וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אחרי בן אדם: יופסק ייבוא הקופים לישראל?

פנחס וולף

4.1.2012 / 16:15

על פי הצעה של ח"כ דני דנון, ייאסר ייבוא של קופים לישראל כל עוד הוא נעשה למטרות רווח - כלומר כחיות מחמד. עוד מוצע כי יורשו לייבוא רק קופים שאינם חיים בטבע, "לצורכי מחקר"

האם תופעת ייבוא הקופים לישראל למטרות רווח תימשך? הצעת חוק חדשה של ח"כ דני דנון (ליכוד) תבקש למנוע זאת. הצעת "חוק הקופים" קובעת כי ניתן יהיה לייבא קופים לישראל רק אם הייבוא מיועד לגני חיות או לצורך מחקרים אקדמיים ולא למטרות רווח, ייצוא או מסחר. כמו כן, ההיתר לייבא קוף יינתן רק אם מקורו של הקוף הוא מהשבי ולא אם מדובר בקופים חופשיים הנלכדים ברחבי העולם.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי כיום חיים בישראל למעלה מאלף קופים ממין "מקק ארוך-זנב" המוחזקים על ידי גוף פרטי הפועל למטרות ייצוא, רווח וסחר בינלאומי. "מדינת ישראל כמדינה מוסרית צריכה להוות מודל לחיקוי עולמי בתחום הסחר בבעלי חיים", הסביר דנון. "המצב הקיים, בו צדים קופים מהטבע בצורה אכזרית, מביאים אותם לשבי בישראל ולאחר מכן מוכרים אותם למדינות העולם לצורך ניסויים בבעלי חיים - לא מתקבל על הדעת. ניסויים בקופים לצורכי מחקר משמעותיים ומצילי חיים הם חשובים ומהווים חלק מהקדמה הטכנולוגית העולמית, אך עם זאת יש למזער את אותם ניסויים למינימום ההכרחי".

דנון הוסיף כי "אסור לאפשר לבעלי אינטרס כלכלי, שפוגעים בבעלי חיים באופן לא חוקי למען אינטרס כספי, לפגוע בקופים בצורה ברוטלית. החוק יסדיר את הוואקום החוקי בתחום הסחר בקופים, וימנע מישראל להפוך להיות 'מלבינת קופים' בינלאומית. האמנות הבינלאומיות מגדירות כי קופים שנמצאים בטבע צריכים להישאר במקומם ויש להגן עליהם. אסור שמדינת ישראל תיכנס לרשימה של מדינות עולם שלישי אשר ללא כל ערכי מוסר צדות קופים ללא הכרה, פוגעות בקופים בכלל ואף צביאות להכחדה מהירה של מיני קופים מוגנים".

יצוין, כי לפי החוק הבינלאומי יש חובה לציין כי ההגדרה של "קוף" בחוק תהיה "כל מין של קוף למעט האדם", וזאת בשל העובדה כי האדם הוא ממשפחת הקופים. עם זאת, דנון סירב לכך, משום שלדבריו היה יוצר בכך השוואה בין קופים לבני אדם – וכפי הנראה הסוגיה הזו תתגלגל לפתחו של הייעוץ המשפטי בוועדה בכנסת אליה תועבר הצעת החוק.

לקריאה נוספת
צפו: קופי מעבדה יוצאים לאור יום אחרי 30 שנה
במאי: המשטרה מנעה קיום הפגנה נגד חווה לגידול קופים
דו"ח המבקר 2011: המועצה לניסויים בבעלי חיים לא הגשימה יעדיה
לפני שנה ארדן קבע: יופסק הסחר בקופים למחקרי קוסמטיקה
סוף טוב: קופה ניצלה משבי והתעללות ברעננה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully