וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרגל לחופש: גלעד שליט יצא לצעידה במצפה הילה

קובי דוד

19.10.2011 / 10:49

כשכובע לראשו, משקפי שמש מסתירים את עיניו וחיוך על פניו, פתח גלעד שליט את הבוקר הראשון בביתו בצעידה ברחובות במצפה הילה, בצוותא עם אמו אביבה. גורמים צבאיים ליוו אותם ובסיום הצעידה שוחח החייל המשוחרר עם שכניו

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק. עריכה: גדי וינסטוק)

יום לאחר ששוחרר משבי חמאס, יצא הבוקר (רביעי) גלעד שליט לצעידה מביתו במצפה הילה. את שליט ליוו בצעידה הקצרה אמו אביבה וגורמים רפואיים של צה"ל. גלעד יצא לצעידה כשכובע מצחייה לראשו והרכיב משקפי שמש. הוא הרבה לחייך. אביו של גלעד, נעם, אישר לפרסם את התמונות מהצעידה.

לאחר שסיים את הצעידה דיבר בטלפון הסלולרי ונעצר לשוחח עם שכניו ועם השוטרים המוצבים מחוץ לביתו. אחת השכנות ששוחחה עם גלעד, אווה דרורי, סיפרה כי שאל אותה לשלומה והתעניין בשלום בנה, בן. גלעד אמר לה כי הוא מעוניין לפגוש אותו בקרוב.

נעם שליט סיפר הבוקר כי "גלעד מרגיש טוב. הוא זקוק לשקט כדי להתאושש. אנחנו מנסים לחזור לשגרה".

לאחר למעלה מחמש שנים בשבי חמאס, התעורר גלעד שליט לבוקר ראשון במיטה שבביתו. היציאה מרצועת עזה אתמול הייתה עמוסה במאורעות מרגשים, החל מהשחרור מהשבי בשעות הבוקר המוקדמות ועד לאלפי האנשים שחיכו לו עם בלונים וסוכריות ליד ביתו שבמצפה הילה.

גלעד שליט חזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הדקות הראשונות: "גלעד אכל בננה, ידע מי הרמטכ"ל"
שליט: צפיתי בטלוויזיה בשבי, אך רק טבע וספורט
משוחררי השלב השני בעסקה: גנבי רכב ושב"חים
מלווי שליט: ג'עברי, מתכנן פיגועים ומשגר רקטות

גלעד שליט ביומו הראשון במצפה הילה, אוקטובר 2011. דרור עינב
גלעד צועד מחוץ לביתו, הבוקר/דרור עינב

יומו של גלעד התחיל אתמול במסירתו מידי אנשי חמאס לידיים מצריות. שליט הועבר על ידי בכיר הארגון אחמד ג'עברי לידי המצרים שתיווכו בעסקה וצולם על ידי הטלוויזיה המצרית כבר ברגעיו הראשונים כאדם חופשי. במקביל, החל תהליך העברת האסירים הפלסטינים לרצועת עזה, לגדה המערבית ולארצות הגירוש. היו אלה רגעים מורטי עצבים לקצינים הישראלים, זאת כיוון שלאחר מעבר חלק מהאסירים המגורשים לצד הפלסטיני, לא התקבל במשך חצי שעה המידע לפיו גלעד שליט בחיים. לדברי גורם שהיה מעורב בביצוע העסקה, חלפה למעלה מחצי שעה עד שהתקבל האות, וכל דקה נראתה כמו נצח. מבירור האירוע עלה, כי שני גנרלים מצריים שנכחו במעמד ההעברה, קיימו מעין מסיבת עיתונאים בשטח ורבו ביניהם על הקרדיט לשחרורו של שליט לעיני המצלמות. הדבר עיכב את מסירת המידע, וגם את המשך העברתו של שליט לידי נציגים מצרים נוספים.

גלעד שליט יצא לטיול רגלי מלווה באימו. דרור עינב
"גלעד מרגיש טוב. הוא זקוק לשקט כדי להתאושש"/דרור עינב

לאחר העברת אות החיים על שליט לצה"ל, הועברה הקבוצה האחרונה של האסירים לצד הפלסטיני. עם זאת, המצרים עדיין לא העבירו את גלעד לישראל, ובצד הישראלי המתח עלה. לדברי הגורם המצוי בפרטי העסקה, בשלב זה היה חשש משיבוש של הרגע האחרון. בבדיקת האירוע, התברר כי היה ויכוח בקרב הכוחות המצריים מי ילווה את שליט לצד הישראלי ולכן חלפו עוד כ-20 דקות מורטות עצבים עד להעברתו לידיים ישראליות. "עד שהאוטו הכחול של המצרי הגיע לשטח ישראל חשבנו שהייתה כאן תרמית", הוסיף הגורם. במקביל, פירסמה הטלוויזיה המצרית ראיון שערכה העיתונאית שהירה אמין עם גלעד, ראיון שלא התקבל באהדה בצד הישראלי.

גלעד שליט ביומו הראשון במצפה הילה, אוקטובר 2011. דרור עינב
צועד עם האם, אביבה/דרור עינב

עם העברתו לידי קציני צה"ל במעבר כרם שלום, פורסם ראיון שנתן שליט לטלוויזיה המצרית ולדברי הכתבת, נערך בשעות הלילה שבין יום שני לשלישי. גלעד הועבר לידי קציני צה"ל סגן אלוף הדר אלעד וראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל, אלוף משנה אייל פרוכטר שליוו אותו לכל אורך הדרך. משם הוא הועבר לבסיס אמיתי שבדרום רצועת עזה, שם התקלח ולבש מדי צה"ל. הוא שתה שתייה קלה ואכל פירות, בין היתר, בננה. לאחר מכן, גם דיבר עם הוריו לראשונה. שליט עבר בדיקה רפואית ראשונית ונשאל מספר שאלות על ידי הקצינים. בתשובותיו הוא הביע בקיאות בזהות הרמטכ"ל וראש הממשלה, וכן בתהליך המשא ומתן לשחרורו כולל פרטים שידע על הלך הרוחות בישראל בנוגע לעסקה. הבקיאות בפרטים הפתיעה את הקצינים שסבבו אותו.

במקביל, התרחש, כאמור, גם הצד השני של העסקה - שחרור האסירים הפלסטינים. האסירים רוכזו באוטובוסים שעמדו במעבר כרם שלום ובמחנה עופר בשעה שש בבוקר, וברגע שניתן האות כי שליט נמצא על אדמת ישראל, החלה העברתם לרצועת עזה, לגדה המערבית ולארצות הגירוש. האסירים התקבלו בחגיגות שמחה גדולות על ידי אלפי אנשים.

חגיגות במצפה הילה , אוקטובר 2011. אדריאן הרבשטיין
ההמונים מחכים לגלעד במצפה הילה, אתמול/אדריאן הרבשטיין

מבסיס אמיתי הועלה שליט על מסוק והוטס לבסיס תל נוף שבמרכז הארץ. במהלך הטיסה חש ברע, והרופאים נאלצו לטפל בו על המסוק. עם רדתו מהמסוק פגש שליט את ראש הממשלה בנימין נתניהו והצדיע לו. נתניהו אמר לו בתגובה: "כמה טוב שבאת הביתה". לאחר מכן נפגש שליט גם עם הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ והצדיע גם לו. הוא פגש גם את שר הביטחון אהוד ברק ולחץ את ידו. השלושה ליוו את שליט למפגש המרגש עם הוריו. נעם שליט יצא לעברו וחיבק את בנו. לאחר מכן עבר שליט לחדר צדדי שם נפגש עם יתר בני משפחתו: אמו אביבה, אחיו יואל, אחותו הדס, סבו צבי ובת זוגו של אחיו, יערה וינקלר.

גלעד שליט מגיע  הביתה אחרי 5 שנים בשבי, אוקטובר 2011. אדריאן הרבשטיין
מתרגש מתרועות ההמונים בדרך לביתו/אדריאן הרבשטיין

גלעד הועבר לבדיקות רפואיות מעמיקות, וקיבל טיפול רפואי ראשוני. עם סיום הבדיקות, הוטסו גלעד ובני משפחתו במסוק יסעור למנחת המטוסים במונפורט, ומשם נסעו בשיירה מאובטחת לביתם במצפה הילה. מהכניסה ליישוב הגלילי ועד לבית משפחת שליט חיכו לגלעד אלפי בני אדם עם דגלים, סוכריות, סרטים ופרחים. כשהרכב הגיע לפתח הבית, ירדו ממנו בני המשפחה וגלעד נופף להמונים ששרו והריעו.

לאחר שבני משפחת שליט אכלו ארוחת ערב ראשונה ביחד, יצא נעם שליט לעיתונאים והודה לפעילים על חמש שנות מאבק, לציבור הרחב על התמיכה ולממשלת ישראל על אישור העסקה. הוא סיפר כי לדברי בנו, השנים הראשונות בשבי היו קשות יותר מהשנים האחרונות וכי גלעד סובל מפציעות, בהן אלה שהוזנחו עוד מיום החטיפה. שליט ביקש מהציבור ומהתקשורת לשמור על פרטיות המשפחה ואמר כי הוא ובני משפחתו מעוניינים לחזור לחיים רגילים ככל האפשר. "היום אנחנו יכולים להגיד שחווינו לידה מחדש של בן", אמר נעם.

השתתפו בהכנת הידיעה: אריאל נוי, אמיר בוחבוט, טל שלו, קובי מנדל, רמי שני, פנחס וולף, יהושע בריינר, גלעד גרוסמן ומור שמעוני

(עדכון ראשון: 22:32)

רב סמל גלעד שליט יורד במדרגות אל עבר ביתו, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
על מדרגות הבית שעזב לפני חמש שנים/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully