וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: אילו מטעמי גרעין מבשל הממשל בסוריה?

פרופ' עוזי אבן

1.11.2011 / 20:33

היה ברור שהכור שהושמד לא יכול לייצר נשק גרעיני ללא הקמת מתקני עזר. על רקע הדיווח בנוגע למתקן האורניום הנוסף שהוקם בסוריה סבור פרופ' עוזי אבן כי מדובר בפרויקט לא יעיל

סוריה בנתה כור גרעיני שהושמד בהפצצה בספטמבר 2007. הסורים נקטו אמצעי הסוואה והונאה בזמן הקמת הכור, והם ממשיכים להכחיש את קיומו עד היום. העדויות הרבות שהצטברו מאז (צילומי אוויר וצילומים מהקרקע בזמן ההקמה וגם אחרי ההפצצה) לא מותירים ספק באשר למטרה שהושמדה: זה היה כור גרעיני מבוסס גרפיט, שמטרתו לייצר פלוטוניום לצורך נשק גרעיני. הכור היה מסוגל לייצר פלוטוניום בקצב של פצצה אחת בשנה וכלל את מערכות החשמל והמים (לקירור) הדרושות לשם כך.

כיום אפילו סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית) מודה בכך (אחרי לכתו של מוחמד אל-בראדעי המצרי שעמד בראשה וניסה לבלום את פרסום האמת). הדו"ח התפרסם במאי השנה ומכיל פרטים מרשיעים רבים, כולל פרטי רכש של חומרים לבניית כור מסוג זה (גרפיט ובטון בריט, לאלה שמתעניינים).

היה ברור לי (ולרבים אחרים) כבר אז שהכור שהושמד לא יכול לייצר נשק גרעיני ללא הקמתם של מתקני עזר נוספים חיוניים: מפעל לעיבוד האורניום למוטות דלק, מפעל למיצוי הפלוטוניום שנוצר במוטות הדלק ומתקן לטיפול בפסולת הרדיואקטיבית הרבה שמייצר הכור. איפה אלה? לא הגיוני שיבנה רק מרכיב אחד מכל השרשרת הנחוצה לייצור פצצה.

ובאמת, מאז ההפצצה מנסים גורמים שונים, ובכללם גם אותה סוכנות בינלאומית, לברר היכן ממוקמים עוד אתרים החשודים בפעילות שאמורה הייתה ללוות את הכור שהושמד. לסורים הוגשה רשימה של עוד שלושה אתרים, לצורך בירור אופיים ובקרה נקודתית על מנת לאמת את החשדות. כמובן שכל השאלות הללו נדחו על ידי סוריה בביטול.

חומר הגלם לייצור אורניום מתכתי

אתר אחד ליד מרג' אל סולטן בקרבת דמשק נחשד כמפעל המייצר אורניום מהעופרה הטבעית שבה מצוי האורניום. גם שם נקטו הסורים בנסיונות הסוואה, אך מנגד הצטברו עדויות, גם מעדי ראייה וגם עדויות על קשרי תעבורה תכופים בין האתר הזה והכור שהושמד (בדיר א-זור), החשידו את המתקן שהגישה אליו אסורה.

חומר הגלם לייצור הדלק הגיע ממחצבי הפוספטים שנמצאים בסוריה (המכילים גם אורניום). מפעל המייצר חומצה פוספורית מייצר גם "עוגה צהובה" - חומר הגלם לייצור אורניום מתכתי. כמות של כמה מאות קילוגרמים מאותו חומר נמצאה באתר בחומס שבו מיוצרת החומצה. נחוצים כמה טונות של אורניום כדי לתדלק את הכור שהושמד. זאת עדות לכך שהסורים גם דאגו לאפשרות אספקת אורניום מקומי לצורכי הכור.

אתר חשוד שני נמצא ליד העיר מסיאף צפונית לדמשק. האתר מכיל שורת מבנים ארוכים ונמצא באתר מבודד ומוסתר בשיפולי הגבעות, בסמיכות למחסני תחמושת של הצבא הסורי. גם באתר זה נצפתה העברת ציוד מאתר הכור שהושמד, והוא ברשימה שחוקרי הרשות הבין לאומית ביקשו לבדוק. כעת הוא חשוד בפעילות של העשרת אורניום בצנטריפוגות, כמו שלימדו הפקיסטנים את האירנים. בהיעדר עובדות נחושות יותר קשה לי לאשש את החשש הזה. לא נראה לי הגיוני שהסורים יצעדו במקביל במסלולי האורניום והפלוטוניום ליצירת נשק גרעיני. זה גם יקר וגם לא יעיל במדינה שמקורותיה מוגבלים. המבנים שבתצלום גם לא נראים כמו מפעל למיצוי פלוטוניום שעדיין חסר כדי להשלים את המסלול הסורי לנשק גרעיני.

אני נשאר עם השאלה הלא פתורה בינתיים: איפה מצוי המתקן שבו חשבו הסורים להפיק את הפלוטוניום שנוצר בכור?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully