וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכלכלן שהתבטא נגד 'החברה הלבנה השולטת' צודק"

יום לאחר שפוטר מעבודתו בבית ההשקעות אקסלנס, בגלל התבטאויותיו נגד "האשכנזים" ששולטים בבג"ץ ובבנק לאומי, מקבל שלמה מעוז חיזוק מהקשת המזרחית: "האבחנות מדויקות"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: באדיבות המכללה האקדמית ספיר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ההתבטאויות הקשות של הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס, שלמה מעוז, נגד "החברה הלבנה השולטת", קיבלו הבוקר (חמישי) חיזוק מתנועת "הקשת הדמוקרטית המזרחית". בית ההשקעות הודיע אמש על החלטתו לפטר את מעוז מתפקידו, לאחר שבכנס שנערך במכללת ספיר הגדיר מעוז את בג"ץ כ"מוסד אשכנזי" ואת בנק לאומי כ"בנק של הלבנים". בהודעת בית ההשקעות נאמר כי "לאור התבטאויותיו הגסות והאומללות, שלמה מעוז מסיים את כל תפקידיו בבית ההשקעות. אקסלנס מתנצלת ומתנערת מאמירות אלו". היום מסרו בבית ההשקעות כי "אנו מאמינים בזכותו של עובד ועובד לאחוז בכל דעה והשקפה באשר היא, אך למנהלי כספי ציבור אין הסמכות לערבב את השקפותיהם האישיות בעיסוקם. חובתנו לעמיתים היא לענייניות, למקצועיות וליושרה".

בתנועת "הקשת הדמוקרטית והמזרחית" אמרו הבוקר כי "האבחנות של מעוז בנוגע לחברה בישראל הינן נכונות ומדויקות. הקשת הדמוקרטית המזרחית מברכת את שלמה מעוז על האומץ לצאת באמירות ברורות וקשות על החברה בישראל וקוראת למתנגדים האוטומטיים להמתין ולנסות ולהקשיב לביקורת הקשה אך מדויקת. כמו כן, הקשת רואה בחומרה את העובדה כי נשואה אקסלנס החליטה לפטר את מעוז עקב דבריו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הייתה תקופה, שכדי להתקדם באוניברסיטאות היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת". מעוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמרו בתנועה כי "למרות שבמשך שנים נאמרו בישראל דברים גזעניים נגד מזרחים, בעקבותיהם לא פוטרו אנשים אלא קודמו והונצחו, ראו לדוגמא את מרכז שיבא שעד היום מתנוסס שמו של אחד האנשים הגזענים שידעה מדינת ישראל. הקשת הדמוקרטית המזרחית שהגישה את בג"ץ הקרקעות רואה גם היום את היחס לתושבי כפר שלם, השכונות וערי הפיתוח לעומת היחס לקיבוצים. אנו רואים גם היום כי בתי המשפט הם מרחב אשכנזי סגור וכולנו תקווה שבמקום לפטר את מעוז תשכיל החברה הישראלית לפקוח עיניה ולהתנער מהגזענות והאטימות שהפכו לדפוס בה".

גם מכללת ספיר יצאה נגד פיטוריו של מעוז. מהמכללה נמסר כי "ספיר מגנה בחריפות פיטורי אדם על רקע דעות שהשמיע במסגרת דיון בכנס אקדמי. חופש הבעת הדעה הוא ערך יסוד באקדמיה ובזכויות הפרט. חלק מהדעות שהושמעו על ידי מעוז אינן ערבות לאוזניים ובוודאי שהמכללה אינה מזדהה עם רובן, אולם אנו עומדים בתוקף על זכותו של אדם להביע את עמדותיו מעל במה אקדמית מבלי שישלם על כך בפרנסתו". עוד נכתב בהודעת המכללה כי "כנס ספיר על פוליטיקה אחרת מהווה במה חשובה להחלפת דעות וויכוח על נושאים העומדים על סדר היום במדינת ישראל. הוא מאפשר לאנשי אקדמיה, כלכלה וחברה לקיים דיון מעמיק ורציני בנושאי מדיניות מתוך מטרה לאפשר בירור נוקב בסוגיות שעלו במהלך המחאה החברתית. אנו רואים בצעד שננקט כנגד מעוז פגיעה מהותית בפלורליזם שהחברה הדמוקרטית אינה יכולה לסבול".

במהלך הכנס במכללת ספיר, תקף מעוז, יליד עירק, את המחאה החברתית האחרונה, מערכת המשפט, בנק לאומי והקיבוצים. "בשנות ה-50' החברה הייתה שוויונית, הייתה עלייה גדולה. אבל האם זה היה באמת ככה?" תהה מעוז. "זו הייתה חברה שוויונית בעיני אשכנזים, והחוצפה נמשכת – למשל, נפוטיזם בבית המשפט העליון. הייתה תקופה, שכדי להתקדם באוניברסיטאות היה צריך להיות קרוב של מישהו מהאוכלוסייה השולטת. היה צריך ללכת דרך פרוטקציה כדי לקבל תפקיד. לנסוע לחו?ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו הונגרית".

"הלכתי לוועדה שלא הזמינה אותי"

עוד אמר מעוז כי "הקרקעות של ארץ ישראל נשדדו על ידי הקיבוצים והמושבים. עד היום בנים ממשיכים מקבלים קרקע - והם בראש המחנה. קיבלו מים במחיר נמוך. אפילו בסביון משק חקלאי נהנה מזה. ממש חקלאי - יש שם לולים עדיין". מעוז אוסיף כי "אותה החברה הלבנה שולטת - בנק לאומי הוא בנק של הלבנים. רק הלבנים יכולים להתמנות שם לתפקידים. הלכתי לוועדה שלא הזמינה אותי. שלחתי מכתב עם עורך דין. מצאו אותי כשיר אבל סגרו את הדלת השנייה. הוועדה היתה כולה אשכנזים. הלכתי לבית המשפט העליון - גם כולם היו אשכנזים. הוצאתי על זה 27 אלף שקל. מזל שיש לי כסף כי אני עובד בשוק ההון", סיפר.

על המחאה החברתית האחרונה אמר מעוז כי "מי הפגין בשדרות רוטשילד? הסטודנטים שמשלמים 12 אלף שקל בשנה. זה הוגן שבמכללות משלמים 40 אלף שקל בשנה? לסטודנטים במכללות לא היה זמן להפגין כי הם הלכו לעבוד. זה לא צדק חברתי". מעוז הוסיף כי "אבותיהם של המפגינים הם אותה אוכלוסייה. בחברה הקפיטליסטית שנכנסנו אליה, היתרון היחסי המסוים של האוכלוסייה הוותיקה הלך ונשחק. פתאום יש מכללות ואנשים יודעים דעת. לא חשוב מה המוצא שלהם - גם אם לא היו שכנים שלהם בווילנה, היכולת מדברת".

במהלך דבריו הזכיר מעוז את ויקי כנפו. לדבריו, "כשהיא הפגינה, מישהו התייחס אליה? כשהפלו בנות מזרחיות בבית ספר תל אביבי, הלבנה התערבה? לא. רק שזה הגיע לכיס של הלבנים בתל אביב, הם התחילו לצעוק. המסכנים האמיתיים הם אלו שפינו בכוח. אני רוצה לראות שמישהו ישבור את הראש של האשכנזים בשדרות רוטשילד. אני ברחתי כשהרביצו. המזרחי מכה את המזרחים בהוראת השלטון הלבן, שעדיין שולט. ואת מי מינו לוועדת טרכנטרבג? תראו את התחכום. בנק ישראל שם את האנשים שלו והשיג את המטרה - להעלות את המסים. עכשיו הוא גאה שהצליח לעשות מניפולציה ולהכניס את החלומות דרך טרכטנברג, מדיניות תקציבית כרצונו. המהומות של שדרות רוטשילד, עזרו לו להעביר מדיניות שרצה בה נגד דעתו של ראש הממשלה".

הדיווח על פיטוריו של מעוז מבית ההשקעות אקסלנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully