וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום הפריימריז בפלורידה: רומני בדרך לניצחון

סקרים מראים שהפער צומצם - אבל עדיין משמעותי: מושל מסצ'וסטס לשעבר בדרך לנצח בבחירות החשובות עד כה במרוץ הרפובליקני. בינתיים, הוא ויריבו מסירים הכפפות במלחמה מכוערת

תאגיד כאן

(הערוץ הראשון)

שניים רבים, הנשיא זוכה? תומכי המפלגה הרפובליקנית בפלורידה ייצאו היום (שלישי) להצביע עבור המועמד המועדף עליהם בקרב מול ברק אובמה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר הקרוב. למרות שהסקרים מצביעים על ניצחון כמעט ודאי למושל מסצ'וסטס לשעבר והפייבוריט לזכות במרוץ כולו, מיט רומני, האחרון ויריבו העיקרי, יו"ר בית הנבחרים לשעבר ניוט גינגריץ', החריפו בימים האחרונים את הטונים בביקורת שלהם האחד על השני. מרבית תשדירי התעמולה של שני המועמדים המובילים הוקדשו ביממה האחרונה להכפשות הדדיות חריפות, ובין המומחים הפוליטיים בארצות הברית יש הסכמה בשלב הזה מקיר לקיר – המרוויח העיקרי מהקרב המדמם הזה כבר יושב בבית הלבן – והוא הנשיא אובמה.

המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות ארצות הברית ניוט גינגריץ' ומיט רומני בעימות טלוויזיוני בטמפה, פלורידה.. רויטרס
הסירו הכפפות. רומני/רויטרס

עבור גינגריץ' לא מדובר במגמה חדשה, אבל בהחלט בהחרפה של הטונים, והגעה עד למחוזות הביזאר. במטרה לפנות אל הקול היהודי במדינה השמשית, תקף גינגריץ' את יריבו ואמר כי הוא "לקח" ליהודים הקשישים את המזון הכשר. "הוא ביטל את חלוקת המזון הכשר ליהודים קשישים במסגרת מפעלי ההזנה", אמר גינגריץ'. "לא ידעתי את זה עד אתמול. ככל שעובר הזמן, אנחנו יותר ויותר מבינים שזה לא משנה אם זה רומני או אובמה".

"ליברל, כלי של וול סטריט"

גינגריץ' המשיך וביקש למצוא קווי דמיון בין הפייבוריט הרפובליקני לבין הנשיא המכהן. "Obamacare (כינוי הגנאי שהעניקו הרפובליקנים לרפורמת הבריאות השנואה עליהם של הנשיא) היא ממש כמו Romneycare". גינגריץ' אפילו כינה את היריב שלו במילה השנואה על רפובליקנים יותר מכל – ליברל. "המפלגה הרפובליקנית לא תמנה מועמד ליברלי, תומך בהפלות, תומך בצמצום חופש נשיאת הנשק ובהעלאת מסים", אמר, "זה פשוט לא הולך לקרות". אם לא די בכך, תקף גינגריץ' את רומני על עברו כיועץ עסקי בפירמות מצליחות בוול-סטריט: "הוא כלי בידי הבנקים הגדולים, שהבטיח לנהל את הממשל כך שיאפשר לאליטה מוול-סטריט להמשיך לשחק את המשחק כרצונה".

אלא ששינוי המגמה העיקרי מגיע דווקא מצדו של רומני. מי שהקפיד עד כה למקד את התקפותיו בנשיא אובמה, כאילו כבר זכה בכרטיס להתמודד מולו, הסיר את הכפפות והחל לתקוף יריבו ישירות. "לגינגריץ' הייתה כבר הזדמנות להוביל, ב-1994 (אז נבחר לתפקיד יו"ר בית הנבחרים). הוא הגיע, ואחרי ארבע שנים נאלץ להתפטר בבושת פנים, לאחר שכשל בשירותו את המפלגה. כשהוא עזב את התפקיד, מדד שביעות הרצון ממנו עמד על 18%". הוא המשיך וציין כי "אם אתה בוחר מישהו, אתה מנסה לבחור במישהו מתאים לתפקיד, אתה מסתכל על הרקורד שלו – והרקורד של גינגריץ' הוא כזה של מנהיגות כושלת".

הסקרים מראים: הפער צומצם, אך רומני מוביל

אנשיו של גינגריץ' מקווים להפתעה דרמטית ביום הבחירות. שני סקרים שפורסמו היום בארצות הברית עדיין מעניקים לרומני את הניצחון, אך בפער חד-ספרתי, וקטן מיום ראשון. על פי סקר אחד זוכה רומני לתמיכת 36% מהמצביעים, בעוד שגינגריץ' זוכה לתמיכת 31%. בסקר אחר זוכה רומני לתמיכת 39% מהמצביעים, וגינגריץ' זוכה ל-32%. בכל הסקרים הללו לא זוכים שני המועמדים הנוספים, הסנאטור מפנסילבניה לשעבר, ריק סנטורום, וחבר הקונגרס מטקסס לשעבר, רון פול, ליותר מ-14% תמיכה. יצויין כי בשורת סקרים שפורסמו אמש, בהם של מכונים בעלי שם, זכה רומני לפער עצום – אשר נע בין 14% מגינגריץ' ל-20%, ועל פי מירב ההערכות רומני גם ינצח מחר.

בפלורידה ייפתחו היום הפריימריז החשובים ביותר עד כה במרוץ. בסך הכל מציעה המדינה 50 קולות למתמודדים בה, בדרך ל-1,144 הקולות הנדרשים כדי לזכות במועמדות. על פי ההערכות, אם לא יצליחו להניב הישג משמעותי (ומפתיע) מחר, עשוי אחד משני המתמודדים החלשים עד כה במרוץ – סנטורום ופול – לפרוש מהמשך המרוץ, ולהותיר את הבמה לשני המועמדים המובילים. אחרי פלורידה, ימשיכו המתמודדים שיבחרו להישאר במרוץ ליעדים שיבחרו את המועמד שלהם בפברואר – נבאדה, מיין, קולורדו, מינסוטה, אריזונה ומישיגן. אם עדיין יישאר על המסלול יותר ממועמד אחד, יחכו המתמודדים ל"יום שלישי הגדול" – 6 במרץ, בו צפויים הפריימריז בלא פחות מעשר מדינות באותו הערב, בהן גם אוהיו וג'ורג'יה.

תאורטית, ואם יתעקשו הרפובליקנים להמשיך ולהתכתש – צפויה עוד דרך ארוכה - מבחירות מקדימות במדינות ענק כמו קליפורניה, טקסס וניו יורק, ועד לוועידה הרפובליקנית שתיערך בשארלוט בסוף אוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully