וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי ראשון חזר לטריפולי, אחרי 44 שנות גלות

2.10.2011 / 16:45

דוד ג'רבי גורש מלוב אחרי מלחמת ששת הימים, לצד עשרות אלפים מיהודי המדינה. כעת הוא מבקש ממועצת המורדים לסייע לו בשיקום הקהילה שחרבה, ולעודד דו-קיום עם השכנים המוסלמים

רויטרס

צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

כשהיה בן 12, גורשה משפחתו של דוד ג'רבי מהעיר העתיקה של טריפולי. השנה הייתה 1967, ואחרי מלחמת ששת הימים, תושביה של בירת לוב לא גילו סובלנות רבה כלפי שכניהם היהודים. כ-38 אלף יהודים גורשו בסך הכל מלוב בשנתיים שלאחר מכן, ורכושם הוחרם. רוב בתי הכנסת בטריפולי חרבו או הוסבו למסגדים, וגם בתי הקברות היהודים פונו כדי לאפשר לדיירים החדשים גישה נוחה יותר אל חופי הים התיכון.

דיוויד ג'רבי, יהודי שהוזמן על ידי המורדים להקים מחדש את בית הכנסת בטריפולי, לוב, אוקטובר 2011. רויטרס
דיוויד ג'רבי, יהודי שהוזמן על ידי המורדים להקים מחדש את בית הכנסת בטריפולי, לוב, אוקטובר 2011/רויטרס

היום, ג'רבי כבר בן 56, הוא פסיכולוג יונגיאני ומתגורר באיטליה, שם הוא משמש נציג של "ארגון יהודי לוב" העולמי. לדבריו, הוא היהודי הראשון שחוזר ללוב מאז חודש אוגוסט, אז נפל סופית שלטונו של מועמר קדאפי. עם התבססות השלטון החדש, ג'רבי מקווה לשחזר את היחסים הטובים יחסית ששררו במדינה בין היהודים למוסלמים.

גם האיומים על חייו מצד תומכי קדאפי לא ירתיעו אותו

מאז הדחתו של קדאפי, ג'רבי היה בקשר עם מועצת המעבר הזמנית של המורדים, ושימש לוביסט למענם בדרום-אפריקה. "קראו לי 'המורד היהודי'", הוא מתלוצץ, אך מזכיר בנשימה אחת כי בשל פעילותו, הוא היה נתון לאיומים על חייו.

לא ברור כיצד יתקבלו שאיפותיו של ג'רבי, במדינה שעליה להתמודד גם עם בנייתה המחודשת, ולא רק עם שיקום הקהילה היהודית של טריפולי, שמונה כרגע אדם אחד - ג'רבי עצמו. הוא גם חושש שקריאתו לדו-קיום תיפול בין הכיסאות: "הפחד הגדול ביותר שלי הוא שהממשלה תוסיף את הדרישה שלי לרשימה של דרישות שנועדו להישכח", אמר. אחת השאיפות המרכזיות שלו היא שבית הכנסת בדאר-בישי, למרות קירותיו המתפרקים, יהווה סמל של דו-קיום, והוא מצהיר כי לא יישמע למבקריו. "יש מי שאומר שעליי לקבל את העובדה שזה נגמר, אך לא. זה בית הכנסת שלנו - וזה לא נגמר", הוא מבטיח.

עוד בנושא
רפרם חדדם, היהודי הקודם שבא ללוב, נכלא ל-5 חודשים
לפני שנים רבות הבטיח בנו של קדאפי לפצות את היהודים
ובטריפולי עצמה, עם נפילת קדאפי, ממשיכים לספור גופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully