וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחימוביץ': "פיטורי מעוז - סתימת פיות פחדנית"

הכלכלן שלמה מעוז זכה לתמיכה לא צפויה לאחר הדברים הקשים שאמר נגד "שלטון הלבנים", כשיו"ר העבודה אמרה כי "מדובר בניתוח לגיטימי". מנגד הקיבוצים תוקפים: "דבריו - הסתה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: באדיבות המכללה האקדמית ספיר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

דברי הכלכלן הראשי של בית ההשקעות "אקסלנס-נשואה" שפוטר, שלמה מעוז, והתגובות להם - ממשיכים לעורר סערה: יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה היום (חמישי) כי פיטוריו של מעוז בשל התבטאויותיו הם שגיאה ופגיעה בחופש הביטוי. "דבריו של מעוז בוטים ואיני מסכימה עם רבים מהם, ואף שוללת לחלוטין את התייחסותו להתיישבות העובדת ולמחאה החברתית", אמרה יחימוביץ', "אולם חלק מהדברים שאמר הם ניתוח כלכלי וסוציולוגי לגיטימי, גם אם נאמרו בשפה בוטה וקיצונית". לדברי יחימוביץ', מעוז נגע "בעצב חשוף וכואב של החברה הישראלית, אשר יש רתיעה וחשש תמידיים מלעסוק בו. אפשר לחלוק עליו, לתקוף אותו או לגנות אותו – אולם פיטוריו הם מעשה פחדני וסתימת פיות".

מנגד, מעוז זכה לגינוי חריף מצד התנועה הקיבוצית על דבריו נגד הקיבוצים אותם הגדיר כ"שודדי קרקעות". זאב שור, יו"ר התנועה הקיבוצית, אמר כי "דבריו הנלוזים של מעוז כנגד ההתיישבות העובדת הם הסתה שקרית כנגד למעלה מ-200 אלף אזרחים המתגוררים במאות יישובי הפריפריה, ומסמנים בישיבתם שם את גבולות המדינה, מקיימים מערכת חיים יצרנית שלמה, ובתוכה עיבוד של למעלה משני מיליון דונמים של שטחים חקלאיים". שור הבהיר כי התנועה הקיבוצית לא תהיה "שק החבטות של אנשים מתוסכלים המונעים משיקולים זרים ואישיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכנס שנערך אתמול במכללת ספיר בנגב, התבטא בחריפות מעוז בנושאים רבים, ובין היתר תקף גם את בני הקיבוצים והמושבים. "הקרקעות של ארץ ישראל נשדדו על ידי הקיבוצים והמושבים. עד היום בנים ממשיכים מקבלים קרקע - והם בראש המחנה. קיבלו מים במחיר נמוך. אפילו בסביון משק חקלאי נהנה מזה. ממש חקלאי - יש שם לולים עדיין", אמר מעוז.

לאחר מכן תקף את הדרג המנהל של בנק לאומי ואמר כי "אותה החברה הלבנה שולטת - בנק לאומי הוא בנק של הלבנים. רק הלבנים יכולים להתמנות שם לתפקידים. הלכתי לוועדה שלא הזמינה אותי. שלחתי מכתב עם עורך דין. מצאו אותי כשיר אבל סגרו את הדלת השנייה. הוועדה הייתה כולה אשכנזים. הלכתי לבית המשפט העליון - גם כולם היו אשכנזים. הוצאתי על זה 27 אלף שקל. מזל שיש לי כסף כי אני עובד בשוק ההון", סיפר.

הוא המשיך לטעון לגזענות החברה האשכנזית על פני יוצאי עדות המזרח, כשאמר כי "בשנות החמישים החברה הייתה שוויונית, הייתה עלייה גדולה. אבל האם זה היה באמת ככה? זו הייתה חברה שוויונית בעיני אשכנזים, והחוצפה נמשכת - למשל, נפוטיזם בבית המשפט העליון. הייתה תקופה, שכדי להתקדם באוניברסיטאות היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת. היה צריך ללכת דרך פרוטקציה כדי לקבל תפקיד. לנסוע לחו"ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו-הונגרית", אמר מעוז. מעוז גם התבטא בחריפות כלפי המחאה החברתית והעלייה הרוסית בישראל.

לקריאה נוספת
אקסלנס: "צעדים חריפים נגד שלמה מעוז"
שלמה מעוז פוטר מ"אקסלנס נשואה" בעקבות התבטאויותיו
"הכלכלן שהתבטא נגד 'החברה הלבנה השולטת' צודק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully