וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה לשחרור גלעד שליט - מדוע עכשיו?

יורם קניוק

14.10.2011 / 16:26

לראשונה, גילה ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהיגות וחתם על עסקה לשחרור גלעד שליט. יורם קניוק תוהה: למה דווקא עכשיו? הכנה למתקפה באירן או השקטת המחאה החברתית?

הכול דשים בהחלטת נתניהו. הוא באמת נהג לראשונה כמנהיג - לא היה לו פשוט, אבל הוא עשה את זה. השאלה שמועלית אצל רבים היא מדוע עכשיו ולא לפני שנה או שנתיים. התנאים אולי השתנו אבל לא עד כדי כך. האביב הערבי השפיע בוודאי על חמאס, מצרים חזרה למשטר צבאי והיא מנוהלת על ידי מי שהיה האיש המקורב ביותר למוברק, סוריה רועדת. חמאס בבעיה, כל זה נכון וישנו גם הלחץ הבלתי פוסק של משפחת שליט ושל הציבור, לחץ האוהלים ששינו את המציאות הישראלית, תחושת המרד שגועשת מתחת לפני השטח באשר להון ושלטון - אי הנחת הכללית אצל המעמד הבינוני שמשלם את מסי הארץ. אבל היה חייב להיות עוד משהו.

הספקולציות שמרבים ללחוש הן אירן. כביכול נתניהו וברק רוצים לפעול נגד אירן מפני שישראל לא תוכל לעמוד מול שואה גרעינית אירנית. אבל הרי אם הם רוצים לתקוף את אירן, הלא לאירן יש די כוח גם בלי פצצות גרעיניות. הם יכולים לחטוף מכה קשה אבל בתגובה להרוג אלפי ישראלים - לפחות אלה שחיזבאללה וחמאס יכולים להרוג אך בעיקר אירן עצמה עם הטילים שיש לה, כימיים ואחרים. נניח שישראל תשמיד את הגרעין האירני, הרי יהיו אלפי לוויות בישראל בשעה שהתובעים להשמיד את הגרעין האירני ישבו בבור מתחת לקירות מונעי החדירה. כשאלה יצאו מן הבור הם יגמרו יותר מאת הקריירה שלהם, הם יעמדו לדין האומה, ההיסטוריה והעולם.

חמאס מאס גם הוא באבו מאזן

משהו אחר מתבשל. נתניהו אינו יכול באמת לעשות שלום עם אבו מאזן ולמסור חלקים גדולים של שטחי הגדה בתמורה לשלום או אפילו לשלום חלקי. בדרשתו באו"ם אמר אבו מאזן את האמת. הוא לא יוותר על היקר לו. נתניהו, שראה את העולם הערבי מתערער, את הכעס ברחוב הישראלי ואת לחץ הימין הקיצוני-דתי, היה חייב למצוא מוצא. המוצא שהוא אולי מצא הוא האויב הכי גדול של ישראל, הנמצא בשפל פוליטי ובלחץ רב - חמאס - ודווקא מולו הוא עשה מהלך מהפכני.

גם חמאס מאס באבו מאזן וגם נתניהו. עם חמאס יש לנתניהו על מה לדבר. הוא כבר לא צריך להוכיח שהוא אינו מדבר עם הטרור כי עשה עסקה גדולה עם גדולי הטרוריסטים. אבל את חמאס לא מעניין פתרון לסכסוך בין שני העמים, חמאס רוצה לצבור כוח כדי להיות נציג העם הפלסטיני ולקבל מיצוב טוב יותר; הלחץ עליהם מצד האוכלוסייה ברצועה יפחת, מה שיקרה מחר לא מעניין אותם. כמו אצל החרדים, שאינם מכירים במדינת ישראל, אלא רק איך לחלוב אותה כל הזמן, אפשר גם שחמאס מחכה למשיח שלו והוא לא ירצה משא ומתן .

נתניהו אולי רצה לשחרר לחץ בארץ, לנהוג כמו המנהיג שלא היה מעולם, להיפטר משתי מדינות לשני עמים - דבר שאינו צריך לתת לחמאס, שבשבילו אין חיה כזאת. חמאס מעוניין במדינה אחת פלסטינית. ככה, כנראה, הורגים שתי אבנים בציפור אחת.

אבל אולי אני שוב טועה. בחזרה הגנרלית של המחזה המוסיקלי "גבירתי הנאווה" לפני כחמישים שנה יצאתי והכרזתי בתוקף שזה יהיה כישלון.

ככה זה.

עסקת שליט - סיקור מיוחד בוואלה!

חמאס: "ישראל התחייבה שלא לפגוע במשוחררים"
חמאס מאשר: עסקת שליט תצא לפועל ביום שלישי
משפחת שליט שבה הביתה: "שמחים לחזור, מחכים לגלעד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully