וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעם, לא יצרנו מפלצת: צפו בקופים שהונדסו גנטית

מדענים אמריקניים יצרו במעבדה שלושה קופים שנושאים מטען גנטי משישה "הורים" שונים. ניסויים מסוג זה עשויים למצוא פתרון למחלות קשות רבות, אך מעוררים ביקורת אתית נוקבת על מבצעיהם

הכירו את רוקו, הקס וכימרו, הקופים הראשונים בעולם שנוצרו על ידי שימוש בהנדסה גנטית, בנים לשישה "הורים" שונים. מדענים מהמכון לחקר פרימטים (קופאים) באורגון, ארצות הברית, הצליחו לשלב תאים וביציות מכמה קופים שונים, וליצור כימרה - יציר כלאיים.

במיתולוגיה היוונית, כימרה הוא השם שניתן למפלצת בעלת גוף העז, ראש האריה וזנב הדרקון. בעוד שכל קוף רגיל נושא את המידע הגנטי של אמו ואביו, רוקו והקס – תאומים, ואחיהם, כימרו, נושאים, כל אחד, מידע גנטי שהגיע משישה קופים שונים.

צפו ברוקו והקס משחקים במעבדה באורגון

עד כה, כדי ליצור שכפולים של בעלי חיים, מדענים השתמשו בעיקר בחולדות, הנחשבות, בדומה לקופים, קרובות לבני האדם. בעזרת הניסויים האלה, מקווים המדענים ללמוד טוב יותר את התנהגות התאים ואת דרך היווצרותם, ולמצוא מרפא למחלות רבות, בהן איידס, השמנת יתר ומחלות לב, לצד מחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות כמו דיכאון או אפילפסיה. החוקרים בעלי הדמיון הנועז יותר, מקווים שיום אחד ניתן יהיה לייצר במעבדה איברים שלמים לצרכי השתלות, כדי למנוע סחר בלתי חוקי באיברים חיים.

חשש משימוש לרעה בטכנולוגיה

לצד הביקורת האתית מפני החשש מיצירת "מפלצת" במעבדה (חשש שאינו מוגזם ומופרך כמו בעבר, נוכח יצירתו לאחרונה של זן חדש ומסוכן של שפעת העופות, מחקר שעורר את זעמו של הממשל האמריקני), רבים מותחים ביקורת גם על הסבל שנגרם לבעלי החיים בגין הניסויים הגנטיים.

יש מי שטוען כי במעבדות מתבצע הרג שיטתי של עוברים זעירים של בעלי חיים שנוצרים בתהליך זה, ש"מושלכים לפח" מפני שהם אינם נושאים את התכונות הגנטיות שהחוקרים ציפו שיהיו להם. בעלי חיים אחרים, "מוצלחים יותר", לטענת מדענים אלה, נידונים לחיות יתומים מהורים, כלואים במעבדה, וצפויים למות בגיל צעיר ממחלות פתאומיות.

צפו בחתול שהונדס גנטית כדי לחקור איידס, וכעת זוהר בחושך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully