וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור לרצח גנדי: "התקשורת והציבור זלזלו בו"

פנחס וולף

27.10.2011 / 14:10

פלמח זאבי, בנו של השר שנרצח בירושלים לפני עשור, מתייחס בראיון לוואלה! חדשות למורשת שהותיר אביו. זאבי הבן טוען שאביו היה מתנגד לעסקת שחרור שליט והתריע מפני הגרעין האירני

בווידאו: אזכרה במלאת עשור לרצח רחבעם זאבי/באדיבות כאן תאגיד השידור הציבורי

(צילום: באדיבות הערוץ הראשון)

עשר שנים חלפו מאז רצח שר התיירות רחבעם זאבי (גנדי), אחת הדמויות שאיש לא יכול היה להישאר אדיש אליהן. אפשר היה לאהוב או לשנוא אותו, אבל לא לגלגל עיניים בחוסר עניין. אצל יריביו, כמו אוהדיו, זכה גנדי להערכה על כך שהיה "איש אמת". אפילו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אחד מיריביו של גנדי, סייע כראש ממשלה להנצחת זכרו. ההערכה שאולמרט זוכה אליה בקרב משפחת זאבי גדולה עד כדי כך שפלמח, בנו של גנדי, החליט להזמין אותו לאזכרה לאביו שתיערך היום (חמישי) בירושלים. "אנשים נמדדים במעשיהם, ואולמרט עזר לי, אולי יותר מכולם עד היום, להנציח את גנדי, למרות שהיתה יריבות וחילוקי דעות ביניהם", אומר פלמח.

אבל שלא תהיה טעות: דעותיו של פלמח קרובות לאלו שייצג אביו, ורחוקות באותה מידה מדעותיו המדיניות של אולמרט. "לא ידענו לזהות את הענק הזה שהתהלך בינינו ונתנו לו להיות בשולי הקונצנזוס במשך שנים", קובע פלמח בראיון לוואלה! חדשות לציון עשור לרצח אביו. "בקרב הציבור והתקשורת היה זלזול מאוד קשה מפני שלדעתם רק הוא לא ראה את המזרח התיכון החדש, המתגבש בעיניהם".

לדבריו, "היום יש את ההכרה בציבור, שהניסיון הישראלי להושיט יד ולחיות עם ערבים שבבית ובגבול כנראה נתקל באחד ממעשי ההונאה הכי גדולים בהיסטוריה, שבאופן מאוד ערמומי הם נותנים מעט מאוד במקרה הטוב. התוצאה הייתה שהם לקחו לנו את גנדי, שחמאס השתלט על עזה, שמנהיגי הציבור הערבי בכנסת יורקים על המדינה שמממנת אותם ושבאירן מייצרים פצצה ולא מתבלבלים לומר שהיא מתנה ליהודים היושבים בציון. את כל אלה ראה גנדי והתריע וחשבו שיודעים טוב יותר".

נושא שליט פילג המשפחה

נושא שליט גרם לחילוקי דעות בתוך משפחת זאבי. רק בקיץ האחרון הגיעה מצדה, אחת מבנותיו של גנדי, לתמוך במאהל למען שליט וקראה לבצע את העסקה, גם אם היא תכלול את שחרור רוצחי אביה. את פלמח לא ניתן היה למצוא שם, ולא לחינם. "ראש הממשלה, שהבטיח וניסה ללמד את כל העולם איך לא מנהלים משא ומתן עם טרור, פתח במשא ומתן ושילם מחיר הזוי כמעט", הוא תוקף.

בסוף, רוצחי זאבי לא שוחררו בעסקה, ולפלמח לא ברור כיצד מדינה יכולה בכלל לחשוב על שחרור רוצחים שפגעו בשר. "בהסתכלות לאומית, לשחרר רוצחים של שר זה מחרבן על אושיות הקיום שלנו, על הנוכחות שלנו כאן", הוא מסביר. "הוא היה שר של כולם. ראה את האמריקאים. יושב שם פולארד על ריגול, לא מוכנים לדבר על שום דבר. ואנחנו מוכנים לדבר על שחרור רוצחים של שר? ברור שגלעד היה צריך לחזור לאמו. הוא חייל שהמדינה שלחה להגן על המולדת. היה צריך להחזיר אותו, אבל רכוב על טנק, ולא במשא ומתן. לשחרר אלף מחבלים זה להזמין את החטיפות הבאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

לו אביך היה שר בממשלה היום, כיצד הוא היה מצביע?

"אחותי הייתה חושבת שהוא חושב כמוה, אני חושב שהוא היה חושב כמוני".

"מולדת" של גנדי דגלה בטרנספר לפלסטינים. בשנים הראשונות לאחר הרצח די הצנעתם את נושא הטרנספר שהיה חלק מהותי במורשת שלו. מדוע?

"גם היום אנחנו חושבים שהפתרון היחידי לחיות פה זה התנתקות של העמים. סופסוף מפלגת העבודה אומרת זאת גם. אם מדברים על הטרנספר – ניסינו לתפוס קונצנזוס חזק כמה שאפשר בנושא של מורשת גנדי, כדי לא ליצור אנטי כמו שהיה אצל אחרים (בהנצחת מורשת רבין – פ.ו.). זה היה יכול לזוז הצידה תמורת הרבה מאוד דברים אחרים במורשתו".

מה נשאר כיום מ"מורשת גנדי"?

"אני לא חושב שיש קול ברור שנשמע כמו בימי 'מולדת'. למרות הגודל המזערי שלה, 'מולדת' הייתה מאוד ברורה, עם כל החרם התקשורתי שהיה עליה. בגלל גנדי היא הוציאה החוצה דעות מאוד ברורות והתנגדה מכוח האידאולוגיה שלה למהלכי שלטון שהיו מ-1988 עד 2001. זה לא קיים היום".

מה הדבר העיקרי שאתה לקחת ממורשתו?

"אני אוהב את הארץ ללא פשרות, גם את האדמה וגם את העם שחי עליה. גם אותי אי אפשר יהיה לעולם לקנות מול טובת המדינה, לא בכסף ולא בטובת הנאה. זה משהו מאוד זאבי. אני מוכן למרות גילי לעשות הרבה מאמץ למען ישראל. גם את ילדיי אני מגדל ברוח הזאת של להכיר את הארץ".

המאמץ שאתה מוכן לעשות כולל כניסה לפוליטיקה?

"זה לא מעסיק אותי כעת. אני בונה איזשהו עסק מסובך וגדול, וכרגע כל כולי שם, אבל כולנו צריכים להתייצב לדגל, כל אחד עם יכולותיו. בהחלט לא פסלתי עוד כלום".

עוד על רצח השר רחבעם זאבי
נדחה ערעורו של אחד מרוצחי רחבעם זאבי על הרשעתו
מאסר עולם לאחד מרוצחי השר רחבעם זאבי
מצדה זאבי: "מוכנה לשחרור רוצחי אבי למען שליט"

לפניות לכתב: pinhaswolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully