וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיני: האוצר הילך אימים על נתניהו בנושא עובדי הקבלן

יו"ר ההסתדרות עופר עיני מנה במסיבת עיתונאים את הסיבות לשביתה הגדולה במשק. "הציבור לא אוהב שביתות, אני לא אוהב שביתות אבל אין צדק חברתי בלי צדק לעובדי הקבלן"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

על רקע כישלון פגישת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והאוצר אמש להגיע להבנות ולמנוע את השביתה הכללית במשק ביום שני עורך הבוקר (ראשון) עיני מסיבת עיתונאים. מוקדם יותר היום אמר עיני בקול ישראל כי "האוצר לא נסוג מהתנגדותו לשינוי שיטת העבודה של העסקת עובדי קבלן". לדבריו, "אין בידי האוצר די נתונים כדי לאמוד את הבעיה ולהציע פתרונות".

במהלך מסיבת העיתונאים אמר עיני כי "הרבה שנים חלמנו שבאחד הימים נרים מאבק על עובדי הקבלן. מטבע הדברים ציבור האזרחים לא אוהב שביתה כי זה דבר קשה. גם אני לא אוהב שביתה. אבל קרה משהו בקיץ 2011 - סוף סוף העם אמר את דברו בנושא החברתי: העם דורש צדק חברתי". לדברי עיני "אם רוצים צדק חברתי, אין צדק בלי לצמצם את עובדי הקבלן, יש מיליון סוגי העסקה, זה מפחיד".

"כשהתחלנו את המשא ומתן התחלנו אותו עם ראש הממשלה. ואני חייב להודות שמאוד הופתעתי", אמר עיני. "בתחילת המשא ומתן אמר נתניהו: 'אני מסכים איתך, צריך לצמצם את התופעה ולחסל את הדבר המביש הזה'. היו הסכמות עם המעסיקים ועם האוצר ואז כשנכנסו פקידי האוצר התחילו להלך אימים על ראש הממשלה ולהסביר כמה זה יהיה אסון כלכלי אם חלילה או חס עובדים יוכלו להרים ראש ולהפסיק להיות שקופים וחלק מהמערכת: המשק יתמוטט", המשיך.

עוד על השביתה הגדולה במשק:
עופר עיני: "שכחנו את העובד שמרוויח 4,000 שקל"
השביתה בתוקף: ההסתדרות והאוצר לא הגיעו להבנות
ההסתדרות: שביתה למען עובדי הקבלן מיום שני

עופר עיני יושב ראש ההסתדרות במסיבת עיתונאים לקראת השביתה הגדולה במשק, נובמבר 2011. דרור עינב, דרור עינב
"כולנו הפכנו להיות נותני שירותים וניקו את חוק חברות כוח האדם מתוקף, אין לו ערך". עופר עיני, היום/דרור עינב, דרור עינב

לדברי עיני, "כולנו הפכנו להיות נותני שירותים וניקו את חוק חברות כוח האדם מתוקף, אין לו ערך. הממשלה הפכה להיות העבריינית הגדולה על החוק שהיא עצמה חוקקה". עיני המשיך ואמר כי "שמעתי את שר האוצר שמשווה אותנו לשבדיה. אדוני, אני מוכן להיות שווה לשבדיה. בשבדיה רק 1.5% מהעובדים הם עובדי קבלן ואצלנו זה 20%, אז אם תכריז בתקשורת שרק 1.5% יהיו עובדי קבלן אז אין לך מחר שביתה בבוקר". עיני אמר כי "בשבדיה בחוק, כל הליכי הפיטורים מעוגנים בחוק. אי אפשר להתעמר בעובדים ולזרוק אותם".

"אני רוצה לפנות לאזרחי מדינת ישראל. קרה משהו בקיץ 2011. יצאתם לרחובות בגלל הדיור, בגלל עליית המחירים בסופרים וכי רציתם חברה צודקת. אם אנחנו לא נדע לעצור את הסחף של עובדי הקבלן בעוד 20-30 שנה הילדים והנכדים שלכם כולם יהיו עובדי קבלן בלי זכויות. לא ישאר מעמד ביניים במדינת ישראל", אמר עיני. "אני רוצה להתנצל, שביתה זה לא דבר קל לציבור ולי. אני יכול להבטיח לכם נאמנה שעשיתי הכול כדי שלא תהיה שביתה. השביתה יוצאת לדרך כי אין לנו ברירה. אנחנו עושים שביתה רחבה כי ככל שהיא תהיה רחבה היא תהיה קצרה ביותר. אני קורא לראש הממשלה, עד מחר בשש בבוקר יש עוד הרבה זמן, תגלה מנהיגות ולך איתי על הדבר שלפחות נתת לי להאמין שאתה מאמין בו. לך ותעשה את זה בשביל העם שבחר בך להנהיג אותו", הוסיף עיני.

ההסתדרות פרסמה הבוקר את רשימת המוסדות והגופים במשק שצפויים להיכלל בשביתה הגדולה. בתחום השלטון המקומי – ברשויות המקומיות ובערים תל אביב, ירושלים וחיפה תחול שביתה כללית ויינתנו שירותי הצלה וחירום בלבד. באיגוד ערים לכיבוי אש והצלה יינתנו שירותי חירום בלבד; עוד גופים ממשלתיים שצפויים לשבות מחר: הכנסת, משרדי הממשלה, משרד ראש הממשלה (לרבות הרבנות הראשית), מינהל מקרקעי ישראל, רשות ההגירה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי.

"למצוא פתרון צודק ואחראי"

בתי החולים הממשלתיים והעירוניים יעבדו במסגרת השביתה במתכונת שבת. עוד ישבתו בתחום הרפואי שירותי בריאות כללית ואילו מגן דוד אדום יענה לקריאות חירום בלבד. כמו כן ישבתו האוניברסיטאות, מלבד הטכניון, וכן רוב המכללות, שדה התעופה בן גוריון (החל מ- 8:00), נמלי ישראל וחברות התחבורה הציבורית אגד ודן. חברת החשמל, בז"ן וחברת מקורות יעבדו במתכונת שבת. השביתה תכלול גם את מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון תל אביב, תיאטרות הבימה, הקאמרי ובית לסין, הטלוויזיה החינוכית, קרן קימת לישראל ומפעל הפיס. הבנקים והבורסה לניירות ערך יצטרפו לשביתה.

בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לשביתה המתוכננת וקרא להסתדרות לבטלה. "אני מאמין שניתן למצוא פתרון צודק ואחראי לשאלת עובדי הקבלן". לדבריו, "כולנו מודעים למצוקה האמיתית של עובדי הקבלן, אך יחד עם זאת "עלינו להביא פתרון שלא יפגע בכלכלת ישראל שעה שבה טלטלה עולמית פוקדת את המשקים בעולם".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully