וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "לא ניתן לחייב חייל להקשיב לקול אשה"

פנחס וולף

3.1.2012 / 21:06

"זה חיה ותן לחיות", אמר יו"ר הכנסת בדיון שהתפתח במליאה, בעקבות החלטת הרמטכ"ל לחייב כלל החיילים להשתתף בטקסים רשמיים, גם אם יופיעו בהם זמרות. ח"כ וילף: ההחלטה ראויה וסבירה

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

"אני בהחלט מסכים במאה אחוז שאסור שתהיה לא כפיה דתית ולא אנטי-דתית, כפי שאי-אפשר חלילה לומר למישהו שהוא יאכל טרף – למשל, למוסלמי לאכול בשר פיגולים, וליהודי כמובן, באותה מידה. לא יעלה על הדעת להכריח אדם לעשות משהו בניגוד לאמונתו ולחייב חיילים שומרי מצוות לשמוע קול אשה באירועים שהם צ'ופר לחיילים כערבי הווי, בשם הסטטוס קוו" – כך אמר היום (שלישי) יו"ר הכנסת ראובן ריבלין במליאת הכנסת, שעסק באימוץ המלצות הוועדה שמינה הרמטכ"ל לבחינת השילוב הראוי בצה"ל, לפיהן כלל החיילים בצה"ל יידרשו להשתתף בטקסים רשמיים, גם אם יופיעו בהם זמרות. לפי ההמלצות, הפטור יינתן לחיילים דתיים רק באירועי הווי.

"צה''ל הוא החוויה הישראלית, וצריך להקפיד שאסור שתהיה בו לא כפייה דתית ולא כפייה אנטי דתית", הוסיף ריבלין. "אני לא יכול לחייב את ח''כ אייכלר לשמוע דבר שבעיניי הוא פסגת האמנות ועבורו הוא עניין של אמונה שצריך לכבדה. לא יכול להיות שנחייב לפעול בניגוד לאמונתו. אפשר להקפיד על תרי"ג מצוות ולהיות לוחם מעולה".

אלא שלא כולם הסכימו לדבריו של ריבלין. חברו למפלגה, השר מיכאל איתן קרא לעברו: "אבל זה צבא". ריבלין לא ויתר והמשיך: "אנחנו רוצים שכולם יכנסו לצבא. אני לא אומר – יש דברים שמוכרחים. למשל, לעשות פטרולים בשבת, זה פיקוח נפש, עושים. לעומת זאת, לשמוע – זה איזשהו דבר שהוא שנותנים אותו כצ'ופר לחיילים. יש חיילים שאומרים: אנחנו מטעמי מצפון לא רוצים".

חנוכת היכל התרבות בקריית ארבע. נמרוד סונדרס
"אסור שתהיה לא כפיה דתית ולא אנטי-דתית בצה"ל". יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין/נמרוד סונדרס

השר איתן שוב לא הסכים איתו וקרא: "כשאני הייתי חייל, חייבו אותי ללכת לערב הווי, רוצה או לא רוצה". "אתה לא רצית או כן רצית ללכת לערב הווי כי היית עייף", הסביר ריבלין. "הם רוצים ללכת לערב הווי, רק שהם רוצים ללכת בהתאם למצפון, למה שהאמונה שלהם מחייבת אותם. חברי הכנסת, אני אומר לכם שהנושא הזה צריך ליבון ציבורי רציני. יש חיילים שהם חיילים מוסלמים בצה"ל, ואנחנו נאמר שבערב שבו זה רמדאן ששותים ערק בערב (יאמרו גם למוסלמים לשתות – פ"ו) – אנחנו נכריח אותם?"

איתן עוד הוסיף ואמר בדיון כי "באופן רשמי וגם מבחינת הקצאת המשאבים והעיקרון, הצבא שומר על הכשרות ואני, שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית, לא מערער על זה, מתוך הצורך לשמור על ה'ביחד' הזה. העובדה שנותנים כאן על בסיס אמונה לקבוצה מסוימת לקום וללכת באמצע הטקס, נוגדת את הערך עליו דיברתי". השר איתן הוסיף כי "בכנסת עצמה הגיעו לנוהג או הבנה, לפיה מתחשבים בעניין ונשים לא מופיעות בטקסים רשמיים במליאה. היו"ר לדעתי מאמין שאם זה קיים כאן, למה לא בצבא? תשובתי לא נוגעת להכרעות לגופן אלא לסטטוס קוו שאיתו אנו חיים. ייתכן והסטטוס קוו אינו נכון אבל הוא קיים ואני חושב שיש לשמור עליו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"גם מי שהולך לנח"ל החרדי לא ישרת"

בדיון נשא דברים גם יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה), שמתח ביקורת על החלטת הרמטכ"ל לאמץ את החלטות הוועדה. "למעלה מעשר שנים נשא היו"ר (ריבלין – פ"ו) מאמץ גדול לשלב את החרדים בצה"ל. ההחלטה אתמול לאמץ את החלטות ראש אכ"א כפי שהן זו כפייה אנטי דתית והיא תגרום לכך שגם מי שהלך לנח"ל החרדי לא ישרת".

ח"כ עינת וילף (העצמאות) דווקא גיבתה את החלטת הצבא, ואמרה כי "יש להבהיר שהחלטת ראש אכ"א היא שבאירועים רשמיים של צה"ל זה חובה ובערבי הווי זו בחירה - וזו החלטה ראויה וסבירה". ח"כ איתן כבל (העבודה), שנאם אף הוא לגבי הנושא, אמר כי אי אפשר לעשות איפה ואיפה בין הפקודות, משום שחיילים אחרים יתנגדו מסיבות מצפוניות לפקודות אחרות. "מי שמתחיל בפקודה בעניין הזה מסיים אותה במקום אחר, כי לכל אחד יש מצפון", אמר.

לקריאה נוספת
בגלל שירת הנשים: "רב החרדים" בצה"ל מתפטר
סופית: פטור משירת נשים בצה"ל - רק באירועי הווי

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully