וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו: המפלגה האיסלמית המתונה טוענת לנצחון בבחירות

26.11.2011 / 4:01

פחות ממחצית מבעלי זכות הבחירה באו לקלפיות, בבחירות הראשונות לפרלמנט מאז כינון החוקה החדשה. בכירי "מפלגת הצדק והפיתוח", שבעבר הוגדרה כאיום על המדינה, מצהירים על "ניצחון מוחץ"

בכירי "מפלגת הצדק והפיתוח" האיסלמית (PJD) טוענים כי סיעתם זכתה במספר המנדטים הגדול ביותר בפרלמנט במרוקו, בבחירות שהתקיימו אתמול (שישי). אם אכן ניצחה המפלגה, תהיה זו המפלגה האיסלמית המתונה השנייה המובילה ממשלה בצפון אפריקה, אחרי טוניסיה, מאז תחילת "האביב הערבי". נציגי ממשלה רשמיים טרם אישרו את תוצאות הבחירות.

"על פי דיווחים מנציגינו בקלפיות ברחבי הארץ, אנחנו המנצחים", כך אמר לאחסן דאודי, סגנו של מזכ"ל המפלגה, עבדלילה בנקיראן. עם זאת, דאודי לא יכול היה להעריך בכמה מושבים זכתה מפלגתו בפרלמנט המרוקני, המונה 395 מושבים, אך לדבריו, המפלגה זכתה ברוב הקולות ברבאט, בטנג'יר, בקזבלנקה ו"בעוד כמה ערים גדולות". מוסטפא חלפי, בכיר נוסף במפלגה, אמר גם הוא כי הסיעה זכתה ברוב הקולות בבחירת לפרלמנט, אך התבטא בנימה זהירה יותר: "עלינו לחכות עד התוצאות הסופיות. היו מקרים רבים של אי-סדרים בהצבעות, ואנו מקווים שהמקרים הללו לא ישפיעו על מה שאמור להיות ניצחון מוחץ למפלגתנו".

הפגנה בקריאה להחרים את הבחירות בבירת מרוקו, רבאט, 24 בנובמבר 2011. רויטרס
המפלגה טוענת לרוב גם ברבאט, שבה צולמה ההפגנה הזו - נגד קיום הבחירות/רויטרס

בעבר הוגדרה "מפלגת הצדק והפיתוח" כאיום על בטחון המדינה. המפלגה היא מעין תואמת דתית-מתונה של מפלגת השלטון בטורקיה, הנושאת את אותו השם, ושל אחותה - שניצחה בחודש שעבר בבחירות בטוניסיה, "א-נהדה". ניצחון בבחירות יהווה עדות לגוון האיסלמי ההולך ותופס אחיזה במהפכות האביב הערבי, ואות לבאות לקראת הבחירות במצרים, ביום שני הקרוב, ולאחר מכן גם בלוב ובתימן.

המפלגה ביססה את מעמדה כמפלגה דתית מתונה, שחרתה על דגלה את המאבק בשחיתות ובאבטלה ואת שיפור החינוך, וכך הגדילה בהדרגה את התמיכה בה. מזכ"ל המפלגה, עבדלילה בנקיראן, אמר ערב הבחירות כי "יש להגן על המלוכה, וכל העם רוצה להגן עליה. עם זאת, גם המלוכה צריכה להגן על עצמה, באמצעות קידום הדמוקרטיה".

הפגנה בקריאה להחרים את הבחירות בבירת מרוקו, רבאט, 24 בנובמבר 2011. רויטרס
בניגוד למדינות השכנות, ההפגנות במרוקו התנהלו דווקא בצורה שלווה/רויטרס

בניגוד למצרים, טוניסיה ולוב, הבחירות במרוקו אינן תוצר לוואי של הפיכה: הפגנות "האביב הערבי" אמנם הגיעו השנה גם למרוקו, אך תוצאתן הייתה צנועה יותר, תחילתו של תהליך הדרגתי של רפורמה דמוקרטית, שמוביל בבטחה מי שעדיין נחשב לשליט הבלתי מעורער של המדינה, המלך מוחמד השישי. הוא ימשיך לאחוז בסמכויות השלטון העיקריות גם לאחר הבחירות, בדיוק כמו אבותיו בשושלת העלאווית, השולטת במדינה ברציפות מאז 1664.

המלך הכריז בחודש יוני השנה על רפורמה דמוקרטית ועל כינון חוקה חדשה, שאושרה במשאל עם ביולי. הרפורמה כללה גם הקדמה של הבחירות לפרלמנט - בהן התמודדו מפלגה איסלמית מתונה מחד, ומנגד קואליציה של מפלגות חילוניות-ליברליות (שרובן מקושרות לבית המלוכה). החוקה החדשה מבטיחה יותר כוח לפרלמנט ולראש הממשלה - שהמלך מחויב כעת, לראשונה, למנות אותו מקרב המפלגה שתזכה במרב המושבים.

הפגנה בקריאה להחרים את הבחירות, קזבלנקה, מרוקו, נומבמבר 2011. רויטרס
מארגני ההפגנות זומנו לחקירה. הפגנה להחרמת הבחירות גם בקזבלנקה/רויטרס

בדומה לאחיהם במדינות אחרות, יצאו גם צעירי מרוקו בהמוניהם לרחובות בפברואר ובמרץ השנה, להפגין למען חופש ודמוקרטיה. אך בניגוד למרחץ הדמים בקהיר, בטוניס ובטריפולי, ברבאט ובקזבלנקה התקיימה המחאה בשקט מופתי, והמפגינים נמנעו מקריאה להדחת המלך האהוב - שגמל להם בהכרזת הרפורמה, כמו גם בהזרמת כסף רב למשכורות ולסובסידות שהקלו על יוקר המחיה. המצב הכלכלי המשביע רצון באופן יחסי סייע בפיוס ההמונים, והדבר התבטא בין היתר בשיעור ההצבעה הגבוה (72%) במשאל העם על החוקה, שהתקבלה ברוב של 98%.

קריאה רמה להחרים את הבחירות

ולמרות הנתונים הגבוהים של ההשתתפות במשאלים, מנתוני משרד הפנים עולה כי רק 45% מבעלי זכות הבחירה - כמעט 13 מיליון בני אדם - באו לקלפיות אתמול.

הרוב העצום בה התקבלה החוקה עורר דווקא אנטגוניזם, ורבים החלו לתהות האם יד נעלמה אינה שולטת על התוצאות בפועל. החשש הזה הובע ברבים גם לקראת הבחירות. הצעירים מתנועת "20 בפברואר", שהובילו את ההפגנות בתחילת השנה, לא מצאו לעצמם כל ביטוי במערכת הפוליטית, ובשבועות האחרונים התמקדו בקריאה להחרים את הבחירות, ואף קיימו שורת הפגנות ברוח זו. לפחות 100 ממארגני ההפגנות הללו זומנו לחקירה במשטרה - ובארגוני זכויות אדם בינלאומיים מיהרו להתרעם על כך.

המלך מוחמד כבר אותת שבכוונתו לקחת את PJD תחת חסותו. המלך, כך נראה, מעוניין בהצלחת האיסלמים, משום שהדבר יתרום ללגיטימיות של הבחירות. גם האיסלמים, מצדם, כבר אותתו כי לא תהיה להם בעיה לשתף פעולה עם מפלגות אחרות ועם המלך, ולפעול במסגרת השיטה.

עוד בנושא:
האביב המרוקני: בחירות בדרך ל"מהפכה עדינה"?
מרוקו: משיבה השגריר מדמשק בעקבות תקיפת השגרירות
מרוקו: המלך הבטיח רפורמה, הצעירים קראו להפגין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully