וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הקונגרס קיצץ בשליש את הסיוע הכספי לפלסטינים"

עם נעילת שנת הכספים האמריקאית אמש, התגלה שהלחץ שהפעילו המחוקקים עבד - ושהסיוע האמריקאי לפלסטינים קוצץ ב-200 מיליון דולרים. בממשלה הפלסטינית מזהירים: "זו ענישה קולקטיבית"

הקונגרס האמריקאי הפחית 200 מיליון דולרים מהסיוע הכספי המועבר לרשות הפלסטינים, שהתאריך האחרון לאישורו היה אמש (שישי). כך מדווח אתר האינטרנט של ה"אינדיפנדנט" הבריטי. מדובר בתכנית שנעשתה בניגוד לדעת הממשל, ונרמז שגורמים בבית הלבן, בתמיכת ישראל, מנסים להפעיל לחץ בבית המחוקקים כדי למצוא פתרון שיהפוך את ההחלטה. לדיווח אין עדיין אישור מכל מקור אחר.

מדובר במעט יותר משליש מתוך המענק האמריקאי הכולל לפלסטינים, הנאמד בכ-550 מיליון דולרים מדי שנה. הקונגרס מאשר אותו מדי שנה עד 1 באוקטובר, יום סיום שנת הכספים. מחוקקים אמריקאים רבים הפעילו לחץ כבד על הבית הלבן בתקופה האחרונה, כדי לעצור לחלוטין או להפחית במידה ניכרת את הסיוע הכספי לפלסטינים, בין היתר בשל הסכם הפיוס שנחתם בין פתח לחמאס. הלחצים גברו לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, סרב לסגת מפנייתו למועצת הביטחון של האו"ם, וביקש הכרה במדינה עצמאית לבני עמו. המהלך הפלסטיני, אם יועלה לבסוף להכרעה במועצת הביטחון, יאלץ את ארצות הברית להטיל וטו על ההצבעה, דבר שהיא מאוד מעוניינת להימנע ממנו.

כותרות אחרונות בנושא
מחוקקים דרשו: "לבטל הסיוע אם הפלסטינים יפנו לאו"ם"
הממשל התגונן: הסיוע הכספי דרוש ליציבות האזור כולו
גם במצרים חוששים מהקפאת הסיוע של ארצות הברית

גבעת הקפיטול. AP
לפי הדיווח, הקונגרס היה אמור לאשר עד אמש את הסיוע - ולא עשה זאת. בית הנבחרים/AP

הכסף מועבר מדי שנה לפלסטינים מאז 2008. הוא נועד לסייע להם במיזמים אזרחיים, ברכישת תרופות ובהקמת תשתיות - הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה. נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון, התריע לפני כמה שבועות באוזני המחוקקים שהתנגדו לסיוע כי "מדובר בעניין של הממשל" - ולא של הקונגרס, וייעץ להם לסגת מהלחצים שהפעילו על הנשיא ברק אובמה. "כולם יודעים שהקונגרס הוא הגוף הכי פרו-ישראלי בעולם", ניסה להרגיע אותם.

פקידים אחרים, שניסו להגן על ההחלטה אמרו שמדובר בסכום קטן יחסית, שארצות הברית מחויבת להעבירו לפלסטינים הן מבחינה חוקתית והן מבחינה מוסרית, גם לטובתה של ישראל. גם בירושלים, מוזכר בדיווח, היו בכירים שהזהירו מפני קריסתה הכלכלית של הרשות, ובין היתר מוזכרים בנושא זה שר הביטחון אהוד ברק וח"כ אבי דיכטר מקדימה.

הפלסטינים: "אירוני להעניש אותנו רק כי פנינו לאו"ם"

גורמים פלסטינים שצוטטו ב"אינדיפנדט", הביעו תדהמה כששמעו שחלק כה גדול מהסיוע הכספי בוטל ברגע האחרון. דובר הממשלה הפלסטינית, ד"ר רסאן אל-חטיב, אמר כי צעדים מסוג זה אינם מוצדקים, וכי הכסף אמור לשמש את הפלסטינים למטרות הומניטריות. "המהלך יפגע בכל הציבור", הזהיר, "הרשות הפלסטינית לא עשתה כל דבר רע או לא-חוקי. זה אירוני שמענישים אותנו רק כי פנינו לאו"ם".

אם לא תימצא דרך להעביר את הכסף לפלסטינים, עשרות מיזמים נמצאים בסכנה, מרביתם של קרן USAID האמריקאית. בין היתר מדובר בפרויקטים חינוכיים, בסלילת כבישים ובשיפוץ תשתיות מים וביוב, ובהקמת רשתות חשמל עצמאיות ומסופים לשינוע סחורות. טרם נמסרה תגובתם של גורמים רשמיים בוושינגטון לדיווח. יצוין כי לפני עשרה ימים, דווח כי ערב הסעודית תזרים לרשות הפלסטינית 200 מיליון דולרים - סכום זהה לזה שקוצץ אמש בקונגרס - כדי לסייע לה בתשלום משכורות. עם זאת, המענק הסעודי לא יסייע בהרבה לבעיית הגירעון העמוק שבו שרוייה ממשלתו של סלאם פיאד, שלא הועברו לידיה השנה תרומות רבות שהובטחו לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully