וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים הביתה: עסקאות השבויים של ישראל

יהושע בריינר

12.10.2011 / 4:23

עסקת שליט מתווספת לשורת עסקאות שביצעה ישראל בחלוף השנים, שבהן שחררה ישראל אסירים רבים, לעתים תמורת השבת שרידי חיילים שמתו. מעסקת ג'יבריל ועד החזרת רגב וגולדווסר - כל העסקאות

העסקה לשחרור החייל החטוף בעזה, גלעד שליט, עוררה ביקורת מסוימת על היקפה ועל חומרת המחבלים שישוחררו בה. רבים אמרו אמש (שלישי), עם אישורה של העסקה, כי מדובר בעסקה "הנדיבה" ביותר בתולדות המדינה, וכי המשוחררים בה עשויים לשוב ולסכן את חייהם של ישראלים רבים. ההיסטוריה מלמדת כי בחלק מהמקרים אכן שבו לטרור כמה מאלפי האסירים והשבויים ששחררה ישראל בעבור ישראלים בודדים.

גלעד חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הממשלה אישרה: העסקה לשחרור שליט תצא לפועל
אביבה ונועם שליט: "מחכים לראות את גלעד"
עסקת שליט: כל הפרטים על ההסכם שנחתם עם חמאס
לנדאו: "עסקת שליט - הניצחון הגדול של הטרור"
משעל: "אלף אסירים שלנו ישוחררו בתמורה לאחד"
חמש שנים בשבי: 24 שעות במאהל המחאה

במרץ 1979 הוחזר לישראל חייל המילואים אברהם עמרם לאחר כשנה בשבי הפלסטיני בלבנון, כתוצאה מחטיפתו במהלך מבצע ליטני. תמורת חזרתו שחררה ישראל 76 מחבלים פלסטיניים ובהם גם חוטפי מטוס סבנה. במהלך מבצע שלום הגליל בנובמבר 1983 שחררה ישראל אלפי עצורים ביטחוניים בלבנון ועוד 64 אסירים שהיו כלואים בישראל בתמורה לשחרורם של שישה חיילי חטיבת הנח"ל שנלקחו בשבי. כשנה וחצי לאחר מכן ביצעה ישראל עסקה נוספת עם סוריה, שבמהלכה הוחזרו לארץ שלושה חיילים ושלושה אנשי משרד החוץ שנשבו על ידי חיילים סורים במלחמת לבנון הראשונה. בתמורה שיחררה ישראל 291 חיילים סורים, 21 אזרחים וכן 73 גופות של חיילים סוריים.

עם זאת, אין ספק שהעסקה מעוררת המחלוקת מכולן, היא זו המכונה "עסקת ג'יבריל", שיצאה לפועל במאי 1985. במסגרת העסקה הוחזרו לישראל שלושה חיילים - יוסף גרוף וניסים סאלם שנחטפו במלחמת לבנון וחזי שי, שבוי הקרב בסולטן יעקוב, תמורת 1,150 מחבלים, ובהם כאלה שעמדו מאחורי פיגועים רצחניים. בין המחבלים ששוחררו היו אחמד יאסין, קוזו אוקמוטו, ממבצעי הפיגוע בנמל התעופה בלוד ב-1972 בו נרצחו 24 בני אדם, אחד מרוצחי בני משפחת הרן והשוטר שחר אליהו מנהריה, ומחבלים נוספים.

עסקת שבויים רגב גולדווסר. AP
קבלת גופותיהם של אלדד רגב ואודי גולדווסר ביולי 2008/AP

בשנות ה-90 ביצעה ישראל עסקאות אסירים נוספות בתמורה לגופות חיילי צה"ל. בספטמבר 1991 שחררה ישראל 51 עצורים לבנונים ואת עלי עבדאללה אבו הילאל, בכיר החזית הדמוקרטית, לשטחי יהודה ושומרון. זאת, בתמורה לגופתו של החייל סמיר אסעד שנפל ב-1983 בלבנון. ביולי 1996 הוחזרו גופותיהם של יוסף פינק ורחמים אלשייך שנשבו בשבי חיזבאללה בתמורה ל-105 גופות מחבלים. ביוני 1998 הוחזרה לישראל גופתו של לוחם השייטת איתמר איליה שנשבה במה שכונה "אסון השייטת", ובתמורה החזירה ישראל ללבנון 40 גופות ושחררה 60 עצירים לבנוניים.

בינואר 2004 ביצעה ישראל עסקת שבויים נוספת שעוררה מחלוקת ציבורית רבה. גופותיהם של שלושה חיילי צה"ל שנהרגו ונשבו על ידי חיזבאללה בהר דב - בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד הוחזרו לישראל, ביחד עם האזרח אלחנן טננבאום שנחטף באוקטובר 2000 במהלך עסקת סמים. בתמורה שחררה ישראל 401 אסירים פלסטינים וכן את מוסטפא דיראני ושייח' עובייד שהיו מעורבים בחטיפת הנווט רון ארד וכן ארבעה אנשי חיזבאללה נוספים.

העסקה האחרונה והזכורה בקרב הישראלים מהאחרונה, בוצעה ביולי 2008, כשתמורת גופותיהם של אלדד רגב ואודי גולדווסר שנהרגו ביום פתיחת מלחמת לבנון השנייה, שחררה ישראל את המחבל סמיר קונטאר, מרוצחי משפחת הרן, וארבעה אנשי חיזבאללה נוספים. בנוסף, הועברו 190 גופות של אנשי חיזבאללה. רבים זוכרים את הרגע האכזרי שבו אנשי חיזבאללה, שסירבו לגלות את שעלה בגורל החיילים הישראלים עד לרגע האחרון, חשפו את ארונותיהם של גולדווסר ורגב.

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully