וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה השעמום: ילדים חכמים נוטים יותר לשימוש בסמים

מחקר מקיף שפורסם בבריטניה מגלה כי אצל ילדים שהגיעו לשליש העליון של הציונים במבדקי מנת משכל בגיל חמש, שימוש בסמים נפוץ יותר ב-50% בגיל 30 לעומת אלו שהיו בשליש התחתון

ילדים בעלי אינטיליגנציה גבוהה נמצאים בסיכון גבוה יותר להתנסות בסמים לא חוקיים במהלך חייהם - כך עולה ממחקר חדש שפורסם בבריטניה, ועיקריו מובאים היום (שלישי) בעיתון "אינדפנדנט". המחקר, כך דווח, מצא מתאם בין מנת משכל (IQ) גבוהה לשימוש בסמים: ילדים שהיו מצויים בשליש העליון מבחינת מנת משכל בבחינות שנערכו בילדותם נמצאו כבעלי נטייה גבוהה יותר בצורה מובהקת להשתמש בסמים, למשל מסוג מריחואנה או קוקאין, בבגרותם.

המחקר, שנערך בידי ד"ר ג'יימס ווייט מאוניברסיטת קארדיף ופורסם בכתב העת המדעי "Journal of Epidemiology and Community Health", התבסס על ראיונות עם קרוב ל-8,000 בני אדם שהיו חלק מקבוצת מחקר שנבחרה ב-1970. כל אחד מחברי הקבוצה עבר מבחני איי-קיו בגיל 5 ובגיל 10, ולאחר מכן תושאל לגבי הרגלי השימוש בסמים שלו בגיל 16 ובגיל 30.

עוד בנושא:
קנביס ובני נוער: פרנויות ופגיעה במוח
עברת טראומה? אולי כדאי שתעשן מריחואנה
הכנסת תבחן אפשרות ללגליזציה של מריחואנה
דו"ח עולמי ממליץ: עישון גראס - לא עבירה פלילית

הממצאים העלו כי בגיל 30, בערך אחד מכל שלושה גברים (35.4%) ואחת מכל שש נשים (15.9%) דיווחו כי עישנו קנביס במהלך השנה האחרונה. לגבי קוקאין, הנתונים עמדו על 8.6% מהגברים ו-3.6% מהנשים. אך התוצאות לא התפלגו שווה בשווה בין קבוצות מנת המשכל: התברר כי בשני הסמים (כמו גם בסמים אחרים, כמו אקסטזי, LSD והרואין), שיעורם של המשתמשים היה גבוה בכ-50% בין אלו שהיו בשליש העליון של מנת המשכל בגיל 5, לעומת אלו שהיו בשליש התחתון. עוד נמצא, כי הדפוס הזה אפילו יותר חזק אצל נשים לעומת גברים: עבור נשים, הסיכון הוא כפול להשתמש בסמים בבגרות, אצל מי שנמצאה אינטיליגנטית במיוחד בילדותה.

בראיון ל"אינדפנדנט", הבהיר ד"ר ווייט כי הנתונים לגבי השימוש בסמים הם חלקיים, וכי המחקר בדק רק האם כל אחד מהנשאלים השתמש בסמים בשנה האחרונה - אך לא את היקף השימוש, ומידת הנזק שנגרם ממנו. לדבריו, הסבר אפשרי אחד לממצאים הוא שאנשים אינטיליגנטים יותר משתעממים מהר יותר, ולכן מתנסים בסמים. הסבר אחר הוא שזו תגובת נגד לכך שילדים אינטיליגנטים יותר מתויגים כ"חנונים" וסובלים מהצקות. בכל מקרה, הוא מדגיש, מחקרים רבים מצאו כי בתמונה הרחבה יותר, אנשים אינטיליגנטים יותר הם בעלי נטייה מובהקת לחיות אורח חיים בריא יותר, היות שהם מבינים יותר את המשמעות של דיאטה נכונה, אימון גופני וכדומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully