וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצא נדיר בעיר דוד: חפץ מתקופת בית שני

חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בירושלים גילו חפץ זעיר עליו מוטבעת כתובת בארמית, וזיהו כי הוא מתקופת בית שני. שרת התרבות והספורט, לימור לבנת: "רגע מרגש מאוד"

חפץ זעיר ונדיר מתקופת בית המקדש השני שהתגלה באזור חשיפת יסודות הכותל הוצג היום (ראשון) במסיבת עיתונאים שהתקיימה בעיר דוד במעמד שר החינוך, גדעון סער, ושרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הממונה גם על רשות העתיקות.

הממצא התגלה במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות מתחת לקשת רובינסון שבגן הארכיאולוגי של ירושלים, כ-15 מטרים מצפון לפינה הדרומית מערבית של הר הבית. כבר עם תחילת החפירות בשטח זה החליטו הארכיאולוגים לנקות ולסנן כל עפר בצורה מדוקדקת, פעולה שנעשתה בשיתוף אלפי תלמידים מרחבי הארץ.

במהלך הסינון התגלה חפץ זעיר בגודל כפתור, עשוי טין, ועליו טבועה הכתובת בארמית: "דכא", ומתחתיה "ליה". "משמעות הכתובת היא 'טהור לה'", אמרו מנהלי החפירה, הארכיאולוגים אלי שוקרון ופרופסור רוני רייך מאוניברסיטת חיפה. "ככל הנראה, החפץ שימש לסימון של מוצרים או חפצים שהובאו לבית המקדש, והכרח היה שיהיו טהורים".

"החפירות מעידות על הקשר לירושלים"

השרה לבנת אמרה כי "זהו רגע מרגש מאוד", והתייחסה לחג החנוכה שמציין את ניצחון המכבים על היוונים ואת חנוכתו מחדש של בית המקדש השני. "החותם הזה הוא חותם אמת על זכותנו על ארץ ישראל, חותם אמת על נצחיותה של ירושלים כבירתנו הניצב בפני כל אלה המנסים לערער על זכות זו תוך שהם טומנים ראשם בחול וזורים חול בעיני העולם", הוסיפה.

שר החינוך, גדעון סער, דיבר על חשיבות המשך החפירות באזור ואמר כי "החפירות מעידות על הקשר שלנו לירושלים, חושפות את השורשים ומגלות את ההיסטוריה". הוא הוסיף כי "אנחנו בממשלה צריכים לחזק את המפעל החשוב הזה בעיר דוד ואנו פועלים לעשות זאת. רק בחודשים האחרונים ביקרו כאן 50 אלף תלמידים".

בנוסף לחפץ זה, התגלו במקום ממצאים נוספים, חלקם אף קדומים והם מימי החשמונאים, כגון נרות שמן וסירי בישול עשויים חרס, וכן מטבעות של המלכים החשמונאים כגון אלכסנדר ינאי ויוחנן הורקנוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully