת יכולה לדחות את פיתוח הגרעין האירני בשלוש עד חמש שנים, בעוד שבכירים אמריקאים מעריכים את תקופת הזמן כשנתיים עד ארבע. למרות ההערכות כי תקיפה לא תשמיד לחלוטין את תכנית הגרעין, אלא רק תדחה אותה בכמה שנים, העריך בכיר אחד כי "ישראל מוכנה לעשות את אותו הדבר בעוד כמה שנים".

בכירים אמריקאים אשר רואיינו מאמינים כי ערב הסעודית ואיחוד האמירויות יתמכו בתקיפה, עקב האיום שמהווה אירן גרעינית כלפיהן. על פי הניתוח מטוסי חיל האוויר אף יורשו לטוס ולקיים תדלוק אווירי מעל השטח האווירי של ערב הסעודית. טורקיה, לעומת זאת, לא תתמוך בפעולה בצורה דומה, אולם בארצות הברית חוששים כי במקרה שאירן תשיג נשק גרעיני, טורקיה תשקול בחיוב פיתוח של תכנית גרעין.

לקראת תקיפה באירן? סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
נתניהו לשרים: ”להפסיק הפטפטת המטורפת על אירן”
הפגנת כוח: אירן פתחה בתמרון ימי במיצרי הורמוז
דיווח: כך תיראה תקיפה ישראלית באירן
”פנטה מאמין שישראל תתקוף באירן בחודשי האביב”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully