וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים אחרי משמרת לילה: "לא נחזיק מעמד"

קובי מנדל ואריאל נוי

11.10.2011 / 11:44

בחדר המיון וגם במחלקות הפנימיות ברמב"ם הורגש עומס במהלך הלילה בשל היעדר רופאים מתמחים. גם באיכילוב המומחים תפסו את מקום הצעירים, אולם הם קוראים להם: "להמשיך בהידברות"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

רופאים בכירים, בהם מנהלי מחלקות, נאלצו למלא הלילה (שלישי) את מקומם של הרופאים המתמחים במשמרות הלילה נוכח התפטרות מאות מהמתמחים. הרופאים המומחים מזהירים כי לא יוכלו להחזיק מעמד זמן רב במתכונת העבודה הזו – חשש המאיים על יציבות המערכת הרפואית כולה וכמובן על מצבם של החולים. הבוקר הצטרפו למתפטרים עשרה מתמחים נוספים בבית החולים רמב"ם, ובמרכז הרפואי הגדול בישראל, שיבא בתל השומר, לא הגיעו 74 רופאים מתמחים לעבודתם.

משרד הבריאות עדכן כי כמו כן, לבית החולים אסף הרופא לא הגיעו הבוקר לעבודה 16 מתמחים, לאיכילוב 105, בבית החולים מאיר 18 מתמחים לא הופיעו לעבודה, שיבא תל השומר – 76, שלושה מתמחים התפטרו בבית החולים הדסה הר הצופים, 22 בבית החולים בני ציון בחיפה ו-20 מתמחים לא התייצבו בבית החולים וולפסון בחולון. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה נעדרו 30 מתמחים מהעבודה, ובבית החולים שניידר הסמוך לא הגיעו 29 מתמחים נוספים שהתפטרו. מדובר ב-453 רופאים מתמחים בסך הכל שהתפטרו עד הבוקר.

המשבר במערכת הבריאות - כותרות אחרונות
היום שאחרי: הכירו את הרופאים המתמחים שהתפטרו
המתמחים דחו הצעת בית הדין לחידוש המו”מ עם האוצר
387 מתמחים לא הופיעו לעבודה, ניתוחים נדחו

בית החולים איכילוב, שביתת מתמחים, אוקטובר 2011. דרור עינב
אין מתמחים. תדרוך בבית החולים איכילוב/דרור עינב

בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה הורגש הלילה עומס רב: כ-40 חולים עדיין ממתינים מזה כיממה להעברתם למחלקות השונות ובנוסף להם, ישנם עוד במיון 60 חולים הנתונים בטיפול רפואי שוטף. בחמש המחלקות הפנימיות של בית החולים מורגש עומס כבד מאחר ובשלוש מהן נעדרים כל 20 הרופאים המתמחים, ולפיכך גם מנהל המחלקה וגם הרופאים הבכירים נאלצים לבצע גם את עבודות הרופאים המתמחים.

במחלקות האורתופדיות בוטלו מספר רב של ניתוחים וכמו כן מורגש עומס כבד במחלקת הנשים. הנהלת בית החולים מפעילה את חדר המיון במתכונת חירום, וקוראת לחולים שאינם מוגדרים כדחופים שלא להגיע לחדר המיון. מרפאות החוץ של בית החולים לילדים יישארו היום סגורות וכמו כן, עלולות להיסגר גם מרפאות חוץ שונות. מנהל בית החולים, פרופ' רפי ביאר, קרא הבוקר למתמחים לחזור למשא ומתן ולנצל את מאמציו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן למצוא פתרון למשבר. "הצעת סגן השר מתקרבת מאוד לדרישות הרופאים המתמחים ולכן אני קורא להם להמשיך בהידברות", אמר.

"לא נוכל להתמודד בלי מתמחים"

גם על בית החולים איכילוב בתל אביב עבר לילה לא שגרתי. מנהל מחלקה פנימית א' בבית החולים, פרופ' משה מיטלמן, חזר הלילה לאחר 30 שנים לעשות משמרת לילה. "הייתה לי הרגשה מוזרה, לא מתגעגע לימים האלה", סיפר לוואלה! חדשות, "אבל אנחנו חייבים לעשות את זה בלית ברירה". מיטלמן התייחס גם לעובדה שארבעה מתוך שבעת המתמחים במחלקתו התפטרו: "מערכת הרפואה הציבורית לא תוכל להתמודד בלי מתמחים שהם עמוד השדרה של הרפואה", אמר מיטלמן שהביע חשש מקריסה: "אני מקווה שהרופאים המומחים יחזיקו מעמד, אבל כמו שאני יודע, הם גם בגיל מתקדם, ולא יוכלו לעשות משמרות לילה. כפי שאתה רואה אותי, החזקתי מעמד בלילה הראשון, אבל גם אני לא יודע כמה אוכל להחזיק מעמד".

ד"ר אורי הוכברג, מתמחה במחלקה פנימית באיכילוב, בן 33, סיים הבוקר את משמרת הלילה האחרונה שלו וסיפר על הנעשה במחלקה. "קצת משונה לראות אנשים המבוגרים ממני ב-30 שנה עושים תורנות לילה", סיפר, "בינתיים, הרופאים המומחים מחזיקים מעמד, היו כאלה שעשו תורנות לילה והחזיקו את המשמרת". למרות הכל, ד"ר הוכברג נשמע אופטימי: "המשבר שפוקד את מערכת הבריאות, זה הדבר הכי טוב שקרה לה. לילדים שלי ושל כולם תהיה מערכת ציבורית טובה יותר".

יוסף קליין מצורן מאושפז במחלקה הפנימית סיפר כי בשל היעדרות המתמחים, הטיפול בחולים מתעכב. "אני מחכה קצת יותר מהרגיל אבל לא נורא, אני מבין זה המצב", סיפר קליין שהעריך כי בית החולים לא יחזיק מעמד עוד זמן רב במתכונת הנוכחית, "עצוב מה שקורה למערך הרפואי בישראל. הבעיה שאין מנהיגות". גם שרה איבגי שמאושפזת מספר ימים במחלקה, מצדדת ברופאים: "עצוב לי שאין מתמחים, הם היו כל כך נחמדים והכירו את כולם. גם הנוכחיים משתדלים אבל אני רואה איך הם נופלים מהרגליים".

בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, אוקטובר 2011. מגד גוזני
דחו את בקשת בית הדין. נציגי המתמחים, הלילה/מגד גוזני

הלילה דחו נציגי הרופאים המתמחים את בקשת שופטי בית הדין הארצי לעבודה להציע מתווה להידברות עם משרדי האוצר והבריאות, והודיעו כי הם אינם מבטלים את מכתבי ההתפטרות. "ההסכם הוא קטסטרופה למערכת הבריאות ואנחנו דוחים את ההצעה להידברות", אמרו. במקביל, המדינה הודיעה כי התפטרות המתמחים הינה קולקטיבית ודרשו להוציא צווי מניעה נגד ההתפטרות. בדיון בבית הדין לעבודה נשמעו עמדות כל הצדדים, בהן גם עמדות מנהלי בתי החולים שנכחו במקום. נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, אמרה במהלך הדיון בעניין התפטרותם של הרופאים המתמחים כי ההסכם שנחתם עם הרופאים "לא נחתם בקלות". עוד אמרה ארד במהלך הדיון, שנמשך למעלה מתשע שעות, כי "ההחלטות בעניין המתמחים ישפיעו על מערך יחסי העבודה במשק".

שר האוצר, יובל שטייניץ, התייחס הבוקר להתפטרות. "יש לי המון הערכה לרופאים המתמחים", אמר בראיון בגלי צה"ל. "אלה הם האנשים הכי משכילים, מקצועיים ומסורים במדינת ישראל. אבל אף אחד הוא לא מעל שלטון החוק, ואף אחד הוא לא מעל הנורמה של כיבוד הסכמים והחלטות של בתי המשפט בישראל". שטייניץ אמר עוד כי "הכי קל לתקוף את האוצר. לא שמעתי שאף אחד תקף את בית המשפט העליון שנתן גושפנקה להסכם שנחתם כדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully