וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעש אדמה בטורקיה: "עד אלף הרוגים, בניינים קרסו"

הרעש היכה באזור ואן, סמוך לגבול עם אירן, והורגש במספר מחוזות. עשרות פונו לבתי חולים, ונעשים מאמצים לחלץ לכודים תחת כ-40 מבנים שקרסו. ראש עיר מקומי: "זקוקים לעזרה בדחיפות"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

רעידת אדמה רבת עוצמה בטורקיה: רעש בעוצמה 7.2 בסולם ריכטר היכה בצהריים באזור מחוז ואן שבמזרח המדינה, הורגש באזורים נרחבים וככל הנראה גרם למותם של מאות בני אדם. ממשרד החוץ נמסר כי בשלב זה לא ידוע על נפגעים ישראלים ברעש, אך הנושא עדיין בבדיקה ומעקב.

בשלב זה עדיין אין נתונים רשמיים לגבי מספר ההרוגים, אולם במכון הגיאולוגי הטורקי "קנדיל" העריכו כי באסון נהרגו בסך הכל בין 500 ל-1,000 בני אדם. סגן ראש ממשלת טורקיה באסיר אטאלי אמר כי כעשרה בניינים קרסו בעיר ואן, ועוד כ-25-30 בניינים קרסו בעיירה הסמוכה לה, ארסיס, שם נמנו כבר לפחות 50 הרוגים שגופותיהם נאספו בבית החולים המקומי.

ישראל נערכת להוצאת משלחת חילוץ לטורקיה

פצועים ברעידת אדמה שבמחוז ואן, טורקיה. AP, AP
תושבים בעיר ואן שנמלטו לרחובות אחרי הרעש, היום/AP, AP

ראש עיריית בקריס הסמוכה למוקד הרעש, זולפיקר ארפוגלו, אמר בראיון לרשת NTV המקומית כי "רבים נהרגו, ויש הרס רב". עוד הוסיף כי "אנחנו זקוקים לעזרה בדחיפות - אוהלים, צוותי חילוץ ואמבולנסים".

בקיר קאיה, ראש העיר ואן, בירת המחוז והעיר המרכזית בו, הסביר כי רשת הטלפונים קרסה עקב הפאניקה של הציבור, ולכן עדיין קשה לקבל מושג מלא על היקף הנזק. כוחות חילוץ בעיר, וכן בעיירות ובכפרים סביב לה, עומלים על חילוץ לכודים, בהם כמה שנלכדו תחת בניין בן שבע קומות שקרס בוואן עצמה. ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, הגיע לאזור האסון כדי לפקח מקרוב אחר ההתמודדות עמו.

בחודש שעבר: לפחות 45 הרוגים ברעש בהודו ונפאל

חילוץ לכודים מתוך בניין שקרס בעקבות רעידת אדמה, העיר ואן, מזרח טורקיה, 23 באוקטובר 2011. רויטרס
מאמצי חילוץ לכודים מתוך מבנה שקרס בכפר טלבאני, שם היה מוקד הרעש/רויטרס

סרטון שהעלה תושב ואן ליוטיוב בו מתועדים רגעי הרעש

בתחילה לא היה ברור מה בדיוק הייתה עוצמת הרעש. והתפרסמו נתונים סותרים שנעו בין עוצמה 6.6 ל-7.6, אך לבסוף "התיישרו" כל הגורמים הגיאולוגיים על עוצמה של 7.2. עומק הרעש היה כ-20 קילומטרים במעבה האדמה - עומק רדוד יחסית, שתרם עוד לעוצמת הרעש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אזור מלחמה

מוקד הרעש היה בכפר טלבאני, כ-30 קילומטרים מצפון-מזרח לבירת המחוז, ואן. לפי הדיווח, הרעש הורגש היטב גם במחוזות הסמוכים - ביטליס, מוס, בטמאן, דירבקיר והקארי. באזור הורגשו עוד לפחות 20 רעידות משנה אחרי הרעש.

רעידת אדמה במחוז ואן, טורקיה. AP, AP
בין ההריסות/AP, AP

עדי ראייה סיפרו כי זעקות של פצועים נשמעות מתוך המבנים ההרוסים. "לפתע, מוטטה רעידת האדמה את הבניין שלפניי", סיפר לרויטרס היילי צ'ליק, עד ראייה לקריסת הבניין הגדול בוואן. "כולנו, כל מי שהיה שם, רצנו להריסות והתחלנו להוציא משם אנשים. "שמענו זעקות ובכי מתוך ההריסות".

מוקד הרעש סמוך לאזור בו מתנהל בימים אלו העימות בין צבא טורקיה למחתרת הכורדית, שהחריף בעקבות שרשרת פיגועים בשבוע שעבר. כוחות צבא טורקיה ממשיכים לפעול באזור באינטנסיביות, ורק בסוף השבוע הרגו למעלה מ-70 לוחמים כורדים.

נזקי רעידת אדמה, העיר איזמיט, מערב טורקיה, אוגוסט 1999. Anatolia, AP
בתים שנפגעו ברעש הגדול באיזמיט ב-1999/AP, Anatolia

רעידות אדמה הן נפוצות למדי בטורקיה. הקשה ביותר בשנים האחרונות אירעה בצפון-מערב המדינה באוגוסט 1999, ונודעה כרעידת איזמיט או רעידת קוג'אלי. הרעש, בעוצמה 7.3 הביא אז למותם של לפחות 18,000 בני אדם - מאות מהם באיסטנבול, שם הורגש הרעש היטב ונגרם נזק רב.

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו


עדכון ראשון: 13:34

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully