וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב פיצוץ מסתורי באירן: מדען גרעין בכיר חוסל

שני רוכבי אופנוע הצמידו מטען לרכב הפג'ו של פרופ' מוסטפא אחמדי רושאן, מדען גרעין באוניברסיטה הטכנית של טהרן וזה נהרג מהפיצוץ. סגן מושל טהרן: "ישראל התנקשה במדען"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מדען גרעין אירני בכיר חוסל הבוקר (רביעי) בפיצוץ שאירע ברכבו באוניברסיטה הטכנית בצפון טהרן. כך מדווחות סוכנויות הידיעות באירן. מפרטים ראשונים עולה כי ההרוג הוא פרופ' מוסטפא אחמדי רושאן, מרצה באוניברסיטת טהרן, ששימש כמנהל במתקן להעשרת אורניום בעיר נתנז במחוז איספהאן.

סגן מושל מחוז טהרן מסר כי שני רוכבי אופנוע הצמידו את המטען לרכבו של רושאן וכתוצאה מכך אירע הפיצוץ. עוד נמסר כי באירוע נהרג עובר אורח ואדם נוסף שישב ברכב נפצע באורח אנוש. "הפצצה היתה מסוג זהה לאלו ששימשו בעבר לחיסול המדענים", הוסיף סגן המושל, "זו עבודה של הציונים". הפיצוץ אירע בשעה 8:30 בבוקר. הפצועים בפיצוץ הועברו לבתי החולים איראנמהר וראסלת שבטהרן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוכב אופנוע השליך את המטען לעבר כלי הרכב שהתפוצץ, זירת הפיצוץ הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוכנות הידיעות פארס ערכה ראיון עם סעיד עבאס מוסאווי, עמיתו של רושאן שסיפר כי המדען שחוסל היה מהנדס כימיה, בוגר אוניברסיטת שריף לטכנולוגיה וכי השניים עבדו בעבר על פרויקט משותף של ייצור ממברנות של פולימר מסוים עבור תעשיית הגז. בכיר בטהרן, שצוטט בסוכנות הידיעות הצרפתית, אמר כי "מכונית פג'ו 405 התפוצצה הבוקר סמוך לפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת עלאמה טבאטבאי בטהרן".

בחודש שעבר אירעו באירן שלושה פיצוצים מסתוריים. בפיצוץ הראשון נפגע בסיס בו עסקו משמרות המהפכה האירניים בפיתוח טילים ונהרגו 36 בני אדם, בהם מי שנחשב ל"אבי תוכנית הטילים" האירנית, הגנרל חסן טהרני מוקדם. כשבוע לאחר מכן אירע הפיצוץ השני במתקן להמרת אורניום סמוך לאיספהן, המהווה נדבך מרכזי בתוכנית הגרעין האירנית. בפיצוץ השלישי שאירע במפעל פלדה בעיר יזד שבמרכז המדינה, נהרגו שבעה בני אדם ונפצעו עוד 12.

כרוניקה של פיצוצים וחיסולים

פרופ' מוסטפא אחמדי רושאן אינו מדען הגרעין האירני הראשון שמת בנסיבות מסתוריות. לפני שנתיים בדיוק, בחודש ינואר 2010, נהרג מסעוד עלי מוחמדי, פרופסור לפיזיקה גרעינית ומרצה באוניברסיטת טהרן, מפיצוץ מטען שהוצמד לאופנועו בטהרן והופעל בשלט רחוק. כעבור שנה הודיע מיניסטריון המודיעין האירני כי חשף "רשת של המוסד" שעמדה מאחורי ההתנקשות.

בחודש נובמבר באותה השנה, בשתי פעולות התנקשות שאירעו במקביל בבוקרו של יום בטהרן, נורה למוות מדען גרעין אחד, ומדען גרעין אחר נורה ונפצע, אך שרד בחיים. שתי ההתנקשויות התנהלו בצורה זהה: אופנוענים התקרב לרכביהם של המדענים שעשו את דרכם לעבודתם, וירו בהם דרך החלון. מג'יד עלי שהרייארי, פרופסור לפיזיקה גרעינית באוניברסיטת בהשטמי, מת מפצעיו, ואשתו נפצעה. ד"ר פריידון עבאסי, מומחה להפרדת איזוטונים, שרד את ההתנקשות וכעבור כמה חודשים אף מונה לראש הוועדה הלאומית לאנרגיה גרעינית, במקומו של עלי אכבר סאלחי שהתקדם לתפקיד שר החוץ.

בחודש יולי האחרון נורה למוות גם הפרופסור לפיזיקה דריוש רזא'אי. המדען, שדווח כי הוא קשור לפרויקט הגרעין האירני, נורה בביתו בטהרן, ואולם, בהמשך פרסמו כמה כלי תקשורת באירן כי הנרצח היה למעשה דריוש רזא'אינג'ד, סטודנט לאלקטרוניקה, והבלבול נגרם בגלל הדמיון בין שמותיהם. בהמשך דווקא כמה מהפרסומים דווקא בגרסה המקורית, ועד עתה לא ברור מי באמת נרצח. עוד יצוין כי חודש לפני כן, דווח בעיתון "הארץ" כי בהתרסקות מטוס נוסעים מדגם טופולוב-134 ליד העיר פטרוזוודסק בצפון רוסיה שבה נהרגו 44 בני אדם, מתו גם חמישה מומחים מתעשיית הגרעין הרוסית, שסייעו בבניית הכור הגרעיני האירני ליד בושהר. בהמשך קבעה החקירה כי ההתרסקות נגרמה בגלל נווט שיכור.

עוד בנושא:

מי מתנכל לאירנים? שרשרת של אירועים מסתוריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully