וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה בישראל: ים המלח לא ברשימת 7 פלאי העולם

רמי שני

12.11.2011 / 0:17

למרות הירתמות ממשלת ישראל למענו - לא זכה ים המלח להיכלל ברשימת "שבעת פלאי הטבע של העולם", בתחרות שארגנה הקרן השוויצרית New7Wonders.

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד)

המאמצים נכשלו: ים המלח לא זכה להיכלל בין שבעת פלאי הטבע של העולם - כך עולה מרשימת הזוכים בתחרות שארגנה הקרן השוויצרית New7Wonders, שפורסמה אמש (שישי). בחוף ביאנקיני נאספו עשרות אנשים שהתכוננו לחגוג את הזכייה, אך התבדו. שבעת הזוכים הם: נהר האמזונס, מפלי האיגואסו שבגבול ארגנטינה-ברזיל, הנהר התת קרקעי פואטו פרינססה שבפיליפינים, שמורת הטבע קומודו באינדונזיה, מפרץ האלונג בווייטנאם, איי ג'ג'ו בדרום קוריאה, והר השולחן בדרום אפריקה.

עוד באותו נושא
הכרזת 7 פלאי הטבע של העולם - לפני שהתקבלו התוצאות
פלאי הטבע של העולם: הכירו את מתחרי ים המלח
ים המלח: הדירוג העולמי גבוה, אבל המפלס נמוך

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הגיב על כישלון הקמפיין ואמר כי הוא "מודה לכל מי שהתגייס, סייע והצביע עבור ים המלח - למרות שלא זכינו בתואר". הוא הוסיף כי "בזכות הקמפיין המרשים שהוביל משרד התיירות במשך שנתיים, מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם נחשפו לים המלח ולמדינת ישראל והצביעו בעדה. מדובר בהישג תדמיתי אדיר לישראל, שאת פירותיו נראה בשנים הקרובות ושיביא להשקעה בשיקומו ופיתוחו של ים המלח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם ח"כ ניצן הורוביץ, ראש השדולה להצלת ים המלח, הגיב וקרא לפעול לשיקום האתר, "דווקא משום שלא זכה, חייבים לשקם את ים המלח ולשמור על מעמדו כפלא טבע עולמי". הוא הוסיף כי "אם הממשלה לא תעשה זאת ותמשיך לטמון את הראש בחול, ים המלח יילך וייעלם". ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, הגיב אף הוא באומרו כי "זו אמנם אכזבה, אבל עדיין ים המלח קיבל הרבה מאוד תהודה והקמפיין ומסע ההסברה תרמו לו מאוד. הפרויקט הבא זה לקדם קמפיין להצלת ים המלח. זהו מסר למדינת ישראל ולממשלה לא לשכוח את ים המלח".

לקידום זכייתו של ים המלח הוביל משרד התיירות קמפיין חסר תקדים, בהיקף של 8.75 מיליון שקלים, בו השתתפו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרים וראשי ערים. גם בירדן וברשות הפלסטינית קידמו את המועמד המקומי - אחד משלושה נציגים של המזרח התיכון, לצד ארכיפלג בתינה בדובאי ומערת ג'עייתא בלבנון.

מארגני התחרות דרשו שיתוף פעולה של ישראל, ירדן והפלסטינים כתנאי לרישום ים המלח לתחרות, דבר שהוביל לחיכוכים בין הצדדים. הרשות הפלסטינית אף הכריזה במסיבת עיתונאים כי היא משתתפת בקמפיין המשותף "כדי לבסס את הזכות הפלסטינית על ים המלח, שחלק מחופיו נכבשו על ידי ישראל באופן המפר את החוק הבינלאומי". בישראל, מנגד, הביעו צער על עירוב הפוליטיקה במיזם התיירותי.

בינתיים צפויים לעסוק בארץ במצבו של ים המלח בשטח. ארגון "משמר המפלס" והגיאולוג אלי רז מספרים כי גובה פני ים המלח ירד לאחרונה ב-11 סנטימטרים נוספים, דבר המדאיג מאוד את הרשויות העוסקות בשימור האתר. בסוף חודש אוקטובר היו פני הים בגובה של 425.19- מטרים, לעומת 425.29- בחודש שקדם לו. בתקופה דומה אשתקד, ירד המפלס ב 9 סנטימטרים בלבד. יש לציין שלפני עשור היה גובה ים המלח 415.24-. מהמספרים עולה נתון מדאיג נוסף: קצב ירידת גובה פני המים עומד על כמטר בשנה, לעומת 70 סנטימטרים לערך בעשור הקודם.

הכורים הצ'יליאנים בים המלח, במהלך ביקורם בארץ, פברואר 2011. עומר מירון
הכורים הצ'יליאנים בים המלח, במהלך ביקורם בארץ, פברואר 2011/עומר מירון

ארגון "שבעת הפלאים החדשים" הוא ארגון שוויצרי פרטי שנוסד לפני כעשור, והחל בקידום קמפיין לא רשמי להכרזה על שבעת פלאי העולם מעשה ידי אדם, כמעין התכתבות עם רשימת שבעת פלאי העולם העתיק, שאף אחד, מלבד הפירמידות בגיזה, לא שרד עד ימינו. עם תום התחרות ההיא, בה הוכרזו בין היתר הקולוסיאום, העיר העתיקה מאצ'ו פיצ'ו בפרו ופטרה הירדנית כפלאי עולם, הוכרזה תחרות שבעת פלאי העולם של הטבע – בה התמודד ים המלח.

בקרן השוויצרית New7Wonders לא מתכוונים לנוח, והעומדים בראשה כבר הכריזו על הפרויקט הבא: תחרות שבע ערי הפלא של העולם. הקרן קוראת לגולשים ברחבי העולם להציף את אתר האינטרנט שלהם בפניות עד ה-31 בדצמבר. "העולם חווה כרגע תהליך עיור עצום", הסביר מייסד הקרן, ברנרד ובר, והביע תקווה שהתחרות החדשה "תזרז את השיח הכולל על הכל: החל מתכנון עירוני ועד שלטון מקומי, מתיירות ועד ארכיטקטורה". ייתכן שישראל תחליט להגיש את מועמדות עיר הבירה ירושלים לתחרות זו.

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully