וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומנטום לצד גינגריץ'

בועז ביסמוט

23.1.2012 / 8:22

מוקדם לדבר על מהפך במירוץ הרפובליקני, אבל המועמד ניוט גינגריץ' טרף בדרום קרוליינה את הקלפים. מיט רומני, מועמד הממסד, כבר ראה עצמו מגיע לפלורידה ב-31 בחודש עם שלוש מדינות בכיס, אך בסוף מסתפק רק בניצחון בניו המפשייר. גינגריץ', לעומתו, הצליח למצוא נוסחה המחברת את האוונגליסטים, השמרנים ותומכי תנועת מסיבת התה האנטי אליטות והאנטי ממסדיים. בפלורידה, ב-31 בחודש, יהיה סופר מעניין: לרומני הכסף והארגון, לגינגריץ' הניסיון והיכולת הרטורית ולפלורידה היהודים.

רק לפני שבוע הוביל רומני בגדול בסקרים לקראת הבחירות בדרום קרוליינה, וגרושתו של גינגריץ' העניקה ראיון חושפני לתקשורת שהיה אמור לחסל כליל את סיכוייו של יו"ר בית המחוקקים לשעבר. אולם הדרך המופלאה - כמו "בולדוג" - שבה גינגריץ' הגיב לשאלה של ג'ון קינג ב-CNN, ושתי ה"הצגות" שהעניק בשני העימותים האחרונים במירטל ביץ' ובצ'רלסטון, עשו את ההבדל.

רבים הופתעו מניצחונו המרשים של גינגריץ' בדרום קרוליינה, חוץ מ... גינגריץ'. הוא אף פעם לא הפסיק להאמין. בארוחת ערב לכבודו, שנערכה במסעדה בג'ורג'טאון ערב ההצבעה, היו אמורים להשתתף כ-30 איש. 350 הגיעו - כולל כאלה שטענו כי לא נכחו באירועים מסוג זה מאז ימי רייגן. רייגן, להזכירכם, נעצר אז רק בבית הלבן. דרום קרוליינה, זה 32 שנה, ידעה תמיד לזהות את מנצח הפריימריז הרפובליקני.

המרוץ הרפוליקני: גינגריץ' ניצח בדרום קרוליינה. רויטרס
הפרופסור להיסטוריה גינגריץ' אינו חושש מרומני. ניוט גינגריץ' בדרום קרוליינה/רויטרס

הפרופסור להיסטוריה גינגריץ' אינו חושש מרומני. ההפך הוא הנכון. כאשר אורגן לשניים בטעות כינוס בחירות בדיוק באותה שעה, רומני הקדים ב-45 דקות ועזב מהר. גינגריץ' מיהר לנצל זאת ורמז כי רומני פחדן. גינגריץ' שש לקרב. בינתיים הוא זכה לכינוי ה"גלדיאטור" של העימותים. בכלל, לגינגריץ' אין הרבה הערכה כלפי רומני: "למה לבחור בבחור שהפסיד לבחור שהפסיד לאובאמה?", שאל גינגריץ'.

לגינגריץ', כאמור, המומנטום: פתאום דווקא רומני נתפס כהססן וכמי שיש לו מה להסתיר. פתאום רומני הוא מועמד הממסד המייצג את וושינגטון וניו יורק - כל מה שהמצביעים הרפובליקנים לא אוהבים. רומני קיבל בדרום קרוליינה את 27 האחוזים הממוצעים שלו - שיעור שממנו הוא לא מצליח להמריא. לא מספיק כדי לנצח. גינגריץ', בינתיים, משתלט על שלושת הנושאים החשובים לבוחר השמרן: כלכלה, חברה ומדיניות חוץ וביטחון.

כעת העיניים נשואות לעבר לפלורידה - המדינה עם חצי מיליון היהודים. גם אם רובם בכלל הצביעו ב-2008 לדמוקרטים. גינגריץ' לא ניצח ורומני לא גמור. המאבק עדיין ארוך. "זהו מרתון ולא ספרינט", כפי שהסביר המועמד רון פול. גינגריץ' יכול לשאוב עידוד מהנתון הסטטיסטי הבא: 51 אחוזים מהבוחרים בדרום קרוליינה רואים בו המועמד שיכול לגבור על אובאמה, לעומת 37 אחוזים לרומני. זה חדש. אבל יש אולי נתון נוסף שעוד יותר שימח את גינגריץ': בקרב הנשים הנשואות בדרום קרוליינה הצביעו עבורו 39 אחוזים, לעומת 29 אחוזים בלבד שהצביעו לרומני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully