וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטיושות נורו מלבנון לשטח ישראל

הרקטות התפוצצו בגליל המערבי מבלי לגרום לנפגעים, אך נזק נגרם לרכוש. בתגובה, השיב צה"ל באש לעבר מקורות הירי בלבנון. מכבי האש השתלטו על הדליקה שפרצה באחד המוקדים

רויטרס

(צילום: אדריאן הרבשטיין, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

מספר טילי קטיושה נורו הלילה (שלישי) לעבר הגליל המערבי, בסמוך לגבול עם לבנון. לא דווח על נפגעים, אך נגרם נזק לרכוש ולא ניתנה הוראה להיכנס למקלטים. באחד היישובים הסמוכים לגבול נפלו שני טילים כשאחד מהם פגעה בצובר-גז, וכתוצאה מכך פרצה שריפה במקום. שמונה צוותי כיבוי פעלו באזור הנפילות לכיבוי האש. עוד נפגע לול תרנגולות באותו היישוב, ככל הנראה מפגיעה ישירה. צה"ל השיב באש תותחים לעבר מקורות הירי.

גורם ביטחוני ציין הבוקר כי בסריקות שבוצעו עד שעות הבוקר, אותרו שתי קטיושות שנורו מוקדם יותר הלילה מדרום לבנון לעבר שטחי הגליל המערבי. למרות דיווחים של אזרחים, לא אותרה נפילה של רקטה שלישית. שיגור הרקטות התבצע מהכפר עיתא א-שייב, הממוקם במרחק קצר מהגבול. במערכת הביטחון מעריכים כי ארגון פלסטיני עומד מאחורי ירי הרקטות. עוד הוסיף הגורם כי "לארגון חיזבאללה אין שום אינטרס לחמם את הגזרה או לגרור את צה"ל להסלמה". בחודש אוקטובר 2009 אירע מקרה דומה, לאחר שארגון פלסטיני לא מוכר שיגר קטיושה לעבר ישראל, לציון כ"ט בנובמבר. באירוע זה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

קטיושות נורו מלבנון לעבר ישראל. אדריאן הרבשטיין
לא אותרה נפילה של רקטה שלישית/אדריאן הרבשטיין

סגן שירותי הכיבוי של הגליל המערבי, רשף חזי לוי, הסביר כי "כתוצאה מנפילת הטיל פגעו הרסיסים בצובר עילי, שמיד נדלק. דפוס הפעולה של הכבאים היה לקרר את המיכלים הסמוכים ולשמור על המיכל שדלף ובוער בתנאי קירור, פעילות שתימשך עד שהגז בצובר יכלה".

יוסי, תושב המקום העובד באחד הלולים, סיפר לוואלה! חדשות כי "בחצות שמעתי קולות פיצוצים. הגעתי ללולים בעקבות אזעקה שנשמעה והבחנתי כי קטיושה פגעה בלול, וכן שנפגע צובר גז". הוא הוסיף כי לא נשקפה סכנת חיים לתושבי המקום עקב השעה המאוחרת, בה לא נמצא איש בלולים. יחד עם זאת, יוסי הוסיף כי חלק מן העופות מתו, כתוצאה מהיעדר חימום. "אנחנו לא יכולים להיות מוכנים לדבר כזה", אמר, "כי אין לנו מערכת התרעה כזו שישנה בדרום הארץ, אבל אנחנו רגילים להפרת השקט. ברור לנו שזה יכול לקרות בכל יום".

קטיושות 29.11.11. אדריאן הרבשטיין
צובר הגז שנשרף/אדריאן הרבשטיין

בתגובה השיב צה"ל באש לעבר מקורות הירי. מדובר צה"ל נמסר כי "אנו מתייחסים לאירוע זה בחומרה, ומדגישים כי אנו רואים את ממשלת לבנון וצבא לבנון כגורם אחראי לירי לעבר ישראל". עוד הודגש כי פיקוד הצפון נמצא בהיערכות מלאה ומקיים הערכת מצב שוטפת לאור האירועים. מדובר בהפרה של למעלה משנתיים של השקט ששר בצפון: בחודש אוקטובר 2009 נורתה כאמור רקטת קטיושה מדרום לבנון לעבר ישראל. במקביל איתר אז כוח משותף של צבא לבנון ויוניפי"ל ארבע רקטות מוכנות לשיגור בכפר חולא, ממנו נורתה רקטת הקטיושה.

גורם ביטחוני ציין כי "בניגוד למה שפורסם בכלי תקשורת זרים, צה"ל לא ראה מהאזורים בהם דווח לפני מספר ימים על פיצוץ מחסן נשק בדרום לבנון". עוד הוסיף הגורם, כי "אם היה לנו צילום שכזה ממזל"ט לא היינו מהססים לפרסם אותו, כדי להוכיח שיש צבירה של אמצעי לחימה בדרום לבנון בניגוד להסכם 1701 שנחתם אחרי מלחמת לבנון השנייה".

קטיושות נורו מלבנון לעבר ישראל. אדריאן הרבשטיין
"אין בסיס לקשירת הדיווח על הפיצוץ בדרום לבנון לשיגורי הטילים"/אדריאן הרבשטיין

על כן, טוען הגורם כי אין בסיס לקשירת הדיווח על הפיצוץ בדרום לבנון לשיגורי הטילים. במערכת הביטחון טוענים כי לא ניתן לפסול אפשרות שזהו ניסיון למשוך את תשומת הלב של ישראל מהמתרחש בסוריה, או שמדובר בלחץ אירני - בעקבות דיווחים בכלי התקשורת הזרים על פיצוצים בשני מוקדים באירן בשבוע האחרון.

הגבול הצפוני שקט מאוד בחמש השנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה, אך גורמים במערכת הביטחון כבר התריעו בעבר מכך שארגון חיזבאללה וגורמים קיצוניים נוספים מתחמשים וצוברים כוח. במקביל, התקבלו בשנים האחרונות מספר דיווחים על העברת כלי נשק מסוריה לחיזבאללה.

עוד באותו נושא
אלוף פיקוד הצפון: השקט בדרום לבנון - מטעה
ארה"ב: מודאגים מהעברת סקאדים לחיזבאללה
אמ"ן: "הסקאדים בלבנון הם רק קצה הקרחון"

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully